ועדת הכספים אישרה תקנות שיחייבו את חברות הסלולר לשלם את מלוא אגרות התדרים מיד עם זכייה במכרז תדרים שמפרסם משרד התקשורת

ועדת הכספים בכנסת אישרה  ביום שני, 13 ביולי 2015, תקנות של משרד התקשורת שיחייבו את חברות הסלולר לשלם את מלוא אגרות התדרים לאחר זכייה במכרזי תדרים שמפרסם המשרד מעת לעת.

בנוסף, חברות חדשות שייזכו במכרזים בפעם הראשונה ייהנו מתעריפים נמוכים יותר של האגרות למשך חמש השנים הראשונות ממועד הזכייה.

בהודעת הוועדה נאמר כי בכך שמה ועדת הכספים קץ למאבק שהתנהל בין חברות הסלולר למשרד התקשורת בג”צ, בעניין התדרים המתאימים להפעלת דור רביעי [4G] בסלולר.  מאבק זה אף הגיע לבג”ץ.

מדובר באגרה שנתית בגין תדרים שעומדת על 970,000 ₪ ואשר עד לפרסום התקנות החדשות שולמה בשיעורים מופחתים במשך חמש שנים מיום תחילת הפעלת התדרים החדשים ע”י החברות. מטרת ההפחתה היתה להקל על חברות חדשות בשנים הראשונות לפעילותן בתחום התדרים החדש.

עו”ד דנה נויפלד היועצת המשפטית של משרד התקשורת אמרה בדיון כי “התדרים הם משאב. הכסף הולך לאוצר המדינה, אנחנו רגולטור וזו החלטת משרד התקשורת”.

עו”ד חגית ברוק מהלשכה המשפטית של משרד התקשורת אמרה בדיון כי “עלו מחלוקות ממתי מונים את השנים: האם ממועד מתן הרישיון להפעלת רט”ן או ממועד הקצאת התדרים. עמדת משרד התקשורת שהתשלום המדורג הוא הטבה חד-פעמית של ‘הגנת-ינוקא’. המשמעות היא שקיבלו את ההנחה פעם אחת. כאשר המפעיל כבר קיים, הליך הנוסף של הקצאת התדרים ההנחה לא אמור לחול עליו.

“בשנת 2010 אמר בית-המשפט כי יש שתי אפשרויות לפרש את התקנות ובמקומות שיש אי בהירות בחוק פיסקלי, הפרשנות הולכת לטובת הנישום. לכן החברות המשיכו ליהנות בהנחה המדורגת.

“כיום באנו עם תקנות מתואמות לפסיקת בית-המשפט ובהירות יותר. תדרים הוא משאב מוגבל ולא מאפשר להקצות את כל 15 מגה”ץ למפעיל אחד. משרד התקשורת  שמעוניין בתחרות לא יכול להקצות בשווה את כל התדרים המתאימים לדור 4. לכן החלטנו לאפשר שיתוף במערכות הרדיו – שיתוף תדרים, אנטנות, ציוד ומתקנים וכשכל מפעיל רט”ן יחזיק במספר תדרים. במכרז האחרון להקצאת תדרים דור 4, הודגש שבכוונת המשרד לקדם את התקנות הללו, כך שהחברות ידעו לקראת מה הן הולכות”.

מנהל אגף רגולציה בחברת פלאפון תקשורת עידו רוזנברג אמר בדיון כי “אנו מתנגדים לנוסח התקנות. שווי ההטבה שתבוטל עבור כל החברות ביחד עומד על כ- 128 מיליון ש”ח לחמש שנים: פלאפון – כ- 60 מיליון לכל התקופה, פרטנר – 20 מיליון ₪, סלקום –  10 מיליון ₪, גולן טלקום – כ- 20 מיליון ₪,  הוט מובייל – קרוב ל- 20 מיליון ₪.

“במכרז בן מתוך מאות העמודים נאמר בעמוד 108 בהערת שוליים שמשרד התקשורת שוקל להגיש תקנות חדשות. הדבר הופיע במכרז בצורה מאוד לא ברורה ולא מובהקת. שום דבר לא מנע מהמשרד להבהיר את המצב בפני המפעילים לפני ביצוע המכרז. רק הערת שוליים לא ברורה.

“מן ההגינות שמשרד התקשורת היה מבהיר ומתקן את התקנות לפני המכרז ואז החברות היו יודעות עם מה הן מתמודדות קודם שניגשו למכרז”.

הוא הוסיף ואמר כי “הקצאת תדרים מלווה בטכנולוגיות חדשות ועלויות של מאות מיליוני ₪ לכל אחד מהמפעילים. לכן בזמנו ראה לנכון משרד התקשורת לסייע בקידום הטכנולוגיה והתשתית לטובת הציבור. ידוע שההגירה של מנויים והיכולת לגבות – היא הדרגתית. זה הרציונל הנכון”.

[מבוסס על הודעת וועדת הכספים באתר האינטרנט של הכנסת].