התקשרויות חדשות של מ”י: רכש ערכת איפיון דנ”א מיטוכונדריאלי ורכש ערכות לאיסוף דגימות דנ”א

16:28 31.10.2022

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

כוונת התקשרות עם חברת רניום ציוד למעבדות מחקר בע”מ לרכש ערכת איפיון דנ”א מיטוכונדריאלי [2 מיליון ₪, לתקופה של שלוש שנים].

לדברי ראש מעבדת מאגר דנ”א במטה הארצי, “מזה כשלוש שנים מאגר הדנ”א במז”פ מבצע איפיון פרופילי דנ”א מיטוכונדריאלי לצורך הגדלת יכולות הזיהוי של משטרת ישראל באירועי אר”ן ובתיקים פליליים חמורים שאינם מפוענחים.

“דנ”א מיטוכונדריאלי הוא דנ”א קדום ושמור העובר בתורשה אימהית (האם מעבירה לכל צאצאיה ולכן הוא מאפיין שושלת אמהית). במקרים מסויימים, טכנולוגיה זו עשויה להוות גורם משמעותי בפענוח. שיטת זיהוי זו היא הכרחית בתיקים בהם המידע הגנטי הקיים אינו מספיק כדי לקדם את החקירה.

“לאחר בחינת הטכנולוגיה במעבדתנו, הוחלט להקים מאגר מיטוכונדריאלי המאפיין את אוכלוסיית ישראל.

“רכישת ערכה לריצוף מיטוכונדריה נבדקה מול חמישה ספקים: דניאל ביוטק, תעשיות ביולוגיות, סיגמה, אלדן ורניום. השלושה הראשונים לא מספקים ערכה לריצוף מסוג זה.  חברת אלדן מציעה קיט לריצוף כולל של המיטוכונדריה, ולא של מספר מקטעים בלבד, כך שאינו רלבנטי לזיהוי.

“רניום ציוד למעבדות מחקר בע”מ היא למיטב ידיעתנו החברה היחידה שמספקת קיט לריצוף תשעה אזורי דנ”א בעלי שונות גבוהה באוכלוסייה, הרלבנטיים לזיהוי מיטוכונדריאלי”.

הארכת ההתקשרות בפטור ממכרז עם חברת לייפג’ן לרכש 30,000 ערכות לאיסוף דגימות דנ”א [+אופציה נוספת לרכש של 40,000 ערכות דיגום]

החשב הכללי קיבל את המלצת ההתקשרות של וועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר.

“משטרת ישראל מבקשת התקשרות המשך עם לייפג’ן בע”מ לטובת רכישת ערכות דיגום דנ”א. כחלק מפעילותה המשטרה נוטלת דגימות דנ”א מחשודים ונחקרים בתחנות המשטרה. הדגימות נשמרות על כרטיס דיגום ונשלחות אל מעבדת מאגר דנ”א לצורך איפיון פרופיל דנ”א מכרטיס הדגימה ושמירתו במאגר. כרטיסי הדיגום בעלי תוכנות ייחודיות המאפשרות את זיהוי הדנ”א על הכרטיס והפקת הדנ”א מתוכו באמצעות תהליך רובוטי במעבדה.

ההתקשרות הראשונה עם הספק הייתה בספטמבר 2015 מכוחו של מכרז. “מאז לא בוצע רכש על בסיס המכרז והמעבדה הסתמכה על ערכות שנרכשו במסגרת המכרז בתקופת האופציה האחרונה.

“לאחר ההתקשרות עם הזוכה בוצעה לערכת הדיגום וולדיצה במעבדה. הוולדיציה התבצעה במשך כ- 3 חודשים. כיום רק ערכות הדיגום המסופקות על ידי הספק מאושרות לשימוש במעבדת המאגר של המשטרה.

“כיום תהליך איפיון פרופיל הדנ”א מכרטיס הדגימה מבוצע על ידי ניקוב חצי אוטומטי. בתהליך זה איש מקצוע מעביר את כרטיס הדיגום בשרשרת תהליכים שנעשים על ידי רובוט ופעולות של איש המקצוע.

“על מנת לייעל את תהליכי העבודה הוחלט להעביר את תהליך דיגום הדנ”א לתהליך אוטומטי באופן מלא ללא צורך בהתערבות איש מקצוע. לצורך כך יש להתאים בין הרובוט לכרטיס הדיגום.

“החל משנת 2020 עבדו אנשי המעבדה על כתיבת מפרט לרכש רובוט וכרטיסי דיגום מתאימים לצורך מכרז פומבי. תהליך כתיבת המפרט התברר כמורכב בהרבה מהצפוי ולכן מכרז חדש צפוי להתפרסם עד סוף 2022.

“הצפי לקבלת הרובוט הראשון הוא בשליש הראשון של שנת 2023 בהנחה שהליכי הרכש יתקדמו כמתוכנן. לאחר קבלת המכשיר תהיה תקופת הטמעה במעבדה שצפויה להיערך כ- 4 חודשים. בנוסף, המעבר לשימוש בערכות הדיגום החדשות בתחנות המשטרה יתבצע בהדרגה עד למעבר סופי ומלא בכל תחנות המשטר.

“נבחנה האופציה למכרז מהיר עד להתחלת עבודה במכרז עם תהליכי האוטומציה אך הכנסת כרטיס דיגום חדש לפעולה הוא תהליך מורכב שאורך לפחות כשלושה חודשים מפני שצריך לוודא התאמה לרובוט. בנוסף, כיום כל תחנות המשטרה בארץ מורגלות לעבוד רק עם כרטיס הדיגום הנוכחי.

“נוכח העיכוב בכתיבת המפרט הדרוש למכרז החדש מבקשת המשטרה רכש של 70,000 כרטיסי דיגום שצפויים להפסיק עד סוף 2023”.