וועדת הפטור המרכזית דחתה בקשה של משרד ראש הממשלה להתקשרות בפטור ממכרז שלא באמצעות מכרז מרכזי (של מינהל הרכש הממשלתי)

וועדת הפטור המרכזית (משרד האוצר/החשכ”ל) דחתה (6.2.2022) בקשה של משרד ראש הממשלה להתקשרות בפטור ממכרז שלא באמצעות מכרז מרכזי (של מינהל הרכש הממשלתי) לשם רכש מדפסות וטונרים [ולא טיונרים, כפי שנכתב בטעות].

בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר: “משרד ראש הממשלה מבקש לרכוש 20 מדפסות לייזר מדגם HP Color LaserJet  Enterprise MFP M578dn ומתכלים עבורן שלא דרך המכרז המרכזי.

“בחוות שעתו של מינהל הרכש צוין כי נושא הבקשה חופף למכרז מרכזי מספר 3-2019 למכונות להפקת מסמכים למשרדי הממשלה (המכרז המרכזי).

“המשרד פנה לצורך רכישה בהיקף של 50,000 ₪ עבור המדפסות ובנוסף רכישת מתכלים בהיקף של 16,884 ₪ כולל מע”מ. המשרד פנה לעורך המכרז במינהל הרכש ביום 25.10.2021 בנוגע לבעיות במדפסות שנרכשו באמצעות המכרז המרכזי.

“עורך המכרז המרכזי ערך בירור עם גורמים במשרד לסיבת התקלות אשר תוצאותיו מובאות להלן:

+ הנימוק כי הטכנולוגיה במדפסות הקיימות היא הגורם לבעיות אותן חווה המשרד שגויה, וכך גם הנימוק כי טכנולוגיית הלייזר היא העדיפה. זאת בפרט שמדפסות בטכנולוגיית הדיו קיימות במכרזים מרכזיים כבר משנת 2019 ונמצאות בשימוש נרחב על ידי משרדי הממשלה, לרבות דגם דומה לדגם הקיים בתצורה מתוצרת אותו היצרן, וכן קיים בתצורות של מדפסות צבעוניות ומרכזי הדפסה במכרז המרכזי הנוכחי, אשר בהן עומס העבודה החודשי הינו בתפוקות גבוהות של עשרות אלפי דפים ועד 100,000 דפים במרכזי ההדפסה. במהלך השנים מאז הכללת טכנולוגיית הדיו העסקי במכרזים המרכזיים, לא התקבלו טענות מצד המשרדים בנוגע לאיכות הטכנולוגיה והמדפסות.

+ הנימוק כי ראשי הדיו נסתמים ועקב כך יש תקלות תמוהה, מכיוון שבאחריות המשרד לבצע תחזוקה לציוד בהתאם לנדרש להנחיות היצרן, לרבות רכישת ערכות התחזוקה המתאימות בהתאם לפעימות של המכונות. תקלות מהסוג האמור בבקשה עלולות להיגרם, בין היתר, עקב תחזוקה לקויה מצד המשרד לציוד אותו רכש.

“בהתאם להסבר שמסר נציג המשרד, ולאחר שהנושא נבדק על ידי עורך המכרז המרכזי והצוות המקצועי, עולה כי הסיבה לבעיות במדפסות אותן רכש המשרד הינה שהדגמים שנרכשו אינם מיועדים לעומסי העבודה המתבצעים על ידי המשרד בפועל, כלומר המשרד רכש ציוד אשר מודפסת בו תפוקת עבודה חודשית גבוהה משמעותית מהייעוד שהיצרן תכנן לציוד, ולכן נגרמות בו התקלות אשר תוארו על ידי המשרד.

“ועדת המכרזים במינהל הרכש החליטה על יציאה לסבב תיחורים חדש לתצורות נוספות במכרז המרכזי, בין היתר עקב פניית המשרד בחודש אוקטובר, כאמור לעיל. אחת התצורות בסבב התיחורים הנוסף הינה עבור מדפסת משולבת צבעונית לתפוקות גדולות אך במימדים פיזיים קטנים.

“בהתאם לכך, סוכם עם המשרד בחודש אוקטובר כי יבקש החרגה לרכישת מדפסות בהיקף קטן לצורך השלמת החוסרים עד לסיום סבב התיחורים החדש כאמור

“סבב התיחורים החדש פורסם בתחילת חודש ינואר 2022, וצפוי כי יוכרזו זוכים במהלך החודשים הקרובים.

“בנוסף, בקשת המשרד הינה עבור דגם ספציפי של יצרן מסוים מכיוון שקיים פריט אחד אצל המשרד והוא פועל, על פי המשרד,  ללא תקלות – אך לא נרשמה כל התייחסות לדגמים של יצרנים אחרים אשר להם יש מדפסות העונות על דרישות המשרד בבקשה.

“כמו כן, רכישת מדפסות שלא באמצעות המכרז המרכזי תגרור רכישת מתכלים באופן עצמאי למשך תקופת זמן ארוכה ובהיקפי עלות גדולים מאלו שצוינו על ידי המשרד בבקשה.

“בהתאם לאמור לעיל, המלצת מינהל הרכש הינה שלא לאשר את בקשת המשרד, וכי על המשרד להמתין לתוצאות התיחור החדש, או לבצע רכישה של מדפסות מההיצע הקיים כיום המכרז אשר עונה על התפוקות הנדרשות על ידו”.