ועדת השרים לחקיקה תדון בטיוטת חוק (המוגשת ע”י שר הבריאות) סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה – בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם החייב בידוד

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בישיבתה הקרובה (א’, 29.8.2021) בנושא טיוטת חוק (המוגשת ע”י שר הבריאות ניצן הורוביץ) סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראת שעה)(תיקון מס’ ___)(בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם החייב בידוד), התשפ”א – 2021.

“החוק המוצע יאפשר לנקוט צעדים נוספים לצמצום התחלואה ולעצירת התפשטות המחלה, באופן שיאפשר לחזור ולהסיר מגבלות, להיערך לפתיחה תקינה של שנת  הלימודים, ובכך לשרת את חזרת הכלכלה לשיגרה. החוק המוצע צפוי לייעל את פעולות הפיקוח על קיום חובת הבידוד”.

“[…] וידוא שמירת הבידוד יסייע לצמצם את הפצת המחלה בישראל, נוסף על צמצום כניסתה והפצתה של תחלואה ‘מיובאת’ מחוץ לארץ. לכן, קביעת חובת פיקוח טכנולוגי בבידוד בית היא צעד חיוני לשם הפחתת התחלואה בישראל ועצירת ההתפרצות הנוכחית, לא רק ביחס לנכנסים לישראל אלא גם ביחס למי שחייב בבידוד מסיבות אחרות”.

תיקון המוצע להצעת החוק מתייחס להגדרת ‘אמצעי פיקוח אלקטרוני’, “באופן שיבהיר שאמצעי כאמור כולל גם ניטור שאינו רציף וכן אפשרות זיהוי אדם באמצעות צילום”.

בין היתר מוצע גם במסגרת זו כי מערך הסייבר הלאומי יתווסף לגופים שהחוק לא חל על פעילותם”.

“[…] חשוב לנקוט בפעולות מניעה להמשך העלייה בתחלואה, בין היתר ע”י הגברת הפיקוח על חייבי הבידוד הנמצאים בישראל בנוסף לאלה שנכנסים מחוץ לארץ. הנתונים מראים כי היענות הציבור להקפדה על חובת הבידוד התרופפה, והיא נמוכה, ולכן נדרש כלי טכנולוגי לוודא קיום של הבידוד הביתי, בליווי קביעה כי מי שאינו יכול או אינו מסכים להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על הבידוד יהיה בתעדוף לפיקוח בכלים אחרים. לצד זאת נשמרת הסמכות של הנציג המוסמך להורות על בידוד של נכנס לישראל מחוץ לארץ במקום לבידוד מטעם המדינה [מלונית] למי שאין לא אפשרות או אינו מסכים לקיים בידוד ביתי בפיקוח טכנולוגי”.

“[…] משטרת ישראל ממשיכה ותמשיך לבצע פיקוח אנושי על חייבי בידוד, בדרכים הרגילות ובמסגרת המשאבים העומדים לרשותה”.

במסגרת הטיוטה, ‘אמצעי פיקוח טכנולוגי’ מוגדר כ”אמצעי טכנולוגי, לרבות יישומון, שאושר ע”י שר הבריאות או שר אחר שהממשלה קבעה לעניין זה, המנטר, בין ברציפות ובין שלא, את מקום הימצאו של אדם ומתריע במקרה של הפרת חובת הבידוד או הפרת תנאי מתנאי השימוש באמצעי הטכנולוגי, ובלבד שלא נאסף באמצעותו מידע על אדם מעבר לנדרש לשם קיום פיקוח לפי סימן זה. אמצעי כאמור יכול שיכלול אפשרות זיהוי אדם באמצעות צילום”.

לגבי הצילום, הוא “ישמש לזיהוי החייב בבידוד ולתכלית זו בלבד; הצילום יופעל רק ע”י האדם החייב בבידוד; האדם החייב בבידוד לא יתבקש להפעיל את הצילום בטרם ניתן לו זמן סביב להיערך לכך; הצילום יימשך לפרק הזמן המזערי הנדרש לצורך הזיהוי; הצילום לא יוקלט ולא יישמר; לא ייעשה במהלך הצילום או לאחריו כל שימוש באמצעי זיהוי ביומטריים או בנתוני זיהוי ביומטריים […] ולא יופקו מהצילום נתונים או אמצעים כאמור”.

בטיוטת ההצעה נאמר עוד כי חייב הבידוד יחתום על שטר חוב לפי פקודת השטרות ובו יתחייב לשלם את התשלום בעד מלוא ערכת הפיקוח הטכנולוגי וזאת לאחר שיוסבר לו שפה המובנת לו את התנאים שנקבעו לתשלום.