התקשרויות של משרד התחבורה בפטור ממכרז בהקשר של מלחמת “חרבות ברזל”

“תקנה 3(2) – התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש”: אושרה התקשורת בפטור ממכרז של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (1 מלש”ח לתקופה של חצי שנה) עם חברת כובע לבן בע”מ: “לאור המצב הביטחוני ומחשש לאירועי סייבר ולאחר בדיקת מספר הצעות אישרה ועדת הפטור המשרדית אישור התקשרות עם חברת White Hat לצורך מתן שירותי צוות Incident Response, IR”.

בנפרד, אישר  החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג (שקיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית) התקשרות בפטור ממכרז (3 חודשים, 10 מלש”ח) עם רשות שדות התעופה (רש”ת).

זאת לשם הפעלת הסעות נוסעים מנמל התעופה הבינלאומי ע”ש אילן ואסף רמון לאזור נתב”ג במסגרת הפעלת נוהל “כנפי הכסף” בעת מצב חירום.

“רשות שדות התעופה מפעילה בעת איומים ביטחוניים על נתב”ג נוהל “כנפי כסף”, אשר במסגרתו טיסות שאמורות לנחות או להמריא מנתב”ג מופנות לנחיתה/המראה בשדה התעופה רמון. החלטה על הפעלת הנוהל היא של הממשלה/משרד התחבורה והיא מתקבלת בהתאם לשיקול דעתה ועל סמך מכלול השיקולים והנסיבות הרלבנטיות.

“כחלק מתפעול האופרציה של הסטת הטיסות לשדה תעופה רמון, נוסעים נכנסים שהגיעו לארץ בטיסות אלה מוסעים למרכז הארץ (נתב”ג) באמצעות שירות היסעים ייעודי שנדרש להפעיל.

“לאור מצב מלחמה שהוכרז בישראל החל מה- 7 באוקטובר, ובמקרה של איום ביטחוני על המרחב האווירי מעל נתב”ג נדרשת היערכות מידית להפעלת נוהל “כנפי כסף” ע”י רש”ת.

“ההתקשרות עם חברת ההיסעים תעשה ותופעל ישירות ע”י רש”ת בהתאם לצרכים האופרטיביים לרבות כמות הטיסות ביממה שיכנסו לשד”ת רמון, שעות נחיתתן, כמות נוסעים בכל טיסה, כמות אוטובוסים נדרשים, היקף הנוסעים בכל אוטובוס ועוד.

“שירותי ההסעות תקפים הן לטיסות נכנסות והן לטיסות יוצאות במידה ותידרש הסטת טיסות יוצאות מנתב”ג ליציאה מרמון והסעת נוסעים יוצאים מנתב”ג לרמון. הפעלת השירות תיעשה במידה של הפעלת נוהל “כנפי כסף” בלבד.

“המשרד ציין כי למשרד אין התקשרות עם מערך היסעים ויש צורך הכרחי בשירות זה. נוסף על כך, למשרד אין יתרון תפעולי בניהול אופרציה של תיאומים מול רש”ת, נתב”ג, חברות תעופה וכלל הגורמים הרלוונטיים לתיאום המערך המבוקש. לרש”ת קיימת התקשרות מול חברת היסעים ויש לה יתרון משמעותי בהפעלה וניהול שירותי ההיסעים במצבי חירום”.