ועדת הכנסת מתחילה בשלישי (21.6.2016) לדון בהצע”ח שידורי טלוויזיה מהכנסת שתגדיר מחדש את מהותו ותפקידיו של ערוץ הכנסת

ועדת הכנסת בראשות ח”כ יואב קיש מתחילה ביום שלישי לדון בהצעת חוק שידורי טלוויזיה מהכנסת, שתגדיר מחדש את מהותו ותפקידיו של ערוץ הכנסת.

בהודעת הוועדה לקראת הדיון נאמר כי הרקע לדיון המחודש לחוק הוא העובדה שהרישיון לשידור בערוץ הכנסת, שנתנה המועצה לחברת החדשות הישראלית בע”מ (חברת החדשות של ערוץ 2) עתיד לפקוע ביום 4 בנובמבר 2016. זאת לאחר שמיצתה המועצה את כלל אפשרויות הארכת התוקף המותרות בחוק.

מאז חקיקת החוק המקורי חלפו יותר מ- 12 שנים ולפיכך החליט יושב ראש הכנסת בחודש אוגוסט האחרון למנות ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס שרה פריש לבחינת ההסדרה של שידורי ערוץ הכנסת. זאת במטרה לבצע בחינה מחודשת, לפני פרסום המכרז החדש, של תפיסת הערוץ והעקרונות העומדים בבסיסו.

במקביל, וכדי לאפשר לוועדה הציבורית להשלים את עבודתה, ולאחר מכן – לאפשר ליושב ראש הכנסת ולכנסת לבחון את המלצות הוועדה ולעגן אותן, נענתה המועצה לבקשת הכנסת. המועצה החליטה על הארכת תקופת הרישיון לשידורים בערוץ הכנסת בשישה חודשים נוספים, עד ל- 3 במאי 2017.

הוועדה הציבורית הגישה את המלצותיה ליושב ראש הכנסת בחודש פברואר 2016 ולאחר בחינת ההמלצות הוא החליט לאמץ את עיקרן. בהצעת החוק שתגיע מחר לדיון בוועדת הכנסת מוצע לעגן את התיקונים הנדרשים ליישום אותן המלצות.

בין השינויים המוצעים לחוק:

+ סעיפי החוק יתוקנו כך שיתנו ביטוי גם לאינטרנט כמדיום אינטגרלי בשידורים מהכנסת. הדבר יבוא לידי ביטוי בשינוי שם החוק (במקום ‘חוק שידורי טלוויזיה מהכנסת יבוא חוק ‘חוק שידורים מהכנסת’) ובמטרותיו (בסעיף 1 – במקום ‘שידורי טלוויזיה מן הכנסת’ יבוא ‘שידורים מהכנסת באמצעות שידורי טלוויזיה ואינטרנט’). כמו כן, יחויב הערוץ בהקמת אתר אינטרנט ייעודי, בדומה להוראות שנקבעו בחוק השידור הציבורי (התשע”ד – 2014) בנוגע לתאגיד השידור הישראלי.

הוספת ארבעה חברים למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, שהם ‘אנשי ציבור בעלי ידע וניסיון בעבודה הפרלמנטרית, ובכלל זה חברי כנסת לשעבר או עובדי הכנסת לשעבר. לדעת הוועדה הציבורית, עבודת הפיקוח על פעילותו של הגוף המשדר בערוץ הכנסת דורשת ידע ומומחיות מעמיקים גם בעבודה הפרלמנטרית. מאחר שלפי חוק התקשורת המועצה, אותה ממנה הממשלה, אינה אמורה לכלול חברים בעלי ידע ומומחיות כאמור, מוצע למנות ארבעה חברים נוספים שיהיו חלק מהמועצה רק לעניין סמכויותיה בנוגע לערוץ הכנסת.  שניים מהחברים הנוספים ימונו על ידי יושב ראש הכנסת והשניים האחרים – על ידי יו”ר האופוזיציה, זאת במטרה לתת ייצוג הולם למגוון ההשקפות השונות בכנסת. עם זאת, יחויבו המינויים לעמוד במספר קריטריונים המוגדרים בחוק.

+ תאגיד חדשות המבקש להשתתף במכרז יחויב בקיום מערכת חשבונאית נפרדת כתנאי להשתתפות במכרז. כדי שניתן יהיה להבחין בין פעילות תאגיד חדשות לבין פעילותו כגוף משדר בערוץ הכנסת, יחייב התיקון את תאגידי החדשות המעוניינים לגשת למכרז להפעלת ערוץ הכנסת לקיים מערכת חשבונאית נפרדת לפעילויות האמורות. עם זאת, תוכל המועצה להתנות את השתתפותו של תאגיד חדשות במכרז בהתחייבות להקים תאגיד נפרד לעניין פעילותו כגוף משדר בערוץ הכנסת.