התפרסמה חוו”ד שהוגשה מטעם רשות התחרות לשר התקשורת לגבי “התנהלות ועדת הרבנים לענייני תקשורת מול המפעילים הסלולריים והשפעתה על הצרכנים”

ב- 2 בפברואר 2022 פירסם מינהל כלכלה במשרד התקשורת שימוע חדש בנושא “הסרת חסמים תחרותיים בשירות “קו כשר”.

לנוסח השימוע צורף נספח: עמדת רשות התחרות לגבי “התנהלות ועדת הרבנים לענייני תקשורת מול המפעילים הסלולריים והשפעתה על הצרכנים”. מדובר בחוות דעת שנשלחה ב- 7 בנובמבר 2021 אל שר התקשורת יועז הנדל ע”י עו”ד מוטי כץ ראש צוות במחלקה המשפטית של הרשות.

“בשנים האחרונות התקבלו ברשות התחרות מספר תלונות מצרכנים וממפעילים סלולריים בנוגע להתנהלותה של ועדת הרבנים לענייני תקשורת (ע”ר) (ועדת הרבנים), מערכת ההסכמים שלה מול המפעילים הסלולריים והשפעתם על ציבור הצרכנים שמבקש לרכוש שירותי סלולר כשר.

“בעקבות התלונות בחנה הרשות את מערכת ההסכמים בין ועדת הרבנים לבין המפעילים הסלולריים ובכלל זה נבחן מעמדה של ועדת הרבנים ואופן פעולתה.

“בדיקת הרשות העלתה כי במסגרת ההסכמים, המפעילים הסלולריים התחייבו להגביל את ניוד המספרים הכשרים כך שלקוח יוכל לנייד את מספרו הכשר אך ורק לקומה כשרה אצל מפעיל סלולרי אחר שהגיע להסכם עם ועדת הרבנים [תניות ניידות].

“מההסכמים גם עולה כי המפעילים הסלולריים התחייבו לקשור, במישרין ובעקיפין, בין כרטיסי SIM כשרים שהם מספקים ללקוחותיהם לבין מכשירי הקצה, כך שהם יהיו פעילים אך ורק במכשירים כשרים המאושרים על ידי ועדת הרבנים [תניות מכשירים].

“[…] ועדת הרבנים היא כיום הגוף היחידי אשר מתקשר עם המפעילים הסלולריים ואשר מעניק בפועל אישורי כשרות עבור שירותים סלולריים. כלומר במצב הקיים, עולה מבדיקת הרשות כי ללקוח המעוניין לצרוך שירותי סלולר כשר אין אלטרנטיבה מעשית, אלא לרכוש שירות מפוקח על ידי ועדת הרבנים.

“היעדר התחרות בתחום שירותי סלולר כשר נובע בין היתר מאופן התנהלותה של ועדת הרבנים וממבנה ההסכמים בינה לבין המפעילים הסלולריים. היעדרה של תחרות לוועדת הרבנים במתן שירותי סלולר כשר לצרכנים עלול לפגוע ברמת השירות הניתנת על ידי הוועדה במספר היבטים. למשל, קצב העדכון של מכשירים כשרים נוספים שהשימוש בהם מאושר, הכשרת מכשירים באופן פרטני ולא על פי מפרט אחיד של כללים כפי שיובא בהמשך, טיב השירות שניתן ללקוחות שפונים בעניין חסימת מספרים, הסרת חסימה ממספרים ועוד. זאת לעומת מצב בו יתקיימו כמה נותני כשרות מתחרים כך שיהיה להם תמריץ ליתן שירות מיטבי המונע משיקולים הלכתיים.

“מסמכים שהתקבלו ברשות מלמדים כי קיימים למעלה מחצי מיליון צרכנים אשר רוכשים שירותי סלולר כשר ממספר מפעילים סלולריים שונים תחת תקנות ופיקוח של ועדת הרבנים. מרבית הצרכנים משתייכים לציבור החרדי על כל גווניו.

