וועדת הפנים של הכנסת תדון בשבוע הבא בנושא “שנה וחצי לאחר תחילת פרויקט מצלמות הגוף על השוטרים, אין נתונים, אין שקיפות, ואין אכיפה של נוהל השימוש בהן”

14:47 31.07.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

וועדת הפנים של הכנסת בראשות ח”כ מיקי חיימוביץ’ תקיים ביום שלישי בשבוע הבא (4.8.2020) דיון מהיר בנושא “שנה וחצי לאחר תחילת פרויקט מצלמות הגוף על השוטרים, אין נתונים, אין שקיפות, ואין אכיפה של נוהל השימוש בהן”. זאת לבקשתם של חברי הכנסת שלמה קרעי, ישראל אייכלר, יוסף גב’ארין וינון אזולאי.

לדברי יוזמי הדיון, “שנה וחצי לאחר תחילת פרוייקט מצלמות הגוף של השוטרים, אין נתונים, אין שקיפות ואין אכיפה על נוהל השימוש בהן.

“לפני כשנה וחצי החל פרוייקט מצלמות הגוף של המשטרה בו מסתובבים שוטרים עם מצלמות על גופם לאורך כל הפעילות. המטרה לייצר שקיפות ולוודא תיעוד כל מפגש בין שוטר לאזרח.

“עד כה לא פורסמו נתונים על יעילותו של הפרוייקט, על שמירת הנוהל מצד השוטרים להפעלתו והשפעתו על פעילות והתנהגות השוטרים בשטח.

“פרוייקט מצלמות הגוף חשוב ויש לו תפקיד משמעותי הן בהתנהגות והתנהלות השוטרים בשטח והן מצד אמון הציבור כלפי פעולות המשטרה מול האזרחים ותיעודן. גם לשוטרים יש אינטרס בכך, כפי שהוכח בשבועות האחרונים כי במקרים של עימות מול אזרחים, מפרסמים דבר אחד בתקשורת והמצלמות על גופו של השוטר מוכיחות אחרת לחלוטין, לטובת השוטר.

“העניין החשוב יותר הוא שכל תלונה של אזרח על מפגש בעייתי של שוטר, צריכה להיבדק באמצעות התיעוד הזה ולא רק במקרים שבהם אזרחים הצליחו לתעד זאת עצמאית. ייתכן ויש צורך בגוף בלתי תלוי שיהיה חשוף לתיעוד ולבדיקת תלונות ואירועים בעייתיים. זה בוודאי יגביר את רגישות השוטרים מצד אחד, ואת אמון הציבור מן הצד השני. עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיו בספר נכתבים.

“כמו כן יש לפעול שהשוטר לא יוכל להחליט, כראות עיניו, אם לנתק את המצלמה או להפעילה”.

“וועדת הפנים חייבת לקיים דיון על פרוייקט המצלמות ולפקח באופן רציף על מנת לשמרו, לשפרו, לבחון את יעילותו ולבדוק האם נעשה בו שימוש ראוי לטובת אזרחי ישראל”.

הערת עורך Read IT Now: ידיעות קודמות בנושא שימוש במצלמות גוף ע”י משטרת ישראל פורסמו באתר זה כאן ו- כאן.