התקשרות של המשרד להגנת הסביבה בפטור ממכרז עם מוטורולה ישראל [התחברות למערכת “ניצן” של מ”י כחלק מפרוייקט “מערכת רדיו לאומי”] – אשרור החלטה קודמת

הגוף המפרסם: המשרד להגנת הסביבה

שם הספק: מוטורולה ישראל

מהות ההתקשרות: התחברות למערכת “ניצן” של מ”י כחלק מפרוייקט “מערכת רדיו לאומי”

התחלת ההתקשרות: 9 בנובמבר 2014; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2018

החלטה: אושר ע”י וועדת פטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל בהיקף כספי של 9.65 מיליון ₪ כולל מע”מ [לעומת היקף התקשרות מבוקש של 10 מיליון ₪].

הערות: וועדת פטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל כותבת בנימוקיה כי “מערכת ניצן היא מערכת האלחוט המבצעית בפריסה ארצית. למערכת צורפו גם גופי ביטחון נוספים לרבות כיבוי אש, פיקוד העורף, פינוי ורווחה ברשויות המקומיות ועוד”.

ב- 25 במארס 2014 אישרה החשבת הכללית את בקשת משטרת ישראל למתן פטור מחובת מכרז להתקשרות עם חברת מוטורולה לצורך המשך תחזוקת מערכת ניצן והרחבת השירותים (לתקופה 18.3.2014-31.12.2018).

בהחלטת וועדת שרים מס’ הגנ/8 להכנת העורף לשעת חירום מיום 18.6.2012 אושרה הקמת מערכת רדיו לאומית רב-ארגונית אשר תשמש את כל גופי ההצלה והחירום המהווים את מעגל המגיבים הראשונים באירועי חירום: משטרת ישראל (מ”י), פיקוד העורף (פקע”ר), מערך כיבוי והצלה (כב”א) מגן דוד אדום (מד”א) והמשרד להגנת הסביבה. כמו כן הוחלט כי מערכת הרדיו הלאומי תוקם על-בסיס מערכת “ניצן” של מ”י ומערכת “ברק כתום” של פקע”ר.

למערכת ניצן מחוברים כיום כבר משטרת ישראל, מערך כבאות והצלה ורשויות מקומיות שהם הגורמים המשמעותיים אליהם המשרד להגנת הסביבה נדרש להיות מקושר בהקדם. רשת זו תחובר בעתיד לרשת “ברק כתום” של פקע”ר.

אגף החירום של המשרד להגנת הסביבה בתיאום עם מ”י גיבשו דרישה מבצעית לצירוף המשרד למערכת “ניצן” לצורך קישור בעלי התפקידים הרלבנטיים למערכת בשעת חירום.

וועדת פטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל אישרה ב- 27.7.2014 את בקשת המשרד להתקשר בפטור ממכרז עם חברת מוטורולה.

מייד עם פרסום ההחלטה של וועדת הפטור קיבלה יו”ר הוועדה פנייה מחברת פ. פישלס לפיה ביכולתה לספק מכשירים דומים/זהים העומדים בתקן וכי מוטורולה היא ספק יחיד לצורך התשתית אך לא למכשירי הקצה וכי ניתן לקשר מכשירים עומדים בתקן שהוגדר. לאור הפנייה הוקפאה התקשרות המשרד עם חברת מוטורולה וזאת ע”מ לבחון את הטענות שהובאו בפני הוועדה.

לאחר שמנמ”ר המשרד להגנת הסביבה העביר חוות דעת הנחתה אותו יו”ר וועדת הפטור לפרסם בשנית את כוונתו להתקשר עם מוטורולה כספק יחיד ולאפשר לחברות בשוק להסתייג עפ”י דין. המשרד פירסם את כוונתו שוב ואכן התקבל ערעור מטעם חברת פ. פישלס.

מטה התקשוב הממשלתי בחן את הסוגיה והעביר חוות דעת מתוקנת בה נטען כי ציוד קצה למערכת “ניצן” אינו מוצר מדף שניתן לשלבו בטבעיות במערכת אלא מחייב בדיקה ואישור של המשטרה כגורם המקצועי המוסמך. הבדיקה כוללת וידוא שהמכשיר אכן עובד בתקן הנכון; ביצוע בדיקות אמינות ואינטגרציה ומתן סרטיפיקציה בהתאם; בניית וידוא לגבי יכולת התמיכה של הספק ברמה ארצית ומתן SLA מתאים.

עד כה נרכשו במשטרה 17,000 מכשירים של מוטורולה. המשרד להגנת הסביבה צריך 126 מכשירים באופן דחוף עוד עד 80 מכשירים נוספים בהמשך. “לאור הכמות הקטנה של המכשירים שנדרשת למשרד, לדעת הממונה על התקשוב רז הייפרמן, אין הצדקה או סבירות לבצע את ההתקשרות בזמן הנדרש שלא באמצעות מוטורולה וכי התהליך אף עלול להיכשל. לאור זאת ממליץ הממונה על התקשוב לאשר את ההתקשרות עם מוטורולה בטווח המיידי ובטווח הארוך להחיל את ההסכם של המשטרה עם מוטורולה כמכרז חשב כללי לכל המבקש לרכוש מכשירי קצה”.

חברת פ. פישלס נתבקשה ע”י המשרד להגנת הסביבה להגיש מסמכים והשלמות לצורך השלמת הבירור בערעור שהגישה אך החברה לא השיבה לפניית המשרד.

ב- 6 בנובמבר העביר מנמ”ר המשרד אורן אריאב מסמך חוות דעת נוסף בנושא לפיו “גם אילו עמדה החברה בתקן apoc 25 הדבר לא היה מספק היות ומערכת פיקוד העורף עובדת בתקן אחר וכי רק המכשירים של מוטורולה מתאימים לעבוד בשתי הרשתות; למערכת נוספו עם הזמן יכולות ויישומים שאינם חלק מהתקן וכי לפי מיטב ידיעתו רק מכשירי מוטורולה יכולים לספק מענה למלוא הפונקציות הקיימות במערכות המשטרה ופיקוד העורף”.

וועדת פטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל מדגישה כי “בתאריך 7.11.2014 התרחש אירוע חירום של דליפת גז האמוניה. עובדי המשרד הוזעקו למקום והיו היחידים ללא מכשירי קשר מיתר הגופים שנדרשו לתמוך באירוע. לפיכך לעמדת המשרד, רכישת המכשירים הינה פיקוח נפש של ממש (…) אל מול החובה לברר את טענות הספק, כפי שביצע המשרד במהלך החודשים האחרונים, מבלי שניתנו אסמכתאות כנגד היות הספק יחידי עומדת החובה להגן על חיי אדם ולבצע את הפעילות המשרדית הנדרשת”.