ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בתוכנית הממשלה לייבא מהנדסים מחו”ל

16:14 16.03.2016

קטגוריות: משאבי אנוש

תגים:

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביום שלישי 16.3.2016 בתוכנית הממשלה לאשר למהנדסים מחו”ל להגיע לעבוד בישראל. הדיון התקיים לבקשת הח”כים איילת נחמיאס ורבין (שישבה בראש הישיבה במקום היו”ר הקבוע איתן כבל), רוברט אילטוב, איימן עודה ואורי מקלב שהגישו הצעות לדיון מהיר בנושא זה.

כך, למשל, ח”כ אורי מקלב (המשמש כיו”ר וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת) כתב בפנייתו ליו”ר הכנסת כי “על-פי תוכנית אשר נרקמת, כדי למלא את המחסור הקיים בשוק ההייטק בישראל, יונפקו ויזות מומחים עבור מהנדסים תושבי חו”ל. ההערכה היא, כי ייבוא של עובדים זרים לארץ, יפגע משמעותית במצבת העובדים הקיימת כיום בענף מבלי לתת את הדעת על עידוד התעסוקה של ישראלים בתחום. הערכה הגורפת בענף כי הדבר עלול לפגוע משמעותית בכל השוק הקיים, היה מצופה ממשרדי הממשלה שיעודדו את העסקתם של עובדים אזרחי המדינה ולא לפעול לייבוא עובדים מחו”ל. לאור האמור, מן הראוי שועדת הכלכלה תקיים דיון מעמיד בהקדם על כלל הגורמים הקשורים לנושא”.

ח”כ נחמיאס ורבין אמרה בתחילת הדיון כי כשקראה לראשונה על היוזמה נדהמה מכך שמדברים על בני אדם במונחים של מזון או מוצרי חשמל. “זה רעיון עוועים, בקרוב נתחיל לייבא גם אזרחים מחו”ל. ככל שיש מחסור צריך לחשוב על פתרונות אחרים, כמו שילוב עובדים מעל גיל 40 שנפלטו מענף ההיי-טק, שילוב ערבים, חרדים ונשים”, אמרה.

שלמה וקס מנכ”ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה אמר כי “ברשות התעסוקה יש כיום 5,000 איש במקצועות שיכולים להיות מותאמים להיי-טק; יש בוגרי מכללות טכנולוגיות שלא מקבלים אותם לעבודה בהיעדר ניסיון. בואו נדאג להם ולבני 45+. עניי עירך קודמים”.

ארז צור מהאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות הוסיף כי הסבה מקצועית של אנשים לוקחת חצי שנה בלבד, ואפשר וצריך לעשות את זה במקביל לחינוך למדעים שיכול לתת פתרון בטווח הארוך. אורי פנחסי המשמש יו”ר ועד עובדי אמדוקס אמר כי הוא כבר 16 שנה בתחום ואינו מרגיש במחסור. “אוי ואבוי אם נביא את הודו לפה, זה יהיה גזר דין מוות”, אמר.

מנהלת תחום פרויקטים תעסוקה במשרד הכלכלה והתעשייה יעל מזוז אמרה כי המשרד מוביל צוות בין משרדי שמטרתו לטפל במחסור במהנדסים. לדבריה, הבאת מהנדסים בכירים מחו”ל נועדה לחזק את ענף ההיי-טק ולהגדיל את היצע המשרות גם לעובדים הישראלים. היא הוסיפה כי המשרד פועל להחזיר מהנדסים יורדים לארץ ולשלב את בני ה- 40  פלוס, ערבים ונשים בתעשייה. היא הוסיפה כי אין כוונה לשנות את המכסות והתנאים להבאת מהנדסים מחו”ל, הכוללים תשלום אגרה שנתית ודרישה שהמהנדס ישתכר פי שניים מהשכר הממוצע במשק. “תמיד יהיה עדיף לקחת עובד ישראלי שמתאים במקום להביא עובד מחו”ל, אבל הכוונה היא להפחית בבירוקרטיה שחוסמת הבאת מומחים”, הסבירה.

מנהל מינהל סחר חוץ וסמנכ”ל המשרד  אוהד כהן אמר כי “לא אנחנו הוצאנו הודעה לגבי כוונה לייבא עובדים ואין כוונה להביא עובדים; כיום מועסקים בארץ 2,500 מומחים מחו”ל בכלל המשק שהם בעלי מומחיות ייחודית מאוד. הדבר נעשה בשת”פ עם רשות ההגירה. אותם מומחים דווקא יכולים לתרום להגברת התעסוקה בארץ”.

ח”כ נחמיאס ורבין סיכמה ואמרה כי מדובר במדרון חלקלק ומסוכן ומעיד על כך שהממשלה לוקה בצורה חמורה בתכנון לטווח ארוך. “עובדים הם לא גבינה ולא צריך להזיז אותם ואחר כך לשאול מי עשה את זה”, אמרה. היא קראה לצוות הבין-משרדי להציג לוועדה פתרונות לטווח הזמן המידי כבר בתוך 4 חודשים, והוסיפה כי תבקש לקיים דיון מעקב בנושא.