“ועדת המכרזים החליטה על ביטול חלק מזכיותיו של אחד הזוכים במכרז אזורי תמרוץ: התברר שהזוכה האמור מתכוון לפרוש באזורים אלה רשת מתקדמת שלא תתבסס במלואה על רשת סיבים, אלא תתבסס בחלקה גם על מקטעים אלחוטיים”

פורסמה הודעת הבהרה שלישית במכרז מספר רמ2/2022 להרחבה של רישיון או היתר לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית.

בחודש אוקטובר 2022 דווח כי “מדינת ישראל, באמצעות ועדת המכרזים הבין-משרדית של משרד התקשורת, משרד האוצר ורשות התחרות, מזמינה בזאת ספקים מורשים מכוח רישיון או היתר לפרישת תשתיות מתקדמות ומתן שירות על גביהן, להשתתף במכרז להרחבה של רישיון או היתר ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית, בהתאם להוראות מכרז זה“.

ד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת ויושב ראש ועדת המכרזים הבין-משרדית כתב ב- 15.12.2022 בהודעת ההבהרות מס’ 3 בין השאר כי “הוועדה מודיעה על ביצוע תיקון בנספח ה’ למכרז (מידע בדבר מספר משקי הבית בכל אזור) כדלקמן.

“ביום 30 באוקטובר 2022 ועדת המכרזים החליטה על ביטול חלק מזכיותיו של אחד הזוכים במכרז רמ2021/1 הכוללות 24 אזורי תמרוץ. זאת לאחר שהתברר שהזוכה האמור מתכוון לפרוש באזורים אלה רשת מתקדמת שלא תתבסס במלואה על רשת סיבים, אלא תתבסס בחלקה גם על מקטעים אלחוטיים – בניגוד להוראות המכרז והוראות חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982.

“על פי הוראות המכרז וחוק התקשורת חובת פרישת הרשת המתקדמת חלה לכל אורכה, מליבת הרשת ועד לשקע האופטי בבית הלקוח, והיא אינה יכולה להתבסס על מקטעים אלחוטיים כלשהם כגון עורק מיקרוגל, לא בתוך גבולות אזור התמרוץ ולא במקטע הבינעירוני המחבר את אזור התמרוץ לליבת הרשת.

“ב- 24 אזורי התמרוץ הכלולים בזכיות שבוטלו, הזוכה ביקש להשתמש בהזנת תמסורת ליישוב באמצעות עורקי מיקרוגל, מכיוון שלא קיים סיב אופטי בכניסה ליישוב, ולא לפרוש סיב במקטע הבינעירוני המחבר את האזורים הללו עם ליבת הרשת.

על כן הוועדה החליטה על ביטול הזכיות ב- -24 אזורים אלו ועל החזרת האזורים המבוטלים לרשימת אזורי התמרוץ במכרז רמ2022/2.

לגבי נושא עורק מיקרוגל, בהודעה מצויין כי נדחו שתי בקשות בהקשר זה:

+ “מבקשים לקבל הבהרה מה קורה אם אנחנו זוכים במכרז כאשר מדובר באזור סטטיסטי המוזן בעורק מיקרוגל ולמרות מאמצים מצידנו אין אישור מצד הרשויות כגון קמ”ט תקשורת,  לפרישת סיב בתוואי הבין-עירוני המגיע לאותו אזור. אנו מבקשים התחייבות שלא תחולט הערבות במקרה כגון זה.

+ “באזור סטטיסטי המחובר בעורק מיקרוגל יש צורך בחפירת תשתית ארוכה על מנת לפרוש סיב עד לכניסה ליישוב. פרישה זו מייקרת מאוד את הפרישה. אנו מבקשים לאפשר לזוכה במכרז לספק שירות בישובים אלו בהתבסס על עורק מיקרוגל או לחילופין לקבוע דרכי מימון חליפיים למקטע הגישה לישובים אלה

הבהרה אחרת מצביעה על כך שבנספחי המכרז “נפלה טעות סופר וברשימת אזורי התמרוץ המפורטים קיימים 11 אזורים שאינם אזורי תמרוץ, אלא אזורים שנקבעה בהם חובת פרישה לחברת בזק”.

בנושא אחר נטען כי “על אף חובת ההדדיות בתשתיות פסיביות הקיימת להוט, בפועל הגישה לתשתיות ומפות הוט איננה זמינה לספקים מורשים אחרים. מבוקש להסדיר את זכות הגישה למפות ותשתיות הוט בלוחות זמנים מחייבים (בדומה לחובה המושתת על בזק)”. בתגובה משיב המשרד כי “הנושא הועבר לאגפים הרלבנטיים במשרד וייבחן על ידי הגורמים המוסמכים לכך”.