וועדת הכלכלה בכנסת תדון “אחרי החגים” בבקשה של שר התקשורת לאישור תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(חובות הדיווח של בעל רישיון)

וועדת הכלכלה של הכנסת בראשות היו”ר ח”כ יעקב מרגי תדון ב- 12 באוקטובר 2020 בבקשה של שר התקשורת יועז הנדל לאישור תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(חובות הדיווח של בעל רישיון). זאת מכוח סמכותה של וועדת הכלכלה לפי סעיף 12 (ב) לחוק התקשורת (בזק ושידורים).

במכתב ששיגר השר הנדל ב- 20 באוגוסט 2020 אל יו”ר הוועדה נאמר בין היתר כי “[…] .לנוכח חלוף הזמן מאז שנקבעו הוראות הדיווח בתקנות הפיקוח וברישיונות השונים, מוצע לעדכן כעת את רשימת הדיווחים הנדרשים מחברות התקשורת, בהתאם לשינויים שחלו באסדרה של התחום.

“כחלק מהעדכון צומצמו דרישות הדיווח כך שהן תוגבלנה לאותו מידע שנחוץ למשרד בקרות אירוע מיוחד, במהלכו ולאחריו.

“להשלמת התמונה, מידע שנחוץ למשרד לשם אסדרה או לשם פיקוח ואינו מידע בקרות אירוע אלא מידע שיש לקבלו באופן חד-פעמי או באופן עתי, המשרד רשאי לדרוש מידע כאמור בהתאם לסמכויות המוקנות לו בסעיפים 4ג1 ו-37יב(ב)  לחוק התקשורת.

“ביום 22 באוקטובר 2014 התקבלה החלטת ממשלה מס’ 2118 (שעניינה הפחתת הנטל הרגולטורי) שלפיה נדרשים כלל משרדי הממשלה לבצע תוכניות להפחתת הנטל הרגולטורי. התקנת תקנות אלו וביטול תקנות הפיקוח מצמצמים ומרכזים את חובות הדיווח המוטלות על מפעילי התקשורת ובכך תורמים לתהליך טיוב והפחתת הנטל הרגולטורי שמקדם משרד התקשורת ביחס לשוק התקשורת.

“בקצרה, מוצע בתקנות כי:

א. חובת דיווח למשרד בקרות אירוע מיוחד, במהלכו ולאחריו. בקרות אירוע מיוחד המפעיל יעביר למנהל שלושה דיווחים שונים: הראשון סמוך ככל הניתן לאחר שנודע למפעיל על קרות האירוע המיוחד, השני ביום העבודה שלמחרת הדיווח הראשון האמור, והשלישי ביום העבודה השלישי לאחר מועד הדיווח הראשון האמור. מאחר שתקלות שמקורן באתר הליבה נחשבות לחמורות ומורכבות במיוחד, מוצע לקבוע הוראה שלפיה במקרה כזה, המפעילים ימציאו גם דו”ח מפורט ומקיף על האירוע המיוחד 14 ימים לאחר מועד הדיווח הראשון.

ב. כל עוד נמשך האירוע המיוחד, יידרשו המפעילים למסור למנהל דיווחים באופן שוטף על האירוע המיוחד, בתדירות שיורה עליה המנהל.

ג. המנהל יהיה רשאי לקבוע את האופן המתאים ביותר להגשת המידע בדיווחים האמורים כדי שכל המידע האמור יעבור מכל המפעילים באותו אופן.

ד. המנהל יהיה רשאי להעניק פטור מהגשת דיווח מטעמים שיירשמו. בנוסף, מוצע כי המנהל יהיה רשאי לדחות את מועד הגשתו של דיווח מהדיווחים המנויים לעיל.

ה. תקנות הפיקוח יבוטלו”.

בסיכום מכתבו כותב שר התקשורת ליו”ר וועדת הכלכלה כי “ביום 2 באוקטובר 2018 שר התקשורת דאז העביר לוועדת הכלכלה את התקנות המוצעות, אולם הכנסת התפזרה לפני שהוועדה קיימה דיון בנושא. לנוכח האמור לעיל אודה על קבלת אישורה של ועדת הכלכלה לתקנות המוצעות”.

בין היתר נאמר בתקנות כי “[…] כרגולטור של שוק התקשורת, קיימת חשיבות רבה לכך שהמשרד ידע על אירועים מיוחדים שיש להם השפעה משמעותית על שוק התקשורת. דרך אפקטיבית לקבלת המידע הזה היא באמצעות דיווח של המפעיל למשרד בקרות האירוע, במהלכו ולאחריו (דיווחים בסגנון Push).

“חובת דיווח זו כבר קבועה היום בתקנות הפיקוח. מוצע לאמץ את חובת הדיווח הזו כלפי המפעילים המנויים בטור א’ לתוספת הראשונה: מפ”א )לרבות מפ”א ייחודי), מפעיל רט”ן )לרבות מפעיל רט”ן בר”א), ספק גישה לאינטרנט, מב”ל, מפעיל שירותי תמסורת ומפעיל שירותי תמסורת בכבל תת-ימי”.