וועדת שרים תדון בטיוטת חוק הגנת הפרטיות (תיקון מס’ 14)

לבקשת שר המשפטים גדעון סער תדון וועדת השרים לענייני חקיקה בישיבתה ביום ראשון, 17 באוקטובר 2021, בטיוטת חוק הגנת הפרטיות (תיקון מס’ 14), התשפ”א – 2021.

בדברי ההסבר מצויין כי במסגרת יישום הצעת החוק יתווספו שני תקני כוח אדם לרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (לשעבר, רמו”ט). “לצורך כך הוקצו המשאבים הנדרשים במסגרת הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021 והצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2022”.

בתת הסעיף העוסק ב’השפעות החוק המוצע של קבוצות אוכלוסייה מסוימות’, “מוצע לקבוע בחוק כי אמונותיו של אדם, וכן מידע אודות מוצא של אדם, ייחשבו כמידע בעל רגישות מיוחדת”.

בדברי ההסבר נאמר בין השאר כי מטרת התיקון המוצע היא “להתאים את החוק לאתגרים העכשוויים בהגנה על מידע אישי במאגרי מידע בעידן הדיגיטלי בכמה מישורים, השלובים אלה באלה.

ראשית, מוצע לשפר את יכולות הפיקוח והאכיפה להבטחת קיום הוראות חוק הגנת הפרטיות, הנוגעות  לפרטיות במאגרי המידע […] שנית, מוצע לצמצם באופן משמעותי את היקף חובת הרישום החלה על מאגרי מידע, כך שהפעילות הרגולטורית תתמקד במאגרים גדולים המציבים איומים משמעותיים לפרטיות ובפעולות פיקוח ואכיפה, המבוססות על הסמכויות המוצעות […] שלישית, מוצע לצמצם באופן משמעותי את הגדרות המונחים שבחוק הנוגעים להגנה על מידע אישי ממוחשב, להתפתחויות הטכנולוגיות, החברתיות והמשקיות שהתרחשו מאז נחקק החוק לפני כ- 40 שנה, ולהסדרים מודרניים של הגנת מידע אישי במדינות מובילות בעולם ובמישור הבינלאומי, ובראשם רגולציית הגנת המידע של האיחוד האירופי [General Data Protection Regulation, GDPR] – התקנות האירופאיות בדבר הגנת מידע”.

עוד נאמר כי “[…] במהלך העשורים האחרונים, התרחשו שינויים טכנולוגיים ומשקיים מרחיקי לכת שאופן שבו מידע נאסף, מעובד ונעשה בו שימוש, וזאת במסגרת הפעילות השגרתית של ארגונים ושל יחידים. שינויים אלה אף יוצרים איומים חדשים על הזכות לפרטיות במידע. המציאות מלמדת שדליפת מידע רגיש, גישה לא מורשית למאגרים ושימוש במידע מתוכם למטרות זרות – הופכים לשכיחים יותר ויותר”.

בנוסף נאמר בהמשך כי “להשלמת התמונה יצויין כי בכוונת משרד המשפטים לפרסם תזכיר חוק נוסף שישלים את מהלך התיקון המהותי הנדרש לשם עידכון החוק הקיים והתאמתו למציאות הטכנולוגית בת זמננו. תיקון זה צפוי לכלול סוגיות מהותיות כגון הרחבה של הבסיסים המשפטיים המאפשרים עיבוד מידע, מעבר לבסיסים הקיימים שהם הסכמה והסמכה בחוק, הרחבה ועדכון של הזכויות המוקנות לנושאי המידע והסדרים המשקפים אחריותיות של בעל שליטה במאגר ומחזיק”.

* את הטיוטה ניתן למצוא כאן [החל מעמוד 62 ואילך].