התקשרות של משרד הבריאות רשות שדות התעופה לשם הפעלת עמדות אבטחה במערך דיגום נתב”ג של חברת פמי

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: 3 (29)

שם הספק: רשות שדות התעופה (רש”ת)

מהות ההתקשרות: הפעלת עמדות אבטחה במערך דיגום נתב”ג

התחלת ההתקשרות: 2 במארס 2022; סיום ההתקשרות: 30 במארס 2022

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המשרדית של משרד הבריאות [בראשות המנכ”ל פרופ’ נחמן אש, היועמ”ש עו”ד דנה נויפלד ומ”מ חשב המשרד רו”ח אתי פיטוסי]

הערות: בין השאר אומרת וועדת הפטור ממכרז במשרד הבריאות (מב”ר) בנימוקיה כי “חברת פמי פרימיום היא חברת הדיגום אשר מפעילה את אופרציית הבדיקות לנוסעים הנכנסים למדינת ישראל בשערי נתב”ג. להפעלת אופרציית הדיגום נדרש מענה משלים לבקרת יציאת נוסעים על מנת לוודא שאכן נדגמו בטרם יעזבו את הטרמינל.

“מאחר שמדובר במרכיב המחייב ממשק עם רשות שדות התעופה, ביקש סגן ראש מטה קורונה מר יוסי אילוק ביום 16/2/2022 לבצע הסדרת התקשרות קדימה לטובת נושא זה, כמפורט בהמשך.

“שירותים אלה ניתנים על ידי רש”ת מיוני 2021 הלכה למעשה, אולם עד עכשיו ההתקשרות טרם הוסדרה כנדרש. זאת, הן לנוכח הצורך שהיה בתחילת מתן השירותים באופן מידי והעומס הרב שהוטל על בעלי התפקידים הרלבנטיים במשרד באותה תקופה אשר לא איפשר את הסדרת הנושא, והן לנוכח כך שהתעוררה שאלה מהותית לגבי אופן ההסדרה של הנושא בהמשך הדרך.

“בהתאם לסעיף 5.(א)(1) לחוק רשות שדות התעופה, תשל”ז – 1977, תפקיד רש”ת הוא  ‘להחזיק, להפעיל, לפתח ולנהל את שדות התעופה המפורטים בתוספת, לבצע בהם פעולות תכנון ובניה ולתת בהם שירותים נלווים לכל הפעולות האלה’.

“כך, במהלך התקופה שחלפה ועד לחודש נובמבר 2021, הוצבו במתחם הבדיקות בנתב”ג 4 מאבטחים, בתוספת ראש צוות, כולם עובדי רש”ת. בעת שהתעוררה דרישת התשלום בגינם, המשרד ביקש מרש”ת לבחון את הנחיצות של כלל בעלי התפקידים הללו, וכן במידה והם אכן נדרשים, את האפשרות להעמיד אותם באופן עצמאי או באמצעות ספק השירותים (ולא באמצעות רשות שדות התעופה).

“בהתייחס לכך, הבהירה רש”ת במהלך חודש נובמבר כי החל מתחילת חודש דצמבר 2021 ניתן לעמדתה להימנע מהעסקה של ראש צוות, וכי ביחס לצורך בארבעה מאבטחים, המשרד רשאי להעמיד בעצמו מאבטח אחד מתוך הארבעה (כאשר השלושה הנותרים יהיו עובדי רש”ת), אך משיקולים שונים, יתר המאבטחים נדרשים להיות עובדי רש”ת . לאור זאת, נדרש המשרד לסוגיה האם נכון להעמיד מאבטח אחד באופן עצמאי על ידי משרד הבריאות, או באמצעות ספק השירותים בנתב”ג.

“לאחר בחינה של החלופות השונות להצבה של המאבטח הרביעי בשדה, מבחינה תפעולית, כלכלית, והתקשרותית, הובהר כי עדיפה המשך העסקת כל 4 המאבטחים במסגרת המערך הקיים כבר ברש”ת, לעומת באמצעות הספק פמי פרמיום. זאת בשים לב בין היתר לכך שמכרז חדש לאספקת השירותים בנתב”ג פורסם כבר ומצוי בהליכים מתקדמים לקראת החלפת ספק (שכחלק מזכייתו יידרש לממן גם שירות זה, שיופעל על ידי רש”ת), וכן בשים לב לקושי הקיים כיום לגייס מאבטחים במסגרת ההתקשרויות הקיימות של המשרד לנושא זה.

“לנוכח האמור לעיל, מבוקש לאשר את ההתקשרות עם רש”ת לטובת הצבה של עד 4 מאבטחים במתחם הדיגום בנתב”ג. התשלום ייעשה במתכונת של “גב אל גב”, ביחס להוצאות של רש”ת לטובת נושא זה. יובהר כי התשלומים של רש”ת הינם בהתאם לתנאי ההתקשרות שנקבעו עם הספקים הרלבנטיים במסגרת מכרזים שנעשו על ידה כחלק מהפעילות השוטפת, ולא לטובת פעילות זו באופן ספציפי.

“ועדת המכרזים מציינת כי בהתייחס לתקופת הפעילות שחלפה, הוועדה מנחה את היחידה המקצועית להסדיר את הנושא למול חשבות המשרד במנגנון של אישור תשלום בדיעבד.

“בהסתמך על האמור לעיל, ועל מכתבו של מר יוסי אילוק סגן ראש מטה קורונה, מאשרת ועדת הפטור המשרדית את התקשרות עם רש”ת עבור הפעלת עמדות אבטחה במערך דיגום נתב”ג של חברת פמי פרימיום”.