וועדת הפטור המרכזית והחשכ”ל אישרו התקשרות המשך בפטור ממכרז מינהל הרכש הממשלתי/בזק בהיקף 53 מיליון ₪ רק ל- 9 חודשים; “בתקופה זו תיערך בחינת מדיניות של כל הנושא”

ביום חמישי 18.12.2014 בערב פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה ידיעה קצרה לגבי פטור ממכרז בהתקשרות המשך של מינהל הרכש הממשלתי (במשרד האוצר) עם חברת בזק. היה זה פרסום ראשון של נושא זה.

למחרת, יום שישי 19.12.2014 פירסמתי שתי ידיעות הרחבה בנושא זה. בשתי הידיעות כללתי הערה שאמרה כי נכון למועד פרסום הידיעה כאן, נוסח הפטור של וועדת הפטור המרכזית טרם פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי; לכשיפורסם תעודכן הידיעה כאן.

וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה סבורה כי יש לצאת למכרז מרכזי לרכישת שירותי רשת תקשורת אולם לאור העובדה כי טרם הסתיימו המהלכים הרגולטוריים הצפויים להביא לשינוי משמעותי בשוק יש להמתין עד לסיום גיבוש הרגולציה בתחום ורק אז לפרסמו.

היום פורסמה ההחלטה המלאה של וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר/החשכ”ל מיום 17.12.2014 שאושרה למחרת, 18.12.2014, ע”י החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו. מסיכום הישיבה עולה כי  היקף ההתקשרות המבוקש היה 134 מיליון ₪ לתקופה של שנתיים. בפועל אישרו וועדת הפטור המרכזית והחשכ”ל פטור ממכרז בהתקשרות המשך לתקופה של תשעה חודשים: מיום 17.12.2014 ועד יום 20.9.2015 בהיקף של 53 מיליון ₪.

וועדת הפטור המרכזית אומרת כי “הוועדה מקבלת את העמדה המקצועים לפיה פרסום מכרז כעת ובתנאי השוק הקיימים עלול להביא למצב בו לא תתקיים תחרות שכן לפי המצב הקיים נראה כי לחברת בזק יש את פריסת הקווים הנדרשת לממשלה, זאת בשונה מהחברות האחרות בשוק. מצב זה צפוי להשתנות כאמור לאחר השינוי הרגולטורי הצפוי. מינהל הרכש ניהל משא ומתן מול בזק במסגרתו ההתקשרות נעשית בתנאים מיטיבים לתנאי ההתקשרות המקורית. במסגרת התייעצות עם החשבת הכללית שנערכה בימים האחרונים הוחלט להאריך את ההתקשרות לתשעה חודשים בלבד. במהלך תקופה זו תיערך בחינת מדיניות של כל הנושא. כמו כן, הוועדה עומדת על כך כי התנאים המיטיבים שהוגשו יישמרו גם לתקופה של תשעה חודשים המאושרת”.

להלן הנוסח המלא של שתי הידיעות המקוריות שפירסמתי בסוף השבוע האחרון:

ידיעה ראשונה: באישור החשכ”ל: התקשרות המשך בפטור ממכרז למינהל הרכש הממשלתי עם בזק מכוח מכרז מרכזי להקמת רשת תקשורת ממשלתית; היקף כספי: 53 מיליון ₪

הגוף המפרסם: משרד האוצר/מינהל הרכש הממשלתי

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות המשך בפטור ממכרז למינהל הרכש הממשלתי עם בזק מכוח מכרז מרכזי להקמת רשת תקשורת ממשלתית [מכרז מממ 18-2005 – אספקת שירותי תקשורת נתונים עבור משרדי הממשלה]

התחלת ההתקשרות: 1 בדצמבר 2014; סיום ההתקשרות: 20 בנובמבר 2016

היקף כספי: 53 מיליון ₪ לעומת הערכה של וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל ל- 114 מיליון ש”ח

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל בהמלצת וועדת הפטור המרכזית [הערה: נכון למועד פרסום הידיעה כאן נוסח הפטור של וועדת הפטור המרכזית טרם פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי; לכשיפורסם תעודכן הידיעה כאן]

הערות: ב- 1 בדצמבר 2014 התקיימה ישיבה של וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל והמידע שלהלן מבוסס על הפרוטוקול שלה. הדברים שלהלן מתבססים על דבריו של בני בקשי מנהל הרשת הממשלתית במינהל הרכש הממשלתי במהלך הדיון:

+ עפ”י המלצת וועדת הפטור והחלטת החשבת הכללית הוחלט על מתן פטור מחובת התקשרות במכרז לאספקת שירותי רשת תקשורת נתונים מול חברת בזק עד ליום 21.11.2014.

