וועדת הפטור ממכרז המרכזית אישרה ב- 1.12.2020 רכש נוסף של חיסוני קורונה מחברת מודרנה העולמית; ב- 13.6.2021 אישר שר האוצר לשעבר ישראל כץ את הרכישה

ב- 13 ביוני 2021 פורסמה החלטה בדבר רכש נוסף של חיסוני קורונה של משרד הבריאות מחברת מודרנה העולמית, לפי סעיף 3 (28) – “נסיבות מיוחדות ונדירות”.

יצויין כי החלטת וועדת הפטור לגבי חברת מודרנה הייתה ב- 1 בדצמבר 2020 אולם שר האוצר (לשעבר) ישראל כץ חתם עליה רק ב- 13 ביוני 2021 (לפני השבעת ממשלת בנט).

בהחלטת וועדת הפטור במשרד האוצר/החשכ”ל נאמר בין היתר: “[…] המשרד התקשר לצורך כך עם חברת מודרנה, וזאת בהתאם לאישור שניתן לכך על ידי שר האוצר ביום 15 ליוני 2020 […] כעת, המשרד מבקש לקנות מחברת מודרנה 4 מיליון מנות חיסון נוספות, עבור 2 מיליון מחוסנים נוספים )שכן נדרשות 2 מנות חיסון לכל אדם). זאת כמפורט בנוסח התיקון להסכם אשר מסדיר את עקרונות ההתקשרות לרבות תנאי התשלום והאספקה.

“מדובר במוצר שעשוי להיות חיוני להצלת חיי אדם ולמניעת הטלת הגבלות נוספות על חיי התושבים בישראל.

“יחד עם זאת, לצד הפוטנציאל שיש בעסקה, מגולמות בעסקה גם שורה של סיכונים (וזאת אף על פי שישנם רכיבים מסוימים שבהם יש שיפור בתנאי ההסכם אל מול התנאים בהסכם המקורי שנחתם.

“לאחר שהמשרד שקל את מכלול הדברים, הוא מבקש כעת לאשר את העסקה, וזאת בהתאם להנחיה של ראש הממשלה במסגרת דיון שהתקיים ביום 19.11.2020.

“לאור רגישות העסקה, והגדרתה כסוד מסחרי של החברה, ובהתאם לתנאי הסודיות שמזכר ההבנות ביקש המשרד שלא לפרסם החלטה זו. לפיכך פרסום ההחלטה על ההתקשרות ייעשה לאחר מחיקת הפרטים בפרוטוקול שיש ייעשה לאחר מחיקת הפרטים בפרוטוקול שיש בהם כדי לגלות או לפגוע בסוד מסחרי או מקצועי בהתאם לתקנה 1ג לתקנות חובת המכרז”.

שר האוצר לשעבר ציין במכתבו כי “[…] לאחר שעיינתי בהחלטה האמורה, החלטתי לאשר אותה מהנימוקים המפורטים בה, וזאת בהתאם להוראות תקנה 3 (28) לתקנות חובת המכרזים”.

= = = = = = = = = = =

בהקשר לנושא העברת חיסונים לרשות הפלסטינים, ראוי להזכיר כי ב- 4 ביוני 2021 דווח כי הבית הלבן בארצות הברית פירסם את התוכניות לתרומת 80 מיליון חיסוני קורונה ברחבי העולם (עד סוף חודש יוני) כאשר 25 מיליון מנות החיסון יהיו בסבב הראשון של התרומות.

מתוך הסבב של 25 מיליון חיסונים, כ- 6 מיליון חיסונים יהיו למדינות גדולות דוגמת קנדה, מקסיקו ודרום קוריאה ולטריטוריות שונות דוגמת הגדה המערבית ורצועת עזה וכן לעובדים של האו”ם הנמצאים בשטח.

= = = = = = = = = = =