ויקיפדיה והאפשרות לחזות התפרצות וירוסים ומגיפות

20:52 15.11.2014

קטגוריות: בריאות/רפואה

תגים: , , ,

חוקרים ב- Los Alamos National Laboratory  אומרים כי ניתן לחזות מראש התפרצות שחפת ושפעת על סמך חיפושים של אנשים באינטרנט בניסיון להשיג מידע רפואי מקוון.

במאמר שהופיע במגזין PLoS Computational Biology אמרו החוקרים כי הצליחו לחזות התפרצויות של שתי המחלות ארבע שבועות מראש בארצות הברית, פולין, יפן, תאילנד וברזיל.

ד”ר Sara Del Valle מצוות המחקר אמרה כי כמו שאנו בודקים את מזג האוויר מידי יום כך גם אנשי רפואה יכולים לבדוק מידי יום ולנטר את נושא המחלות כדי להתכונן מראש לאירועים כאלה.

לעומתם יש מומחים החוששים מהערך שניתן להפיק מחיפושים מקוונים כדי לחזות התפרצויות של מחלות ומגיפות תוך שהם מציינים שלא בכל המקומות יש גישה לאינטרנט ומיומנויות חיפוש ומחקר אישי.

מעקב מחלות מסורתי כולל איסוף נתונים מתוצאות בדיקות מעבדה וממרפאות שונות וכן איתור מספר האנשים הפונים למרפאות ומיון לפי סוגי הסיבות לפניות הללו. הצוות האמריקני אומר כי השיטות הללו הן מדוייקות אולם איטיות ויקרות.

במקום זאת הם פנו לויקיפדיה ואיתרו צפיות דפים בשנים 2010-2013 בנושאים הקורים למחלות ומגיפות. בנוסף הם מיפו את השפות בהן המידע פורסם בויקיפדיה דבר שנתן מידע לגבי מיקומי האנשים. לאחר מכן הישוו את ממצאיהם למידע בדבר התפרצות מחלות שסופק בידי גורמי מעקב רפואיים לאומיים.

בשמונה מתוך 14 מקרים היה גידול ברור במספר הדפים הנצפים בארבעה השבועות שקדמו להכרזה של רשויות הבריאות על התפרצות המחלה.

יצויין כי לגוגל יש את ה- Google Flu Trends.