+ בתאריך 14.8.2014 החליט בית-המשפט המחוזי בירושלים לדחות את עתירת חברת הוט HOT אשר הוגשה עקב החלטת החשבת הכללית למתן פטור מחובת פרסום מכרז חדש. בפני בית-המשפט הוצגו, בין השאר, נימוקים מקצועיים התומכים בהחלטה שלא לפרסם מכרז חדש עד שתיווצר בהירות לגבי המהלכים הרגולטוריים של משרד התקשורת בתחום התקשורת הנייחת והשפעתם על המגזר העסקי. החלטת כב’ השופט יורם נועם נקבע בין היתר כי ההחלטה להאריך את ההתקשרות בפטור ממכרז על-מנת לגבש מכרז התואם את תנאי השוק תוך הטלת מגבלות מסוג בדיקת התקדמות תהליך הרפורמה במסגרת תרופת הפטור היא החלטה סבירה.

+ ככלל ניתן לקבוע כי במהלך השנה לא חל שינוי מהותי בתנאי השוק והמהלכים הרגולטוריים לא הגיעו לידי מימוש. כיוון שתהליכים אלו לא הסתיימו הבקשה היא ש- א. מינהל הרכש הממשלתי ימשיך במעקב מול משרד התקשורת בנושא שינויי הרגולציה בתחום. במהלך שנת 2015 ידווחו נציגי מינהל הרכש לוועדת המכרזים אודות התקדמות  מהלכים רגולטוריים וסטטוס בנושא; ב. במחצית השנייה של שנת 2015 ובהתאם להתפתחות הצפוייה בתחום הרגולציה ייערך מינהל הרכש להכנת מכרז חדש ויטמיע את השינויים הרגולטוריים שייקבעו (אם ייקבעו) ומתוך מגמה לפרסם את המכרז עד סוף שנת 2015.

התפתחות ושינויים במהלך השנה האחרונה

+ כמות השחקנים בשוק תקשורת הנתונים נותרה ללא שינוי. בשוק פועלות ארבע חברות עיקריות: בזק החברה הישראלית לתקשורת, הוט HOT, סלקום ופרטנר תקשורת.

+ חברת החשמל אשר סומנה כמפעיל פוטנציאלי חמישי טרם החלה בשיווק מוצריה לשוק העסקי והפרטי. עפ”י הצהרותיה בכוונתה להתחיל לפעול באספקת תשתית אופטית לכלל משקי-הבית בישראל באמצעות ספקי ISP. ברמת סבירות גבוהה ניתן לקבוע כי במידה ויפורסם מכרז של החשב הכללי בטווח הקצר – חברת החשמל לא תיגש למכרז זה.

+ ברמה הרגולטורית, עפ”י הצהרתו, משרד התקשורת צפוי במהלך שנה זו להשלים את תהליך גיבוש רפורמת השוק הסיטונאי. ההערכה היא כי במדיה ותחל הרפורמה השנה (כלומר ב- 2014) עד יישום מלא יידרשו לפחות 12 חודשים לצורך התארגנות של השוק והספקים.

+ בשוק העסקי קיימת תחרות בין הספקים הפוטנציאליים. יחד עם זאת, גופים גדולים בעלי מאפיינים דומים לאלה של משרדי הממשלה בכל הקשור לגודל וצרכי אבטחה (כמו צה”ל, שירותי בריאות כללית, בנק הפועלים, בנק לאומי ועוד) בחרו שלא לפרסם מכרז ולהמשיך ההתקשרות מול חברת בזק לתקופות קצרות של 24 חודשים.

