וועדת הכספים אישרה העברת עודפים בסך של כ- 42.6 מיליון ₪; התקצוב מיועד לפעילות משרד התקשורת השנה

וועדת הכספים של הכנסת בראשות ח”כ אלכס קושניר אישרה (13.12.2021) העברת עודפי תקציב בין השנים 2020 ל- 2021 בסכום של כ- 4.575 מיליארד ₪. עודפי התקציב נובעים ברובם המכריע מפרויקטים, חוזים והתקשרויות חוצי שנות תקציב.

בכלל זאת: העברת עודפים בסך של כ- 42.6 מיליון ₪ כשהתקצוב הזה מיועד לפעילות משרד התקשורת.

בבקשה לשינויים בתקציב עליה חתום אסף וסרצוג סגן הממונה על התקציבים נאמר בין השאר כי “שר האוצר מתכבד להודיע לוועדת הכספים של הכנסת על העברת סכום של 42,583 אלפי שקלים  חדשים מסעיף 39  – משרד התקשורת משנת הכספים 2020, כעודף לשימוש בשנת הכספים 2021.

“[…]  תוכנית  39-11-01  – פעילות משרד התקשורת –  34,005 אלפי ש״ח. תיאור התוכנית: במסגרת התכנית מתוקצבים תשלומי השכר והפעילות השוטפת של משרד התקשורת – תחזוקה, שכירות, ארנונה ומיסים; מחשוב ומערכות מידע; יועצים לפעילות המשרד השוטפת ופרויקטים טכנולוגיים להגברת יעילות הפיקוח של המשרד.

סיבות מרכזיות בגינן נוצרו עודפים בתוכנית: עיכוב בביצוע של פרוייקטי מחשוב וטכנולוגיה שונים – הקמת מערכת לניהול ושליטה משרדית שתאפשר איסוף והנגשת ידע ונתונים וכן CRM  בספקטרום תדרי הרדיו; הקמת מערכת ניהול יעיל של פניות הציבור למשרד; חוזי ייעוץ עם יועצי הנדסה; ניטור ספקטרום; אבטחת מידע וכן ייעוץ כלכלי ומשפטי ליישום מכרזי קרן התמרוץ של מתווה הסיבים וקמפיין פרסום להגברת המודעות לחשיבות הפיתוח של טכנולוגיות תקשורת מתקדמות כגון דור חמישי.

“[…]  תוכנית  39-11-05  –  המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין –  8,578 אלפי ש״ח. תיאור התוכנית: במסגרת התוכנית מתוקצבת פעילותה של המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין.

סיבות מרכזיות בגינן נוצרו עודפים בתכניתהתחייבויות לתמיכה בשידורים בשפה האמהרית בהתאם לחוק התקשורת. התמיכה מתוקצבת בסכום הקבוע בחוק ומשולמת בהתאם לביצוע בפועל של אבני דרך בכפוף להגשת חשבוניות.

“האישור ייכנס לתוקפו, אם לא יעוכב ע״י ועדת הכספים של הכנסת, לאחר 21 יום מתאריך מכתב זה”.

נעם שרלו בריגה רפרנט תקשורת ומדע באגף התקציבים במשרד האוצר כתב במייל ב- 21 בנובמבר 2021 תחת הכותרת ‘הרחבת הסבר לעניין העיכוב בביצוע פרוייקטים בגינו נוצרו עודפים אלו’:

+ פרוייקט מחשוב ניהול הספקטרום – ניהול תדרי הרדיו של מדינת ישראל מתבצע כיום במערכת מיושנת המקשה על הקצאה יעילה של התדרים ועל גביית האגרות בגין תדרים אלה. מטרת הפרוייקט היא להקים מערכת חדשה לניהול ספקטרום התדרים אשר תתממשק עם מערך גביית האגרות ותסייע בייעול השימוש בספקטרום התדרים בישראל.  מדובר בפרוייקט מורכב במיוחד שכן הוא כולל טיפול בנתונים מסווגים אודות הקצאת התדרים לכוחות הביטחון. הפרוייקט התעכב בעקבות משבר הקורונה שכן מומחים מטעם היצרן לא יכלו להיכנס לארץ ואספקת ציוד המחשוב התעכבה זמן ממושך.

+ מערכת ניטור כיסוי ואיכות קליטה סלולרית DRIVE TEST  – מערכת שתפקידה לנטר את איכות הקליטה הסלולרית ברחבי הארץ על מנת להגביר את יכולות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת; בעקבות משבר הקורונה התעכבה אספקת הציוד הטכנולוגי הדרוש למערכת זו.

+  הרחבת הסבר לעניין ייעוץ כלכלי ומשפטי – מתווה הסיבים, שעבר בחקיקה בחודש דצמבר 2020,  הוא מתווה מורכב וחדשני במסגרתו ימוכרזו בכל שנה כ- 85  מיליון ש״ח מכספי חברות התקשורת,  לצורך סבסוד פרישת רשתות תקשורת מתקדמות באזורים שאינם כלכליים לפרישה. על מנת לתכנן את המכרז המורכב, נדרש משרד התקשורת לייעוץ כלכלי ומשפטי של יועצים חיצוניים. ההתקשרות עם היועצים התבצעה בסוף שנת 2020  והתשלום בפועל מתבצע בהתאם לקצב התקדמות המכרז”.