וועדת הכלכלה של הכנסת תקיים היום (21.12.2021) דיון שלישי בחוק הדואר

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ מיכאל מרדכי ביטון תקיים היום (21.12.2021) דיון שלישי בחוק הדואר (תיקון מס’ 13). הדיון הראשון היה ב- 6 בדצמבר 2021 והדיון השני ב- 19 בדצמבר.

לגבי הדיון שייערך היום נכתב בפורטל הישיבה כי “אם יסתיים הדיון, ייתכן שתתקיימנה הצבעות”.

לקראת הדיון השני פורסמו בפורטל הוועדה מספר מסמכים ובהם מסמכים הקשורים לוועדה המייעצת למשרד התקשורת לגבי נושא הדואר.

מסמך אחר הוא זה של “רווח נקי” (ע”ר) מ- 19.12.2021 תחת הכותרת: ניתוח תו איכות RIA: תזכיר חוק הדואר (תיקון מס’…)(תיקונים שונים), התשפ”א – 2021.

במסמך [עליו חתומים עו”ד נילי אבן-חן המנכ”לית והרכז הכלכלי עידו קסטל] נאמר בין היתר: “טיוטת הרגולציה, אותה פרסם משרד התקשרות, מציעה לקבוע מספר שינויים בענף הדואר. ביניהם חופש פעולה מלא לחברת הדואר במתן שירותים נלווים וקביעת התשלום עבורם, והסרת הפיקוח תעריפי שירותי דואר שונים. זאת, על מנת לשפר את המצב הכלכלי של חברת הדואר, לאזן את הטיית השוק לטובת החברות הפרטיות ובכך לשפר את השירות שניתן לציבור.

“נראה שהשינויים המוצעים שעתידים לשנות את פני רשות הדואר הם יישום של תהליך ממושך שהתרחש לאורך מספר שנים והקיף נושאים רחבים, שנדונו בשתי ועדות שהציגו את מסקנותיהן בדו”חות ארוכים ומפורטים.

“לעומת זאת, נראה שדו”ח ה- RIA  לא שיקף את הבחינות שנעשו, לא הציג את הנתונים עליהם הסתמכו בפועל כך שהוא איננו משקף נאמנה את התהליך שנעשה. כיון שהדו”חות המלאים של הוועדה לא פורסמו לציבור, אין אפשרות הלכה למעשה לבדוק את איכות התהליך שקדם לרגולציה, ולא נותר אלא להסתמך אלא על דו”ח ה- RIA  שפורסם לציבור.

“כפועל יוצא מכך, לא מוסבר בדו”ח ה- RIA  כיצד הבראת מצבה הכלכלי של חברת הדואר תוביל לשיפור השירות לאזרח, ובפרט לא נבחנו חלופות אחרות שיכולות להביא לשיפור השירות, כמו קיצוצים בחברה או הפרטת שירותים נוספים.

“בנוסף, נראה שעל אף שחברת הדואר היא בפער ניכר השחקן הגדול בענף, והשינויים המוצעים הם דרמטיים, נעשתה בחינה שטחית ביותר לשינויים הכלכליים הצפויים לאחר הסרת הפיקוח, וכן לא נערכה בחינה של השפעת השינויים על הפריפריה.

נקודות עיקריות לשיפור:

+ נראה שהרפורמה המוצעת מהווה שינוי עמוק מהמצב הקיים, ושהסרת הפיקוח מהחברה הגדולה ובעלת התשתיות המבוססות ביותר בענף יכולה להביא לתמורות כלכליות. על כן, נראה שהיה ניתן לבחון את השפעת הרגולציה בצורה מעמיקה יותר, שכן הניתוח מסתפק בהערכה מילולית, ללא שימוש בנתונים, המסתכמת לכדי שורה עד שתיים עבור כל הערכת השפעות.  למשל, לא נבחנו אספקטים של מונופול אפשרי של חברת הדואר והשפעתו על יתר השוק והצרכנים. בפרט נראה שהיה ניתן לבחון את הסרת הפיקוח על הדואר הכמותי ואת האפשרות להיווצרות מונופול גאוגרפי בפריפריה – אזורים המאופיינים בשירותים בעלות גבוהה וחברת הדואר היא כיום נותנת השירות היחידה.

+  נראה שהיה ראוי לבחון את ההשפעות של סעיף 5א2 לתזכיר החוק על התחרות, לפיו תרוכך ההגבלה על רשות הדואר למתן שירותי הדפסה. זאת מכיוון שהסרת ההגבלה על החברה הגדולה במשק ומתן דרור להצעת שירותי הדפסה מצידה, עלולה דווקא להוביל לפגיעה קשה בתחרות הקיימת כיום במשק.

+ לא נכתב שנעשה שיח עם גורמי ממשל רלבנטיים, למרות שנראה ששיח עם רשות התחרות למשל, מהווה שלב קריטי בהגדרת הבעיה וניסוח החוק, במיוחד עקב הסרת פיקוח מחברה ממשלתית שהינה השחקן הגדול בענף ובפרט לאחר התרת שיתוף פעולה עם בתי דפוס. בנוסף, נראה שהיה ראוי לקיים ולהציג שיח עם משרד האוצר, במיוחד בעניין תכנית ההבראה לגירעון של חברת הדואר. ואולם, מקריאת דו”ח הוועדה המלא עולה שנעשה שיתוף ציבור, אך מכיוון שזה לא הובא בדו”ח ה- RIA  לא נוכל להתחשב בו בניתוח ההליך. ככל שישלח תיקון לדו”ח ה- RIA, המציג את שיתוף הציבור שנעשה, נתקן את הציון בהתאם.

+ הניתוח לא כולל כימות וניתוח העלויות לשינויים המוצעים בחוק, למרות שנראה שהיה ראוי לבחון את העלויות של מעבר משיטת “מתן מפתח” ל- “תשלום למכתב”, ובנוסף היה ניתן להציג תחזית של כיסוי עלויות חברת הדואר באמצעות מתן שירותים נלווים.

+ לא נבחנו חלופות לפתרון הבעיות שהוצגו בניתוח, למרות שנראה שהיה ניתן לבחון הגדרה מדויקת יותר למונח “תשלום סביר” למחירים שיכולה לדרוש חברת הדואר.

+  עקב ההשפעה הענפית והמשקית הגדולה נראה שהיה ניתן לקבוע תוקף לתקנות, או לכל הפחות לבצע פיילוט, בו היו מטמיעים את השינויים ואת הסרת הפיקוח על סניפים מסוימים לתקופה מוגבלת, ולאחריה היו בוחנים את ההבראה הכלכלית והגדלת פדיון הסניפים”.

= = = = = = = = = = = = =

ובהזדמנות זו שמדברים על דואר ישראל, כדאי להזכיר למומחה הטלקום אבי וייס כי – בניגוד להרגלו – עד היום לא כתב על “הודעה בדבר כוונה להטיל עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע”מ בגין הפרת הוראת ניהול תקין בעניין מתן מענה טלפוני אנושי מקצועי במוקד הטלפוני של בנק הדואר”, הודעה שפורסמה ע”י משרד התקשורת ב- 28 בנובמבר 2021 (כאן ו- כאן).

ובנוסף, הוא לא מצא לנכון להתייחס להודעה של משרד התקשורת מ- 17.11.2021 בדבר “הכנסות שוק התקשורת לשנת 2020: ירידה בהכנסות השוק ובמחיר לצרכן לצד הרחבת התחרות“.

= = = = = = = = = = = = =