+ מבחינת מינהל הרכש, למרות שטרם הושלמה הרגולציה בכל הקשור לתקשורת הנייחת, פורסם מכרז לשירותי מב”א (מפעיל פנים ארצי) הכולל תשתית והעברת שיחות של כלל המשרדים. לעניין זה ועל-פי שיקול דעת מקצועי הוחלט כן לפרסם מכרז למרות שהשוק לא משוכלל תוך לקיחת סיכון מחושב לגבי פוטנציאל התועלת ממכרז זה.

+ בשונה מתחום המפ”א בו ניתן להפעיל שירות באמצעות יותר מזוכה אחד היות והציר הוא נקודתי, בתחום תקשורת נתונים יש קושי לעשות זאת (למעט סוגיית קווי גיבוי) וזאת בשל משנה שהוא רשתי. לכן יש קושי להכליל בתחום זה שני ספקים.

נימוקים להמלצה להארכת הפטור

+ חשוב לציין כי שירותי רשת התקשורת הממשלתית הם שירותים קריטיים לרציפות עבודת משרדי הממשלה. יציבות השירותים, המשכיותם ואיכותם – משמעותיות ומהוות תווך יחיד בכל הנדרש להעברת המידע ממערכות המחשוב של הממשלה לאזרחים ולכלל הפעילויות בתחום. לפיכך אין לקחת כל סיכון לגבי השירותים הללו. על כן יש לוודא שמכרז מתפרסם רק לאחר הבשלת התנאים הרגולטוריים וכשיש מספיק ספקים הבשלים לספק את מגוון הדרישות של משרדי הממשלה.

+ בכל הקשור לשירותים קיימים 2 סיכונים עיקריים במידה ויפורסם מכרז בטווח המיידי: א. רק ספק אחד יגיש הצעה (בזק החברה הישראלית לתקשורת) כיוון שהוא היחיד העומד בכל דרישות המכרז. בתרחיש זה של מכרז ללא תחרות אמיתית צפוי כי התעריפים יהיו גבוהים מהתעריפים הקיימים. ב. במכרז יזכה ספק שיתחייב לעמוד בתנאי המכרז אך בפועל לא יהיה ערוך להעניק שירותים ברמה הנדרשת. גם לתרחיש זה משמעויות כלכליות ותפעוליות כאשר צפוי שהמשרדים יצטרכו לרכוש שירותים לגיבוי ואבטחת שירות מהספק שלא זכה במכרז (חברת בזק). גם בתרחיש זה ההוצאה המשרדית בגין שירותי המכרז תהיה גבוהה מהמצב הקיים.

+ כיום, וככל הידוע לנציגי מינהל הרכש הממשלתי, אין כמות גדולה של ספקים המסוגלים לעמוד בדרישות מכרז ממשלתי כה מורכב ואין ספק זולת חברת בזק המסוגל להציע קווי נתונים על גבי תשתית פיזית אופטית לכלל האתרים הממשלתיים. הדרישה לתשתית פיזית היא מנדטורית בכל הקשור לאיכות השירות ולדרישות אבטחת מידע שהוגדרו ע”י הרשות הממלכתית לאבטחת מידע (רא”מ) בשב”כ.

+ דרך נוספת של הרגולטור לאפשר תחרות בשוק זה היא הכנסת ספק נוסף זולת חברת בזק. תהליך של כניסת ספק נוסף (חברת החשמל) נמצא בימים אלו בעיצומו ולפיכך אין להסתמך עליו כמתחרה פוטנציאל לבזק בכל הקשור לשירותים הניתנים למגזר העסקי במהלך 12 החודשים הקרובים ברמה הארצית.

ידיעת המשך: משרד התקשורת: הרפורמה נכנסה לתוקף כבר כעת; אנו מצפים ששירותים המבוססים על שירותים סיטונאיים יינתנו בעוד כשלושה חודשים; בזק והוט מחוייבות לפעול באופן מיידי עפ”י המתווה שנקבע

 כפי שפירסמתי מוקדם יותר, וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל סבורה כי יש לצאת למכרז מרכזי לרכישת שירותי רשת תקשורת ממשלתית אולם לאור העובדה כי טרם הסתיימו המהלכים הרגולטוריים הצפויים להביא לשינוי משמעותי בשוק יש להמתין עד לסיום גיבוש הרגולציה בתחום ורק אז לפרסמו.

