וועדה משותפת ל- 3 וועדות הכנסת תדון (ג’) ב”היערכות הרשות לניהול המאגר הביומטרי לסיום תקופת הוראת השעה לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים”

הוועדה המשותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009, תדון בישיבה ביום שלישי (21.3.2023) בנושא “היערכות הרשות לניהול המאגר הביומטרי לסיום תקופת הוראת השעה לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים”.

היועצת המשפטית לוועדה עו”ד נירה לאמעי רכלבסקי פירסמה מסמך הכנה לקראת הדיון. בין היתר נאמר במסמך כי “הדיון הנוכחי נקבע לקראת סיומה הצפוי ב- 1.7.2023  של הוראת שעה שהייתה בתוקף במשך חמש שנים [1.6.2017-31.5.2022] והוארכה ע”י הועדה המשותפת לפי חוק המאגר הביומטרי בכנסת ה- 24 עד ליום 30.6.2023.

“במהלך תקופת הוראת השעה, במשך כשש שנים, היה על הרשות לניהול המאגר הביומטרי להיערך למעבר למאגר ביומטרי מבוסס תמונות פנים בלבד, ללא טביעות אצבע ולשם כך להצטייד ולהטמיע טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי פנים בהן נעשה שימוש בעולם. זאת, על רקע תיקון שביצעה הממשלה לחוק הביומטרי מ- 2017, שהתבסס על מחקר מקיף לפיו בטכנולוגיה הקיימת בעולם ניתן להסתפק בתמונות פנים כדי לממש את מטרת החוק ביחס לתיעוד אמין, המספר הנמוך של ניסיונות ההתחזות מול המאגר, והסיכונים שבהחזקת מאגר ביומטרי הכולל גם טביעות אצבע.

“הרכבי הוועדה המשותפת שדנו בהוראת השעה בכנסת ה- 23 ובכנסת ה- 24 מתחו ביקורת על התנהלות הרשות לניהול המאגר הביומטרי וקבעו כי הכנסת לא רואה מקום להארכות נוספות של הוראת השעה.

“בעניין זה התריע גם הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי שמתפקידו, בין היתר, לפקח על יישום החוק הביומטרי, בדו”חות פיקוח שנתיים שפירסם ביוני 2021 ובמאי 2022  כי רשות המאגר הביומטרי לא נערכה לעמוד ביעדים שהציב החוק.

“מטרת הדיון הנוכחי היא לקבל תמונת מצב לגבי היערכות הרשות לניהול המאגר הביומטרי לקראת תום תקופת ההארכה של הוראת השעה. יצוין כי בדיון הוועדה המשותפת מ- 26.5.2022 מסר ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי עמיר אריהן לוועדה כי הרשות נמצאת בעיצומו של הליך כתיבת המכרז וכבר קיבלה התחייבויות ממשרד האוצר.

“[…] כיום מתנהל במשרד הפנים, על ידי הרשות לניהול המאגר הביומטרי (רשות ייעודית לנושא שהוקמה לפי החוק הביומטרי), מאגר מידע ביומטרי. נכון לסוף שנת 2022 הכיל המאגר הביומטרי את נתוניהם הביומטריים של כ- 6.5 מיליון תושבים. רשות האוכלוסין הנפיקה למעלה מ- 5 מיליון דרכונים ביומטריים וכ- 4 מיליון תעודות זהות ביומטריות.

“[…]  ביום 13.10.2020 קיימה הוועדה המשותפת בראשות ח”כ יעקב אשר דיון בהחלטת שר הפנים ובעמדתו של ראש מערך הסייבר. יו”ר הוועדה, חה”כ יעקב אשר, סיכם את הישיבה ואמר כי חברי הוועדה השתכנעו מעמדתם הנחרצת של ראש מערך הסייבר ושל הממונה על היישומים הביומטריים, כי טכנולוגיות זיהוי הפנים הקיימות מספקות מענה נאות לזיהוי ואימות ברף הגבוה ביותר, אף ללא טביעת אצבע וכי ניתן להטמיע את הטכנולוגיות החדשות ולעבור למאגר תמונות פנים, כפי שקובע החוק, תוך שנה וחצי (היינו עד חודש מאי 2022) הערכה אותה אישר גם ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי (דאז) . עוד ציין היו”ר כי  נראה שניתן יהיה לממש גם את יעדי המשנה של המאגר בלי טביעות אצבע.

