וועדת הכלכלה תדון בצו התקשורת (בזק ושידורים) (שינוי התוספת לחוק)

ב- 2 במאי 2018 תדון וועדת הכלכלה בכנסת בראשותו של ח”כ איתן כבל בצו התקשורת (בזק ושידורים) (שינוי התוספת לחוק), התשע”ו – 2016.

הדיון הינו בעקבות פנייה של שר התקשורת איוב קרא ליו”ר הוועדה מ- 24 ביולי 2017. בסוף פנייתו מציין השר קרא כי שרת המשפטים נתנה הסכמתה לצו ביום 4.2.2016. “ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו פנה אליך לקבל את אישור וועדת הכלכלה לצו המוצע ביום 14.2.2016 אך הנושא טרם נדון בוועדה. נוכח חילופי השרים במשרד הכלכלה, הריני מתכבד לפנות אליך בנושא. נוכח האמור לעיל אודה על קבלת אישורה של וועדת הכלכלה לצו המוצע”.

בדברי ההסבר להצעה נאמר בין היתר כי “במסגרת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 55), התשע”ב – 2012  – שעניינו עיצומים כספיים וסמכויות פיקוח – נקבעה תוספת לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, בה מפורטות הפרות שונות של הוראות האסדרה בתחום התקשורת (טלקומוניקציה), אשר בעל רישיון עשוי לבצע. הוראות אלה עשויות להיות קבועות בחוק, בתקנות או בהוראת מינהל, ובכלל כך הוראות הרישיון. ההפרות חולקו לארבע קבוצות בהתאם למהות ההוראה שהופרה ולחומרתה היחסית של ההפרה, מחלק א’ בתוספת – בו מנויות הפרות שחומרתן היחסית נמוכה, ועד חלק ד’ – בו מנויות הפרות שחומרתן היחסית גבוהה.

“בהתאם לכך, נקבע בחוק כי סכום העיצום הכספי המרבי אשר ניתן להטיל על בעל רישיון מפר, יהיה בהתאם לדרגת החומרה של ההפרה, כמפורט בחלקים א’ עד ד’ בתוספת: שמינית מהסכום הבסיסי – להפרות המפורטות בחלק א’ של התוספת, רבע מהסכום הבסיסי – להפרות המפורטות בחלק ב’ של התוספת, מחצית מהסכום הבסיסי – להפרות המפורטות בחלק ג’ של התוספת, ומלוא הסכום הבסיסי – להפרות המפורטות בחלק ד’ של התוספת. ‘הסכום הבסיסי’, משתנה מבעל רישיון לרעהו, והוא נגזר מגובה ההכנסה השנתית של בעל הרישיון.

“כמפורט בדברי ההסבר של תיקון החוק האמור, בחלק ה’ של התוספת נקבעה הוראה שיורית, אשר העניקה סמכות להטיל עיצום כספי בסכום מרבי של 25,000 שקלים חדשים על הפרת הוראה ברישיון ככל שהפרה זו אינה מפורטת בחלקים א’ עד ד’ של התוספת. הוראה זו נועדה לאפשר אכיפה של נורמות הקבועות ברישיונות אשר אינן מפורטות בתוספת, כגון נורמות חדשות אשר נקבעו במסגרת רישיונות חדשים או בתיקון רישיון קיים, אשר טרם שולבו בתוספת.

“האסדרה של תחום התקשורת היא דינמית ונתונה לשינויים מעת לעת. נוכח חלוף הזמן מאז נקבעה התוספת בתיקון מס’ 55, מוצע לעדכן כעת את רשימת ההפרות הקבועה בתוספת בהתאם לשינויים שחלו באסדרה של תחום התקשורת מאז שנת 2012, וכן בהתאם לניסיון שנצבר בידי המשרד בתחום האכיפה מאז התיקון”.

בין היתר מוצע לבצע שינוי מסויים לגבי הפרה  שעניינה אתרים ותכנים פוגעניים באינטרנט וזאת “על-מנת לאפשר אכיפה בסכומים גבוהים יותר, וזאת נוכח חשיבות הנושא, אשר לאחר בחינה מחודשת מצדיקה החמרה של האכיפה והטלת עיצומים כספים בסכומים גבוהים ומרתיעים יותר. מאז תיקון מס’ 55 הוטלו עיצומים כספיים לפי פרט זה בשתי הזדמנויות נפרדות ונמצא שיש מקום להחמיר בהרתעה כדי להבטיח ציות בנושא חשוב זה”.

עוד מוצע, בין היתר, מוצע לקבוע “הפרה שעניינה קשירה אסורה בין התקשרות של מנוי לקבלת שירות רדיו טלפון נייד לבין התקשרות שעניינה ציוד קצה … למשל כאשר בעל רישיון רט”ן כורך בין רכישה של מכשיר טלפון סלולרי לבין חבילת שירותים בתנאים מסוימים, בין אם בהתניה מפורשת, ובין אם באמצעות מתן הטבה למי שמתקשר עימו בשני אלה. הקשירה האמורה בין שתי העסקאות אסורה בכל מקרה, וגם אם בסופו של דבר לא נכרת הסכם הקושר בין רכישת מכשיר לבין חבילת שירותים מסוימת, הרי שעצם ההצעה היא הפרה של סעיף 51ב(ב) לחוק”.

בין המוזמנים לדיון: משרד התקשורת, משרד האוצר, משרד המשפטים, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, חברות לחיוג בינלאומי וספקי אינטרנט, חברת בזק, חברת הוט, חברות טלפונים סלולריים, בעלי רישיונות רט”ן וירטואליים (MVNO) , ארגוני צרכנים ועוד.