ב- 1 בדצמבר 2014 התקיימה ישיבה של וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל ודנה בבקשה להתקשרות המשך בפטור ממכרז למינהל הרכש הממשלתי עם בזק מכוח מכרז מרכזי להקמת רשת תקשורת ממשלתית [מכרז מממ 18-2005 – אספקת שירותי תקשורת נתונים עבור משרדי הממשלה]. הבקשה אושרה ע”י החשכ”ל בהמלצת וועדת הפטור המרכזית בהיקף כספי של 53 מיליון ₪ לעומת הערכה של וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל ל- 114 מיליון ₪. [הערה: נכון למועד פרסום הידיעה כאן נוסח הפטור של וועדת הפטור המרכזית טרם פורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי].

בני (בנימין) בקשי מנהל הרשת הממשלתית במשרד האוצר/מינהל הרכש הממשלתי הסביר באריכות במהלך הדיון את בקשת הפטור כפי שהבאתי בפירוט בידיעה הקודמת בנושא. בין היתר הוא הציג לוח זמנים שהכינו הגורמים המקצועיים של מינהל הרכש הממשלתי. לדבריו, פנינו למשרד התקשורת (…) הם מתארים בקצרה השלבים אולם לא ציינו אומדן מחייב ללו”ז. לפיכך ביצענו הערכת זמנים לסיום שלב שינויי רגולציה ואבני דרך עיקריות להכנת מכרז חדש ולפרסומו.

+ הכרזה הרשמית של משרד התקשורת ומתן תוקף לשינויי רגולציה – 4/2015 [בהנחה שהכנת תיק השירותים החדש תסוכם בהקדם ושלא יהיה עיכוב משפטי/אחר כלשהו מצד בזק או HOT].

+ היערכות הספקים וזמינות התשתיות במתכונת החדשה – 4-7/2015.

+ לימוד השינויים שאושרו, הכנת המכרז וכתיבתו – 4-9/2015.

+ אישור היוהמ”ש לנוסח מכרז חדש המכיל שינויים רגולטוריים – 9-12/2015.

+ פרסום מכרז לאספקת שירותי תקשורת נתונים למשרדי הממשלה – 1/2016.

+ הגשת ההצעות ובדיקתן – 2-4/2016.

+ תיחור למציעים שאושרו והכרזת זוכה/זוכים – 4-5/2016.

+ חוזה עם הזוכה/הזוכים – 5-7/2016.

+ מימוש והגירת קווים – באם הזוכה שונה מהנוכחי – 7-11/2016.

+ היערכות הזוכה וביצוע פיילוט – 7-11/2016.

+ סיום ההתקשרות במתכונתה הנוכחית (המוארכת) עם בזק – 11/2016.

בני בקשי ציין כי בקשת הפטור היא ל- 24 חודשים משום שבזק מעניקה הנחות רק לתקופת מינימום זו. “מהלך זה יבוצע עם מנגנון דיווח סטטוס ההתקדמות בפני וועדת המכרזים אחת לשנה. כמו כן, היה ונסיים הליך המכרז החדש לפני 24 חודש דלעיל, ישנו מנגנון ואשר יפורסם גם בהוראת השעה בדבר הפסקת בשירות והתשלום להשלמת תקופת הפער הנדרש לחברת בזק בגין ההנחות שיינתנו לתקופה של 24 חודש”.

במהלך החודשים ספטמבר – דצמבר 2014 התנהלו שיחות וחילופי מיילים בין מינהל הרכש הממשלתי לבין משרד התקשורת בנושא. בחילופי הדברים הללו הבהיר יאיר חקאק מנהל האגף לתכנון מדיניות במשרד התקשורת כי הרפורמה נכנסה לתוקף כבר כעת (…) התקנות פורסמו ברשומות והן בתוקף (…) אנו מצפים ששירותים המבוססים על שירותים סיטונאיים יינתנו בעוד כשלושה חודשים (…) בזק והוט מחוייבות לפעול באופן מיידי עפ”י המתווה שנקבע.