התקשרות בפטור ממכרז: ביצוע חיסוני קורונה בבתי-הספר

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה:  תקנה 3(2) – התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש

שמות הספקים: נטלי (החברה לשרותי רפואה דחופה בישראל) וחברת פמי פרימיום

מהות ההתקשרות: ביצוע חיסוני קורונה במוסדות החינוך

ההיקף הכולל של ההתקשרות: 3,884,283 ₪ כולל מע”מ (בחלוקה לא שווה בין החברות)

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית [בראשות מנכ”ל המשרד פרופ’ נחמן אש, היועמ”ש עו”ד דנה נויפלד וחשב המשרד רו”ח חסן איסמעיל]

הערות: בנימוקי וועדת הפטור נאמר כי “לנוכח התפשטות וריאנט אומיקרון ובמסגרת המאמץ להתגונן ככל הניתן מפני עלייתו של גל תחלואה נוסף, החליט ראש הממשלה כי מבצע החיסונים לילדי ישראל בין גילאי 5-12 יורחב, כך שהחיסונים יינתנו בבתי-הספר.

“על-מנת לוודא כי מבצע החיסונים יאפשר אחוז כיסוי מרבי והגעה ליעדים שהוכתבו על ידי ממשלת ישראל, מבוקש כי חיסוני השגרה הניתנים במסגרת שירותי בריאות התלמיד יוקפאו לתקופה של חודש. במהלך חודש זה פעילות החברות נותנות השירות, תוסט לטובת מאמץ לאומי זה.

“שירותי בריאות התלמיד ניתנים כיום על ידי חברת פמי וחברת נטלי אשר זכו במכרז לעניין זה בשנת 2012. ביום 11/10/2020 אישרה ועדת הפטור באוצר הארכת התקשרות עם חברת פמי וחברת נטלי למתן שירותי בריאות התלמיד בהיקף של 235,925,303 ₪ ולתקופה שמיום 30/6/2021 ועד ליום 30/6/2022.

“לטובת ביצוע החלטת הממשלה בכל הנוגע לחיסוני ילדים, ולאור העובדה כי חיסוני קורונה דורשים היערכות לוגיסטית ייחודית ביחס לחיסוני השגרה, נדרש כי החברות פמי ונטלי יבצעו את ההצטיידות הנדרשת וכן את ההכשרות הנדרשות להערכות זו.

“יובהר כי עבודת ההערכות נדרשת לאור העובדה כי השירות הניתן בשגרה הינו שירות מתוכנן מראש, בעוד שהצורך העולה במבצע חיסונים זה הינו מיידי ודחוף.

“ועדת המכרזים ערכה פנייה לחברות לטובת הצגת העלויות הנדרשות על מנת לעמוד בדרישות ראש הממשלה לתגבור מערך חיסוני הילדים בבתי-הספר. החלטת הוועדה שלהלן מבוססת על התחשיבים שהועברו על ידי כל חברה, ועל השיח שנערך על בסיס זאת עם החברות.

“לאור האמור לעיל ובהתאם להחלטת הממשלה, מחליטה ועדת המכרזים להקפיא לתקופה של חודש את כל חיסוני השגרה הניתנים על ידי החברות פמי ונטלי.

“ועדת הפטור המשרדית מאשרת את הסטת הפעילות לטובת ביצועי חיסוני קורונה בבתי-הספר ולהרחיב את הפעילות על מנת שתאפשר מתן החיסונים על ידי הספקים בבתי-הספר זאת בהתאם לתקנה 3(2) לתקנות חובת המכרזים. האמור בשים לב לכך שמתן החיסונים נדרש באופן מיידי, ולאור הנזק שעשוי להיגרם מעיכוב, גם אם קצר, בהרחבה של מבצע החיסונים.

“ועדת המכרזים מציינת כי בעת קבלת ההחלטה נבחנו שתי חלופות נוספות לתקנות שעל פיהן תאושר ההתקשרות:

+ התקשרות המשך לפי תקנה 3(4)(ב)(3) – זאת בשים לב לכך שההתקשרות הקודמת עם החברות בוצעה על פי תקנה זו, ועל מנת לשקף את המימד של ההמשכיות הנדרשת במתן השירותים, אשר היוותה שיקול מכריע בכך שהשירות ניתן דווקא על ידי 2 החברות המספקות כיום את שירותי בריאות התלמיד. יחד עם זאת, הוועדה סברה שתקנה זו אינה המתאימה ביותר לנושא זה, לנוכח העובדה שנדרש תמחור מחדש של שירותים, כך שישנו קושי לבסס את הטענה של התקשרות בתנאים זהים או מיטיבים.

+ התקשרות בפטור לפי תקנה 3(29) – ספק יחיד בנסיבות העניין, בשים לב לכך שההתקשרות עם החברות נעשית לאור כך שכל אחד מהן היא היחידה שכבר יש לה תשתית פרוסה בבתי הספר, אשר מאפשרת מתן שירותים בבתי הספר הנ”ל.

“יחד עם זאת, הוועדה סברה כי לא ניתן לקבוע כי החברות הן היחידות שמסוגלות לתת את השירות בסיטואציה בה היה ניתן להמתין עם ההתקשרות פרק זמן הדרוש להתארגנות של חברות נוספות, ועל כן התקנה שעל פיה מבוצעת ההתקשרות צריך שתשקף דווקא את הדחיפות הרבה הקיימת במתן השירותים”.