“התקשרות בנסיבות מיוחדות ונדירות”: החשכ”ל אישר לנציבות כיבוי והצלה מערכת שירות ובקרה אחודה בשיטת System as a Service, SaaS ממד”א

הגוף המפרסם: המשרד לביטחון הפנים (בט”פ)/נציבות כיבוי והצלה (כב”ה)

שם הספק: מגן דוד אדום (מד”א)

מהות ההתקשרות: עבור מערכת שירות ובקרה אחודה בשיטת  System as a Service, SaaS ממד”א

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 9 מיליון ש”ח

התחלת ההתקשרות: 22 במארס 2020; סיום ההתקשרות: 31 בינואר 2021

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו בהמלצת ועדת הפטור המרכזית

הערות: בנימוקיה של ועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי כב”ה מעוניינת להתקשר עם התאגיד מגן דוד אדום עבור מערכת שירות ובקרה (שו”ב) אחודה בשיטת Service as a Service, SaaS.

“כב”ה נדרשת למערכת שו”ב מתקדמת, לניהול המערך המבצעי, תפעולו ופיקוד עליו, באירועי שגרה וחירום ותוך מענה למאות אלפי פניות בשנה.

“כיום, כב”ה עושה שימוש במערכת שו”ב שפותחה על ידי חברת טלדור לאור זכייתה במכרז פיתוח בשנת 2007. מערכת זו עברה במהלך השנים שינויים ושיפורים רבים, אך עם זאת בתצורתה הנוכחית היא מיושנת, מבוססת על טכנולוגיה ישנה והשינויים הרבים שבוצעו בה מקשים על פיתוחה ותחזוקתה.

“היכולות המוגבלות של המערכת הנוכחית, התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות והמעבר של כב”ה ממרכזי שליטה מקומיים למחוזיים (במטרה לשפר את זמני התגובה), מחייבים את החלפת המערכת הנוכחית במערכת מתקדמת ועדכנית, שתביא לידי ביטוי את היכולות, האמצעים והמשאבים של כב”ה.

“בחינת החלופות השונות של כב”ה נעשתה תוך מתן דגש על הדרישות הבאות: מערכת מבצעית בפריסה ארצית רחבה; מערכת הכוללת מוקד חירום לניהול גורמי פנים וחוץ; הזנקת כוחות ושליטה עליהם בשטח; הזנקה אוטומטית על בסיס ניתוח כוחות, מיקומים ויכולות; פעילות בתצורת פעילות  Real Time; שיתוף מידע מול ארגוני הצלה וחירום אחרים; לוח זמנים קצר ככל הניתן למבצוע; עמידה בתקני אבטחת מידע וניהול מידע בהתאם לנדרש מגופי החירום והביטחון במדינה.

“שתי החלופות הראשונות שבחנה כב”ה הינן יציאה למכרז עבור רכש מערכת שהינה מוצר מדף והתאמתה לצרכי כב”ה ויציאה למכרז חדש עבור בניית מערכת שו”ב חדשה. על פי הגורמים המקצועיים, משמעות חלופות אלו הינה לוח זמנים ארוך למבצוע המערכת של שנה נוספת לכל הפחות, עד כדי 26 חודשים, וכן עלות מוערכת של 15 מיליון ₪. כמו כן, למערכת חדשה אין יכולות מוכחות ואמינות מוכחת לצרכיה הייחודים של כב”ה כגוף מגיב ראשוני.

“החלופה השלישית שבחנה כב”ה הינה התחברות או השתתפות במערכת שו”ב הקיימת בארגון דומה. במסגרת תהליך הבחינה, נבחנו המערכות של פיקוד העורף, צה”ל ומשטרת ישראל ולא נמצאו כמתאימות לדרישות כב”ה.

“נבחנה גם המערכת של מד”א והיא נמצאה כמתאימה לדרישות של כב”ה מהטעמים הבאים: לכב”ה ולמד”א ישנם מאפיינים דומים בהיותם “מגיבים ראשונים”; מערכת אחודה – מד”א הינה גוף חביר לכב”ה, בהיותם של שני הגופים פועלים יחד באירועים בשטח, דבר שיאפשר שיתוף מידע בזמן אמת אודות מיקום האירוע, כוח אדם בשטח וכיוצ”ב. בנוסף, שילוב המערכות יאפשר הזנקה אוטומטית של כוחות מקבילים לשטח; המערכת של מד”א הינה מבצעית, יעילותה ואמינותה הוכחו על פני זמן והינה בעלת הגנת סייבר וביטחון מידע ברמה גבוהה; זמן מיבצוע המערכת מוערך בחלוף 14 חודשים.

“חברת HMS – אשר שירותיה נשכרו במסגרת מכרז ניהול סיכונים מרכזי של החשכ”ל ובאישור רשות התקשוב – קבעה כי מערכת השו”ב של מד”א יכולה להיות ישימה טכנולוגית לכב”ה, בהינתן ההתאמות הנדרשות לתהליכי העבודה בכב”ה.

“ראש רשות התקשוב, בחוות דעתו מיום 14 ביולי 2019 הכיר בצורך כב”ה במערכת שו”ב שתופעל מבצעית בזמן הקצר ביותר, תוך שהרשות תלווה את ההסכם מול מד”א ותאפשר הסכם היפרדות של כב”ה ממד”א.

“היחידה המגזרית לסייבר במשרד לביטחון הפנים קבעה כי האפשרות של כב”ה להתארח במערכת השו”ב של מד”א, נמצאה מתאימה ועומדת בסטנדרטים של אבטחת המידע והסייבר שכן היא הוקמה על גבי תשתית מותאמת מבחינת יכולות השרידות, הזמינות ושלמות המידע.

“ההתקשרות הנ”ל אינה לרכש מערכת אלא עבור קבלת שירות במסגרת פעילות Service as a System, SaaS וכחלק מהמערכת של מד”א [תאגיד שהוקם בחוק מגן דוד אדום התש”י – 1950]”.

הערת עורך Read IT Now: זו ידיעה מעודכנת לידיעה קודמת שפירסמתי. אז טרם פורסם התוכן המלא של ההחלטה והפעם הדברים מובאים בצורה מורחבת.