“וועדת ההיגוי של בנק ישראל להנפקה אפשרית של מטבע דיגיטלי מכינה תוכנית פעולה, כך שבמידה ויווצרו תנאים בעתיד שיביאו לכך שלהערכת הבנק התועלות מהנפקת שקל דיגיטלי עולות על העלויות והסיכונים הפוטנציאליים, הבנק יהיה ערוך להוציא תוכנית פעולה זו לפועל”

הגוף המפרסם: בנק ישראל

תקנה: 3 (29)

שם הספק: Hyperion Systems Ltd

מהות ההתקשרות: קבלת שירותי ייעוץ לפרוייקט השקל הדיגיטלי (תכנית פעולה)

היקף ההתקשרות המבוקש: 350,000 ליש”ט בתוספת מע”מ

סיום ההתקשרות: 30 בדצמבר 2024

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: יואב ספיר יועץ למשנה לנגיד ומנהל פרוייקט השקל הדיגיטלי בבנק ישראל כותב בבקשת ההתקשרות שלו בפטור ממכרז כי “וועדת ההיגוי של בנק ישראל להנפקה אפשרית של מטבע דיגיטלי מכינה תוכנית פעולה, כך שבמידה ויווצרו תנאים בעתיד שיביאו לכך שלהערכת בנק ישראל התועלות מהנפקת שקל דיגיטלי עולות על העלויות והסיכונים הפוטנציאליים, בנק ישראל יהיה ערוך להוציא תוכנית פעולה זו לפועל.

“יודגש שהכנת תוכנית הפעולה הינה פרוייקט מורכב ועריכתה מצריכה ניתוח של היבטים כלכליים, טכנולוגיית, עסקיים, משפטיים ואחרים, תוך היכרות מעמיקה עם ההתפתחויות המהירות בעולם בתחום זה.

“לצורך כל, וועדת ההיגוי מעוניינת לקבל ייעוץ מהספק, שהינו בעל ניסיון במגוון רחב ככל האפשר של היבטים אלה.

מטרות הייעוץ:

+ לתמוך בהכוונת הפרוייקט ובקביעת סדרי עדיפויות שנכון לבחון לצורך בניית תוכנית הפעולה;

+ לסייע בקביעת המאפיינים של המטבע הדיגיטלי, תוך התייחסות לחזית החשיבה העולמית בנושא;

+לסייע בתכנון ויישום של תוכנית לביצוע ניסויים טכנולוגיים (PoC), תוך סיוע בזיהוי סוגיות רלבנטיות לבחינה ובחירה בין טכנולוגיות שונות, חדשניות (כדוגמת טכנולוגיות של רישום מבוזר) או מסורתיות.

“היועץ יידרש לסייע לוועדת ההיגוי ולמנהל הפרוייקט בתחומים אלו, וגם כתוב ניירות עבודה בנושאים שונים עפ”י דרישת מנהל הפרוייקט.

“הספק פועל במשך למעלה מ- 30 שנה בתחום התשלומים הדיגיטליים ומסייע ללקוחות ציבוריים ופרטיים ברחבי העולם. לספק יש ניסיון מוכח בתכנון ובהקמה של מערכות תשלומים ברמה הלאומית במספר מדינות בעולם, והיכרות מעמיקה עם הסוגיות העסקיות והטכנולוגיות של מערכות תשלומים בכלל ומטבעות דיגיטליים בפרט.

“בשנים האחרונות הוא לוקח חלק מרכזי בדיון העולמי אודות מטבעות דיגיטליים בכלל ומטבעות דיגיטליים של הבנק המרכזי בפרט.

“ככל הידוע לנו, אין בישראל ספק מקומי שהתנסה בעבודה עם מספר בנקים מרכזיים, ממשלות וחברות תשלומים גלובליות בתחום זה, שהיה שותף מרכזי בהקמת מערכות תשלומים ברמה הלאומית, שיש לו הבנה תיאורטית מעמיקה בתחום המטבעות הדיגיטליים של בנקים מרכזיים, ושיש לו יכולות הן בצד העיסקי, הן בצד הטכנולוגי והן בהיבטים רגולטוריים בכל הנוגע למערכות תשלומים דיגיטליות”.