ועדת הכספים בכנסת אישרה תקנות המפחיתות משמעותית את גובה אגרות התדרים; האגרות ומבנה האגרות הקיים בישראל נקבעו לפני למעלה מ- 20 שנה

ועדת הכספים בכנסת אישרה ב- 28.12.2015 תקנות המפחיתות משמעותית את גובה אגרות התדרים שמשלמות חברות העושות שימוש בתדרים לצורך תקשורת אלחוטית: חברות סלולר, תחנות רדיו, טלוויזיה וכד’. עוד אישרה הוועדה כי חברות העושות שימוש בתדרים ושממוקדמות בפריפריה ישלמו אגרות מופחתות אף יותר. הוועדה ציינה כי האגרות ומבנה האגרות הקיים בישראל נקבעו לפני למעלה מ- 20 שנה.

אורן מור מנהל תחום רגולציה במשרד התקשורת אמר בדיון כי התקנות עוסקות בתקשורת אלחוטית: כל תקשורת של נתונים שעוברים באוויר לשימושים שונים, כולל סלולר, טלוויזיה ורדיו וכולל מיקרוגל. “חלק ניכר מהתקשורת שאנחנו מקבלים היא אלחוטית והמשאב של תדרים נמצא במחסור ולכן יש צורך לנהל את המשאב הזה. אם מישהו משתמש מישהו אחר לא יכול. התקנות נועדו ליצור תמריצים נכונים לשימוש בתדרים שלא יהיה בזבוז, כי אם כן אנחנו פוגעים בעצמנו. המהלך נועד לשנות תעריפים רק כדי לקרב את האגרה לערך הכלכלי האמיתי של השימוש בתדרים. האגרות הקיימות כיום נקבעו לפני 20 שנה ומאז מעודכנות בשיטת הטייס האוטומטי ע”י המדד. ברור שהן לא רלוונטיות כי טכנולוגיות חדשות הוכנסו ותחומי תדרים נוספים נוספו”.

לדבריו, מבדיקה חיצונית שהזמין משרד התקשורת עולה כי קיים חוסר מתאם בין האגרה לערך הכלכלי ועל-כן המשרד עומד להיכנס לבדיקה מעמיקה ע”י יועץ בינ”ל שיעשה סדר ויתאים בין האגרה לערך הכלכלי שלה.

עוד אמר כי “התחום הכי אינטואיטיבי זה הנחות בפריפריה. לא יתכן ששימוש בתדר בערבה יהיה שווה לשימוש בתדר בתל-אביב. לכן יש לייצור דיפרנציאציה בין הפריפריה למרכז”.

דנה נויפלד  יועצת המשפטית של משרד התקשורת אמרה בדיון כי “ההסדר שווה לכולם. היום אין ניטור למשדרי תחנות הרדיו. המטרה קודם כל להוריד את האגרה לכולם ובנוסף בפריפריה ישלמו עוד פחות. דבר נוסף – הניטור שיתחיל בעוד שנה ומי שרוצה לקבל את ההנחה צריך להתחיל את הניטור כבר ממחר. מטרת הניטור – התקנות מורידות באופן משמעותי את האגרות והתשלום לפי ההספק של המשדר. אין דרך לדעת באיזה הספק משדרים אלא ע”י ניטור העוצמה”.

לאחר שנציגי תחנות הרדיו האזורי בפריפריה הביעו חשש מפני הניטור, עקב האפשרות שייקבע שהן משדרות בעוצמה גבוהה מדי מתוך הצורך להתגבר על שידור לאזורים מרוחקים, ייאלצו לשלם קנס או שלא ליהנות מההפחתות באגרות, החליטו יו”ר ועדת הכספים ושאר חברי הכנסת בהסכמת נציגי משרד התקשורת לאשר עתה את הפחתת אגרות התדרים בלבד ולאחר-מכן בשבועות הקרובים לאשר את נושא הניטור לאחר שתעשה עבודת הכנה, כיצד לקיים בכל-זאת את מבחן הניטור מבלי לפגוע במי שמשדר בפריפריה.

גם חברי הכנסת הביעו תמיכה ברעיון של מבחן הניטור של הספקי השידור מתוך הכרה בצורך לשמור על בריאות הציבור ולהגביר את השימוש בטכנולוגיות חדשות המאפשרות שידור עוצמתי בהספקי שידור נמוכים. מנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר אמר שהשאיפה היא לקיים ניטור לכולם החל מינואר 2018.