וול סטריט ג’ורנל: חברות אמריקניות ובהן Apple ו- HP נערכות לקראת סיום העיצומים על איראן

העיתון Wall Street Journal  פירסם כתבה העוסקת בכך שחברות אמריקניות ובהן חברת  Apple, חברת General Electric וחברת Hewlett-Packard Company  נערכות לקראת סיום העיצומים על הרפובליקה האיסלמית של איראן בעקבות הסכם הגרעין של המעצמות.

לדברי העיתון החברות הללו כבר בודקות בצורה פעילה כניסה לתוך השוק האיראני כיום.

על חברות אמריקניות שאינן עוסקות במזון, בחלקי חילוף למטוסים ובאספקת תרופות [המוגדרים לצרכים אזרחיים] עדיין נאסר מלנהל טרנזקציות ישירות עם איראן.

בדיון בסנאט האמריקני אמר לפני שבוע חברת וועדת יחסי החוץ הסנטור בן קרדין ממרילנד כי ייתכן שהעיצומים יוסרו כבר בחודש ינואר 2016 עם תחילת יישום ההסכם בין המעצמות לבין איראן. ביום היישום אמור ה- Office of Foreign Assets Control במשרד האוצר האמריקני לפרסם רישיון כללי המתיר לחברות אמריקניות לסחור עם איראן באצעות זרועות שלהן הממוקמות מחוץ לגבולות ארה”ב.

בארה”ב חוששים כי חברות אירופאיות ואסיאניות יקדימו אותם במירוץ לחידוש קשרי הסחר עם איראן.

לדברי הכתבה, Hewlett-Packard (Suisse) Sarl  — החברה-הבת השוויצרית של חברת HP האמריקנית – הפיצה לפני חודש טיוטות הסכמים עם מפיצים איראנים למכירת מוצרי חברת היולט-פקרד ובהן מחברי לוח (טבלטים) ומחשבים ניידים.

אנשי HP שאינם בעלי אזרחות אמריקנית כבר נפגשו עם מפיצים פוטנציאליים בדובאי ובטהראן ולפני כחודש נערכה פגישה פנימית לדיון בהזדמנויות החדשות למסחר עם האיראנים.

העיתון טוען כי כדי לשמור על חשאיות בשלב זה, הטיוטות שהופצו היו רק בהדפסת נייר כאשר השותפים הפוטנציאליים נדרשו לחתום על המסמכים ולהשיבם בדואר רגיל.

חברת HP גם הודיעה לשותפיה הפוטנציאליים בטהראן כי לא ייחתמו/יוכרזו הסכמים כלשהם עד אשר יתפרסם רשמית כי הסכם הגרעין הושלם.

דובר חברת HP אמרה לעיתון כי כל הפעילויות העסקיות של החברה לרבות אלה באיזור המזרח התיכון, תואמות בצורה מלאה את בדרישות המסחר האמריקניות והבינלאומיות וסירבה להגיב מעבר לכך.

מוקדם יותר השנה הודיעה קבוצת Lenovo הסינית (היצרנית  הגדולה ביותר של מחשבים אישיים בעולם) כי היא בודקת אפשרויות לגבי השוק האיראני והזמינה עשרות קמעונאים איראניים לאירוע במלון בבירה טהראן.

גם חברת אפל בודקת זה מכבר הזדמנויות פעולה באיראן לגבי מכירות של מכשירי iPhones, של מחשבים ניידים ונייחים ואפילו פתיחה של Apple stores.