וועדת חקירה פרלמנטרית: ממשלת הולנד מבזבזת מידי שנה 1-5 מיליארד אירו בשל כשלי פרוייקטי ICT

וועדת פרלמנטרית בהולנד שחקרה פרוייקטי ICT הגיעה ל”הערכה בטוחה” לפיה ממשלת הולנד מבזבזת מידי שנה סכום שבין 1 מיליארד אירו ל- 5 מיליארד אירו בשל כשלי פרוייקטי ICT שבניהולה.

הוועדה בראשות Ton Elias ממפלגת VVD הציגה ב- 15 באוקטובר 2014 את הדו”ח שחיברה.

אחת המסקנות העיקריות היא שלממשלה ההולנדית אין, לעיתים קרובות, כל בקרה על הפרוייקטים הללו בכל הנוגע להוצאותיהם, הזמן הנדרש לביצועם (מול התכנון הראשוני) ואף לגבי התוצאה הסופית של הפרוייקטים.

חברי הוועדה ממליצים על הקמת רשות IT [או Bureau IT-testing (BIT) במסגרת משרד ה- Ministry of General Affairs] שתמנע פרוייקטי IT ממשלתיים עתידיים מלהפוך לכשלונות יקרים. הרשות הזאת תפקח על פרוייקטים בסדר גודל של יותר מ- 5 מיליון אירו שייבחנו על-פי “חוקי השכל הישר”. הפרוייקט יבוצע רק לאחר שייבחן ע”י הרשות הזאת.

מחברי הדו”ח אומרים כי קשה לקבוע את הסכום המדוייק שפרוייקטי IT ממשלתיים בהולנד עולים מידי שנה ולדבריהם אין אדם הידוע כמה הממשלה מוציאה על טכנולוגיית מידע. אשר על כן אין גם מי שיודע כמה כסף כרוך בכישלון פרוייקטים.

“הערכה בטוחה המתבססת על מידע ממומחים שונים היא שסכום שבין 1 מיליארד אירו ל- 5 מיליארד אירו מבוזבז מידי שנה”, נאמר בדו”ח.

השר ללא תיק Stef Blok (אף הוא ממפלגת VVD) אמר בתגובה כי מדובר ב”מסר חזק לשרים ולכל מי שמעורב בקבלת החלטות, ברכש וביישום של פרוייקטי IT וציין כי הממשלה ההולנדית תבחן בקפידה את המלצות הוועדה הפרלמנטרית.