ועדת הכלכלה תדון בהצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון)

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ דוד ביטן תדון ביום שני 20.2.2023 בהצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון).

שר התקשורת שלמה קרעי כתב ב- 16.2.2023 ליו”ר הוועדה כי “ביום 31 בדצמבר 2015 תוקנו תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות). תיקון זה כלל שני חלקים: תיקונים קבועים הנוגעים בעיקרם להליך הגבייה של האגרות בעד מתן רישיונות והקצאה של תדרי רדיו וכן עדכונים לרשימת הרישיונות המפורטים בתקנות העיקריות; והוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, ובה כלולים תיקונים בסכום האגרות.

“בהתבסס על עבודה כלכלית שעשו בשעתו גורמי המקצוע במשרד התקשורת, נקבעו בהוראת השעה הוראות שהפחיתו את סכום אגרות תדרים המשולמות בעד רישוי תדרים והקצאתם באזורי פריפריה בשיעור של 30%; שינויים בסכום האגרה בעד הקצאת תדרים בתחום הרדיו (FM) שהוזילו משמעותית את אגרות התדרים בעיקר עבור בעלי רישיונות לתחנות רדיו (רדיו אזורי); שינויים בסכום האגרה בעד הקצאת תדרים של קווי נל”ן (נקודה לנקודה) אלחוטיים שעיקרם הפחתה של אגרות התדרים בתחום זה בכ- 20% בממוצע; עדכון תחומי תדרים לשימוש מנקודה לנקודה בתחום הגלים המילימטריים בהתאם לטכנולוגיות חדשות שפותחו בשנים שקדמו לתיקון; וקביעת מנגנוני הנחה עבור שימוש חוזר בשירות נקודה לנקודה אלחוטי.

“הוראת השעה נקבעה בשעתו לאור החלטת משרד התקשורת לערוך בחינה כלכלית בנוגע לשווי התדרים (“הבחינה הכלכלית”), וזאת בין היתר בהמשך לדו”ח מבקר המדינה מס’ 63ג’ – “היבטים בניהול תדרים אלקטרומגנטיים“, שבו העיר המבקר בנוגע לחשיבות קביעת השווי הכלכלי של תדרי הרדיו בישראל. בהוראת השעה נקבע כי היא תפקע ביום 31 בדצמבר 2018.

“בהמשך לכך, ביום 17  בדצמבר 2018 תוקנה הוראת השעה כך שתוקפה הוארך לשנתיים נוספות, ביום 13 בדצמבר 2020  לתקופה של שנה נוספת, וביום 27 בדצמבר 2021 לתקופה של שנה נוספת. ההארכות נועדו להשלמת הליך הבחינה הכלכלית.

“בזמן שחלף מאז ההארכה הקודמת התקדם משרד התקשורת עם הבחינה הכלכלית שכוללת את תחום קווי הנל”ן האלחוטי, תחום השידורים לציבור ותחום תחנות לוויין, ואולם טרם הסתיימה הבחינה הכלכלית.

“בהמשך להחלטת הכנסת ה- 24 ביום 30 ביוני 2022 על התפזרותה לפני תום תקופת כהונתה, ובהתאם לסעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת, הוראת השעה עומדת בתוקפה עד ליום 15 בפברואר 2023.

מטרת התקנות שבנדון —  פקיעת תוקפה של הוראת השעה טרם סיומה של הבחינה הכלכלית, תביא להחזרת המצב לאחור ולפגיעה כלכלית בכמה היבטים. ראשית, עלול להיווצר חוסר תיאום בין סכומי האגרות בתחום קווי הנל”ן האלחוטיים ובתחום הרדיו (FM) ובין ערכם הכלכלי האמיתי של תדרים אלו.

“שנית, ההנחות הקבועות בה יבוטלו (הנחת פריפריה לחלק מסוגי הרישיונות והנחת שימוש חוזר לקווי נל”ן אלחוטיים). כתוצאה מכך משרד התקשורת צופה כי תתרחש פגיעה כלכלית משמעותית במשתמשי הספקטרום השונים בטווח הקצר. בנוסף, וביחס לקווי נל”ן אלחוטיים, המשרד צופה כי תתרחש פגיעה משקית בטווח הארוך מאחר שהשימושים בהם יפחתו משמעותית, וזאת חרף הביקוש ההולך וגובר בשימושים בהם.

“הדרג המקצועי במשרד התקשורת מעריך כי במהלך השנה הקרובה צפויה להסתיים הבחינה הכלכלית. לפיכך מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה עד ליום 31 בדצמבר 2023, שלאחריה צפוי שהתקנות העיקריות יתוקנו. כמו כן, מאחר שהוראת השעה פוקעת ביום 16 בפברואר 2023 , מוצע להחיל באופן רטרואקטיבי את טיוטת התקנות שבנדון החל ממועד זה.

תהליך התקנת התקנות שבנדון

+ ביום 26 בינואר 2023 פרסם משרד התקשורת את טיוטת התקנות שבנדון להערות הציבור באתר החקיקה הממשלתי ולא התקבלו לגביה הערות.

+ ביום 30 בינואר 2023 התקבל במשרד אישור ממשרד המשפטים לטיוטת התקנות שבנדון.

+ ביום 15 בפברואר 2023 התקבל במשרד אישור שר האוצר לטיוטת התקנות שבנדון, ובו נכתב כי ועדת האגרות הבין-משרדית אישרה את טיוטת התקנות שבנדון. במקביל, ביום 14 בפברואר 2023 פנה משרד התקשורת למשרד המשפטים לקבלת אישור לתחולה רטרואקטיבית כאמור בסעיף 7 , והחלטה בעניין זה צפויה להתקבל לפני מועד הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

“פנייתי לוועדה נעשית בשים לב לדחיפות העניין כאמור לעיל ולנוכח מועד פקיעת הוראת השעה. כאמור בפתח מכתבי, לשם התקנת טיוטת התקנות שבנדון נדרש אישורה של ועדת הכלכלה. לנוכח האמור לעיל, אודה לקביעת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת לאישור טיוטת התקנות שבנדון בנוסח המצורף, בהקדם ככל הניתן”.