התקשרות של משרד רוה”מ עם ספק יחיד: ביצוע מחקרים וגיבוש ניירות עבודה ומדיניות להגברת חוסן המגזר הפרטי במרחב הסייבר

וועדת המכרזים במשרד ראש הממשלה אישרה בקשה של מטה הסייבר הלאומי להתקשרות בפטור ממכרז עם ספק יחיד – היועץ ד”ר שמואל אבן [שהוא גם הבעלים של חברת Multi Concept (Consultants) Ltd העוסקת בייעוץ כלכלי ואסטרטגי] –  לביצוע מחקרים וגיבוש ניירות עבודה ומדיניות להגברת חוסנו של המגזר הפרטי במרחב הסייבר.

אייל בליצר ראש תחום מחקר וטל גולדשטיין ראש תחום בכיר (מחקר, ניתוח ותכנון) במטה הקיברנטי הלאומי אמרו בין היתר בדיון בוועדת המכרזים המשרדית כי בהחלטת הממשלה מס’ 3611 בנושא “קידום היכולת הלאומית במרחב הקיברנטי”, הוטל על המטה הקיברנטי הלאומי להמליץ לראש הממשלה לממשלה על מדיניות קיברנטית לאומית וכן לקדם את התיאום ושיתוף הפעולה בין הגופים הממשלתיים, הביטחוניים, האקדמיים והתעשייתיים, העסקיים והאחרים הרלוונטיים לתחום הקיברנטי.

בהתאם לכך, המטה גיבש תפיסת הגנה לאומית עבור המרחב הקיברנטי הישראלי, המשלבת את כלל המגזרים במדינת ישראל. לטובת קידום התפיסה ויישומה, המטה נדרש לבצע מחקרים ולגבש ניירות עבודה ומדיניות המתמקדים במודלים להגברת חוסנו של המגזר הפרטי במרחב הסייבר, וכן לעמוד על הממשק הרצוי בין מערכת הביטחון, המגזר הציבורי והמשק.

לצורך המשך פעילות המטה בתחום, נדרש יועץ בכיר ובעל ניסיון רב הן בעולם העסקי והן בעולם הביטחוני, בעל היכרות מעמיקה עם עולם הסייבר (בפרט בתחום ההגנה בסייבר במגזר הפרטי), המחזיק ביכולות מחקריות מוכחות. השירות המבוקש הינו ייעוץ במחקר ובמדיניות לטובת הגברת חוסן המגזר האזרחי הישראלי במרחב הסייבר, תוך התבססות על מידע ויכולות של מערכת הביטחון.

לטובת מימוש תפוקה זו, היועץ יידרש, בין היתר: להשתתף בפגישות ובתהליכי לימוד וכן לחפש ולאתר חומרים רלוונטיים (כולל פגישות עם מומחי תוכן רלוונטיים), לגבש מחקרי עומק, ניירות עבודה וניירות מדיניות, לסייע בהכנת תוצרים משלימים (כגון מצגות) ולסייע באפיון עבודות מחקר משלימות/מקבילות.

לאחר בחינה של תנאי הסף ולנוכח הצורך בשילוב ייחודי של רקע ביטחוני משמעותי, ניסיון בדרג בכיר בתעשייה ויכולת מחקרית מוכחת, הוצע להעסיק את ד”ר שמואל אבן כיועץ קבע למטה הקיברנטי הלאומי במתכונת רחבה (עד 500 שעות). הוא יגבש ניירות עבודה, ניירות מדיניות ומחקרים משותפים בתחום ההגנה בסייבר במגזר האזרחי (לדוגמא, בתחומי הבנקאות, הביטוח וגופי הפנסיה והקרנות) ושילוב המגזר האזרחי בתפיסה הלאומית להגנה בסייבר, לרבות ניתוח משמעויות כלכליות של רגולציה בתחום הסייבר.

ד”ר אבן הינו כלכלן המתמחה באסטרטגיה ובסוגיות ביטחון הנוגעות לישראל, בעל תואר דוקטור מטעם הטכניון. ד”ר שמואל אבן הנו מהמומחים המובילים במדינה לנושאי מדיניות בתחום הסייבר (ואף אחד מהחוקרים הראשונים לכתוב על תחום זה באופן נרחב בעברית), והתאמתו הייחודית (לנוכח הרקע והניסיון המקצועי והביטחוני הייחודי שלו) לביצוע התפוקות הנדרשות במסגרת התפקיד, מחזקות את הצורך בהעסקתו על בסיס מודל ‘ספק יחיד’.

“הרקע הייחודי שלו בתפקידים בכירים בעולמות הביטחון והתעשייה בישראל, ממצבים אותו הן כחוקר מוביל והן כמסד ידע ייחודי בתחומים רלוונטיים, בדגש על נקודת הממשק שבין מערכת הביטחון, הממשלה והמגזר הפרטי. לנוכח אופי המחקרים וניירות העבודה והמדיניות שבכוונת המטה לקדם, שילובו כיועץ קבוע במטה תשמש מכפיל כוח משמעותי בהקשר זה, ונראה כי אין לו תחליף ראוי לטובת קידום מטרה זו”.

עוד נאמר בבקשה להתקשרות כי “הדרישה להעסקת יועץ מומחה, בעל כישורים כמפורט לעיל, כחלופה להעסקת שלושה יועצים אשר התמחו בכל אחד מהתחומים הנדרשים (מקצועי, בטחוני ומחקרי) בצורה נפרדת, נובעת מכך שהתוצאה המבוקשת מההתקשרות אינה ייבוא של ידע קיים ואינטגרציה שלו, אלא יצירה של ידע חדש. כלומר, הציפייה מן היועץ היא להביא ליצירת מודלים חדשים להגברת חוסנו של המגזר הפרטי במרחב הסייבר, על-בסיס הידע והכישורים אשר נצברו על-ידו בעולמות התכון הרלבנטיים (מערכת הביטחון, אקדמיה והמגזר הפרטי) והשילוב בין עולמות התוכן הללו, בהם התנסה באופן הדרגתי בתפקידים קודמים“.

וועדת המכרזים המשרדית אישרה את ההתקשרות לשנה עם אפשרות להארכה. היועץ המשפטי של המטה נדרש ל”תשומת-לב לצורך בהסדר ניגוד עניינים מפורט בהתאם להיקף הייעוץ”.