וול סטריט ג’ורנל: צרכנים בעלי מוגבלויות נאבקים בעמדות תשלום עצמי בלתי נגישות במרכולים

13:58 02.12.2022

קטגוריות: נגישות/הנגשה

העיתון וול סטריט ג’ורנל פירסם ב- 21 בנובמבר 2022 ידיעה הארוכה העוסקת בקשיים שיש לאנשים בעלי מוגבלויות (עיוורים, רתוקים לכיסאות גלגלים וכו’) במרכולים ובחנויות של רשתות גדולות בכל הקשור לביצוע תשלום בעמדות תשלום עצמי [Self-Checkouts].

בכותרת המשנה של הידיעה צויין שבעלי המוגבלויות אומרים שהתכנון של עמדות התשלום העצמי [self-service machines] הטיפוסיות מונע מהם לבצע שופינג בצורה עצמאית. כך, לדוגמה, אנשים עיוורים עלולים להתקשות אל מול צגי המגע [touchscreens] בעמדות הללו ואנשים הרתוקים לכיסאות גלגלים עלולים לעיתים קרובות לא להגיע אל צגי המגע ו/או לראות מה מופיע עליהם משום שיש הפרשי גבהים או בכלל לנוע עם כסא הגלגלים במרווחים שיש בעמדות כאלו. משום כך הם נאלצים לבקש את עזרת עובדי המקום (שלא תמיד נמצאים בסמיכות אליהם) או של צרכנים אחרים.

לדברי העיתון, אנשים בעלי מוגבלויות ופעילים המנסים להגן על זכויותיהם טוענים שהבעייה מחריפה ככל שיותר ויותר חברות מתקינות עמדות לביצוע טרנזקציות תשלום עצמי. יש אף הטוענים כי הדבר בעל פוטנציאל לעצור את מאמצי החברות למכן חלק מחוויית הקנייה בשם מהירות וחיסכון בעלויות. עורכי דין ומחוקקים במספר מקומו אף החלו לבחון את נושא הנגישות בהקשר הקמעונאי.

לדברי ארגון FMI, בארה”ב 30% מטרנזקציות המרכולים בוצעו במלואן בעמדות תשלום עצמי במהלכה של שנת 2021. זהו גידול לעומת שיעור של 18% בשנת 2018.

בשנת 2021 נמכרו בעולם לחנויות ולקמעונאים כ- 200,000 עמדות תשלום עצמי לעומת כ- 141,000 עמדות כאלו בשנת 2019. כך לדברי חברת המחקר והייעוץ הלונדונית RBR המנתחת נתוני ספקים מ- 53 מדינות.

Claire Tassin אנליסטית קמעונאות בחברת המחקר Morning Consult אומרת כי עמדות תשלום בשירות עצמי מסייעות לעסקים לשרת – עם פחות עובדים – את לקוחותיהם. בנוסף, עמדה כזו דורשת שטח קטן יותר מאשר עמדת קופאי/ת  עם המסוע [conveyor belt] הצמוד אליה, מה שלכאורה מאפשר לעסקים לשרת יותר אנשים תוך צמצום זמני ההמתנה בקופות.

יצויין כי האסדרה (רגולציה) בארה”ב לגבי נגישות טכנולוגית אינה מפרטת באופן ספציפי לגבי עמדות תשלום וקיוסקים בשירות עצמי. מחד יש גידול במספר התביעות נגד אתרי אינטרנט בלתי נגישים ואילו כספומטים נגישים [accessible automated-teller machines, ATMs] הפכו לסטנדרט. מאידך גיסא, עסקים אינם מחוייבים להבטיח שטכנולוגיות שירות עצמי אחרות יהיו זמינות לכל אדם.