וועדת השרים לחקיקה תדון בהצעה לתיעוד מצולם של דיונים משפטיים; ח”כ מאי גולן (מהליכוד): “התוצאה הישירה מהנגשת הדיונים בעליון היא הגברת שקיפות מע’ המשפט שהובילה לחיזוק אמון הציבור במערכת זו ולחיזוק הדמוקרטיה במדינת ישראל”

15:38 10.02.2023

קטגוריות: משפט

תגים: ,

וועדת השרים לענייני חקיקה תקיים ביום א’, 12.2.2023, ישיבה בה תדון לגבי שורה ארוכה של הצעות חוק ממשלתיות ופרטיות.

בין ההצעות הללו: הצעתה של חברת הכנסת מאי גולן [פ/311/25] — הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – תיעוד מצולם של דיוני בתי המשפט). ההצעה הונחה על שולחן הכנסת ב- 19.12.2022.

בדברי ההסבר נאמר כי “כיום כל אזרח במדינת ישראל רשאי להיכנס לכלל הדיונים המתקיימים באולמות בתי-המשפט מלבד דיונים בדלתיים סגורות.

“הצעת חוק זו באה להנגיש את הדיונים במדיה הטלוויזיונית והדיגיטלית, כדי לאפשר לכל אזרח לצפות בדיונים כדי שיוכל לעשות זאת מביתו שלו, מכיוון שהדבר דומה לנוכחותו בהם.

“ניתן לראות באישורה של כבוד נשיאת בית-המשפט העליון אסתר חיות להעביר בשידור חי במדיה האינטרנטית את הדיונים שהתנהלו בבית-המשפט העליון בענייני הקמת הממשלה החדשה במשך יומיים רצופים כאבן הפינה לעניין זה. יש לציין כי גולשים רבים צפו בשידור החי, והתוצאה הישירה מהנגשת הדיונים היא הגברת שקיפות מערכת המשפט אשר הובילה לחיזוק אמון הציבור במערכת זו ולחיזוק הדמוקרטיה במדינת ישראל.

“בנוסף לכך, הצעת חוק זו מיטיבה עד מאוד גם עם אוכלוסיות בעלי מוגבלות פיזית כגון נכים המרותקים לביתם שאין באפשרותם להגיע פיזית לאולמות בית-המשפט וקבוצות אחרות של אנשים עם מוגבלות אשר יוכלו להקשיב וללמוד על התנהלות מערכת בתי המשפט”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברת הכנסת מאי גולן (פ/817/24). הצעת החוק זהה לפ/817/24 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

** הערה: ההדגשה אינה במקור אלא שלי.