וועדת הפטור המרכזית אישרה פטור ממכרז (15.7 מיליון ₪) ל”מכירה של תרופות עודפות שנרכשו ממאמצי הרכש של משרד הבריאות לטובת התמודדות עם נגיף הקורונה”; אחת מהתרופות שיימכרו “יוצרה במדינה שלגביה ישראל אינה מאשרת בימים כתיקונם שיווק בארץ של תרופות שיוצרו במדינה זו”

וועדת הפטור המרכזית [משרד האוצר/החשב הכללי] בראשות שני סגנים בכירים של החשכ”ל, אישרה פטור ממכרז ל”מכירה של תרופות עודפות שנרכשו ממאמצי הרכש של משרד הבריאות לטובת התמודדות עם נגיף הקורונה”.

הפטור שאושר ב- 24.5.2021 למשרד הבריאות בהתקשרות עם רז רוקחות הוא בהיקף של 15,732,358 ₪ לתקופה של חודש ימים, לפי סעיף 3(13)(א).

יצויין כי אחת מהתרופות שיימכרו במסגרת זו “יוצרה במדינה שלגביה ישראל אינה מאשרת בימים כתיקונם שיווק בארץ של תרופות שיוצרו במדינה זו”.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין השאר כי “משרד הבריאות מבקש להתקשר עם חברת רז רוקחות.

“עם ההתפרצות של נגיף הקורונה בחודש מרץ 2020, המשרד רכש כמויות גדולות של תרופות, ציוד ספטיקה ומזון רפואי ממגוון רחב של יצרנים וספקים. אולם, עם התפתחות המחלה והמחקר ביחס אליה, הובהר כי חלק מהתרופות אינן רלוונטיות לטיפול בקורונה. כמו כן, התרחישים המחמירים ביחס לכמות החולים והמאושפזים לא התממשה.

“משכך, במחסנים של המשרד מאוחסנים כיום כמויות גדולות של תרופות, ציוד ספטיקה ומזון רפואי, שהינם בעלי ערך כספי גבוה מאוד, וחיי מדף מתקצרים. הדבר גוזר עליות אחסנה משמעותיות, וכן עשוי להביא לידי עלויות השמדה גבוהות אם לא יימצא להן שימוש בטרם יפוג תוקפם.

“לאור זאת, המשרד פועל כבר מזה תקופה באפיקים שונים על מנת לצמצם את מלאי התרופות: תוך ניסיון להחזיר מלאי לספקים שמהן נרכשה הסחורה, למכור את הסחורה לספקים משתנים, לבטל הזמנות שלא סופקו ככל וישנן, וכיו”ב.

“אולם עד למועד זה ההצלחה בנושא זה הינה מוגבלת מכמה סיבות:

+ מוכנות של ספקים לקבל סחורה חזרה, היא רק במקרה שיש להם לקוח ספציפי “בצד השני” אשר מעוניין לרכוש את הסחורה;

+ בשים לב לאמור בסעיף הקודם, הספקים המעוניינים לרכוש סחורה מהמשרד מצפים לזמן תגובה מהיר, על מנת שיוכלו להבטיח ללקוח שלהם את מימוש העסקה דווקא על ידם;

+ היקף הסחורה שהמשרד מעוניין למכור, ובפרט בכל הנוגע לתקופות, עולה באופן משמעותי על הצריכה השוטפת במדינה;

+ מחירי השוק הנוכחיים נמוכים בדרך כלל מהמחירים שבהם המשרד רכש את הסחורה במקור;

+ יש קושי למכור תרופות עם תוקף קצר (שנה ומטה).

“כעת, הזדמנה למשרד הזדמנות למכירה של 10 תרופות לחברה אשר מעוניינת לרכוש אותן. המשרד התרשם כי לחברה יש לקוחות המעוניינים לרכוש את התרופות “מהצד השני” ועל כן יש דחיפות לאשר את העסקה בהקדם – שכן אחרת היא עשויה לרדת מהפרק, ולא ניתן לדעת מתי תזדמן הזדמנות נוספת.

“באשר לשתיים מהתרופות שאותם המשרד מבקש למכור יש לציין בפרט כי בשבוע שחלף מאז התקבלה ההצעה של החברה לרכישת התרופה  Midazolam , שלושה ספקים נוספים פנו והתעניינו ברכישה של התרופה הנ”ל, אולם לא התקבלה הצעת מחיר רשמית מהם.

“בנוסף, התרופה Rocuronium יוצרה במדינה שלגביה ישראל אינה מאשרת בימים כתיקונם שיווק בארץ של תרופות שיוצרו במדינה זו, ובהתאם התמורה שניתן לגבות בגינה נמוך מלכתחילה. נוסף על כך, היא בעלת תוקף קצר משנה.

“יצויין כי לאור הדחיפות של הנושא, ועדת הפטור המרכזית קיימה דיון טלפוני בנושא כבר ביום 14 במאי 2021. במסגרת דיון זה הציג המשרד את התרשמותו לאור הפעולות שננקטו כבר לצורך מכירה.

“יחד עם זאת, על מנת לוודא מתן הזדמנות שווה לכלל הנוגעים לדבר חברי ועדת הפטור ביקשו כי המשרד יפרסם את רשימת התרופות שאותה הוא מבקש למכור. ביום 18 במאי 2021 המשרד פרסם את רשימת התרופות. במסגרת פנייה זו לא התקבלו הצעות מחברות נוספות”.