“[…] על אף כל האמור לעיל, במאי 2022, עם תום חמש שנות הוראת השעה, התבקשה הוועדה המשותפת על ידי שרת הפנים דאז, איילת שקד, להאריך את הוראת השעה בשלוש שנים נוספות. הנימוק לכך היה כי חמש שנים לא הספיקו לרשות לניהול המאגר הביומטרי לסיים את ההליכים הנדרשים לרכישה, יישום והטמעה של מערכת טכנולוגית חדשה לצורך זיהוי על בסיס תמונות פנים בלבד.

“הועדה המשותפת דנה ב- 29.5.2022 בבקשתה של שרת הפנים. תוצאות הדיון בוועדה היו כלהלן: הוראת השעה הוארכה בצו ב- 13 חודשים עד לסוף חודש יוני 2023; השרה הודיעה כי החל מ- 1.7.2022 מסמכי זיהוי ומסמכי נסיעה ביומטריים יונפקו לכלל התושבים לעשר שנים;  גם לתושבים שלא הסכימו שטביעות אצבעותיהם ייכללו במאגר  טביעות אצבע של תושבים שניטלו מהם לצורך הנפקת מסמכים לא יוכנסו למאגר הביומטרי ופקידי לשכות רשות האוכלוסין לא יפנו לתושבים בשאלה אם מעוניינים בכך.

“לסיכום, בעשרת החודשים האחרונים מונפקים לכלל התושבים מסמכי זיהוי ומסמכי נסיעה ביומטריים לעשר שנים וטביעות אצבע אינן נאגרות עוד במאגר הביומטרי. תושבים שהסכימו קודם לכך שטביעות אצבעותיהם יישמרו במאגר הביומטרי – רשאים לבקש למחוק אותן, אולם במקרה כזה יפקע תוקף המסמכים הביומטריים שבידיהם והם יצטרכו לשאת בעלות של הנפקה מחודשת של המסמכים.

“עם שינוי המדיניות כך שטביעות אצבע לא נאגרות עוד במאגר הביומטרי, יש מקום לקבוע כי יוצע לכל תושב שמגיע ללשכת רשות האוכלוסין לחידוש הנפקת מסמכי זיהוי או נסיעה, למחוק את טביעות האצבע שלו מהמאגר. זאת בין היתר על רקע הוראת החוק המתקן כי עם סיומה של הוראת השעה, יימחקו כל טביעות האצבע מהמאגר והוא יהפוך למאגר מבוסס תמונות פנים”.

* לקראת הדיון פירסמה התנועה לזכויות דיגיטליות מסמך (באמצעות צבי דביר).

** בצירוף מקרים, היום (20.3.2023) מפרסם משרד הפנים הודעה על התקשרות המשך (מימוש האופציה הרביעית מתוך חמש) לשנת 2023 עם יורם אורן כיועץ לענייני ביומטריה, כרטיסים חכמים ואבטחת מידע”. בבקשה זו יש ‘נסיבות מיוחדות’ לפיהן “בין היתר המדובר ביועץ ייחודי, בעל ניסיון רב כמומחה בנושא הביומטריה ואשר בהתאם לחוות הדעת של אגף מערכות מידע לא קיים יועץ בעל ניסיון ייחודי וייעודי בתחום הביומטריה והצופן”.

עדכון (שני בערב): באתר הכנסת נמחקה הישיבה ונכתב כי היא “בוטלה”.