“[…] על מנת לספק שירותי סלולר כשרים הגיעה ועדת הרבנים להסכמים עם מספר מפעילים סלולריים, בין היתר התקשרה הוועדה עם פרטנר תקשורת בע”מ, סלקום ישראל בע”מ, פלאפון תקשורת בע”מ, גולן טלקום בע”מ, הוט מובייל בע”מ, רמי לוי שיווק השקמה תקשורת בע”מ וטלזר 019 שירותי תקשורת בינלאומיים בע”מ. במסגרת ההסכמים, המפעילים הורשו לעשות שימוש בשמה של הוועדה לצורך שיווק שירותי סלולר כשר. כנגד זאת, המפעילים נדרשים לעמוד בתנאים שונים ובתקנות שקבעה ועדת הרבנים, כגון תניות ניידות ותניות מכשירים.

“כאמור, תניות הניידות קובעות כי המפעילים הסלולריים יאפשרו למנוי שירותי סלולר כשר להתנייד אך ורק לקומה כשרה אצל מפעיל אחר שהגיע להסכם מול ועדת הרבנים. כלומר, לקוח המעוניין לצרוך שירותי סלולר כשר מגוף מתחרה או לחלופין להפסיק לרכוש את השירות ייאלץ לוותר על מספר הטלפון שהוקצה לו. תניות הניידות יוצרות הלכה למעשה חסם מעבר בפני לקוחות המעוניינים לצרוך, כך לדוגמה, שירותי סלולר כשר מגוף מתחרה (או להפסיק לקבל שירותים כאמור).

“[…] האילוץ האמור, מאיין כמעט לחלוטין את האפשרות של גוף מתחרה שמעוניין להעניק שירותי סלולר כשר או של מפעיל סלולרי שרוצה להעניק שירותי סלולר כשר באופן עצמאי להיכנס לתחום באופן משמעותי ולהתחרות בוועדת הרבנים. זאת שכן, קהל הלקוחות הפוטנציאלים העיקרי של גוף מתחרה (ככל שיקום) מורכב בעיקרו מאותם מנויים הרוכשים שירותי סלולר כשר היום מועדת הרבנים. מתחרה חדש שירצה להתחיל לספק שירותי סלולר כשר יידרש לגייס לקוחות חדשים שלא רוכשים שירותים אלה כיום או לחלופין לשכנע לקוחות קיימים להחליף את מספר הטלפון שבידם.

“[…]  אי לכך, תניות הניידות מאפשרות לוועדת הרבנים לשמר את כוח השוק שלה ולבסס את מעמדה כגוף הכשרות היחידי בתחום. במהלך הבדיקה, ועדת הרבנים טענה בפני הרשות כי מתן אפשרות לניוד מספרים מחוץ לקומה הכשרה יאיין את האפשרות של לקוחות השירות לזהות עצמם בפני אחרים כבעלי קו כשר של ועדת הרבנים ובכך תיווצר פגיעה בשירות שניתן על ידה. לעמדת הרשות, טענה זאת לא מפצה או מצדיקה את הפגיעה האפשרית בתחרות ובציבור הצרכנים שטמונה בתניות הניידות.

“[…] על פי טענת ועדת הרבנים, יש מספר רב של יבואנים וכן מגוון רחב של מכשירי קצה כשרים. במהלך הבדיקה, ועדת הרבנים אכן העבירה לידי הרשות רשימה של כ- 25 יבואנים שונים המייבאים מכשירי קצה כשרים. עם זאת, חלק מהיבואנים שפורטו ברשימה עזבו את התחום. כמו כן, משיחות שערכה הרשות עולה כי יבואנים מקבילים נתקלו לא אחת בקשיים לקבל אישורי כשרות למכשירי קצה מועדת הרבנים. במקרים אחרים, יבואנים ציינו כי ועדת הרבנים מערימה קשיים הבאים לידי ביטוי באי שיתוף פעולה מצד הועדה, סרבול ושינוי בדרישות הכשרות, בקשת תשלומים ועוד.

“לעמדת הרשות, לצרכן הקצה שבחר לרכוש שירותי סלולר כשר עדיין צריכה לעמוד האפשרות לבחור האם להשתמש במכשיר קצה שקיבל אישור כשרות מועדת הרבנים דווקא או להשתמש במכשיר קצה אחר כראות עיניו”

בחלק הסיכום והמסקנות של חוות הדעת של רשות התחרות בנושא זה נאמר כי “ממצאי הבדיקה מלמדים כי מבנה ההסכמים של ועדת הרבנים מול חברות הסלולר והתנהלותה בענף מאפשרים לה לשמור על מעמדה הדומיננטי בתחום.

“תניות הניידות מאמירות את חסמי הכניסה הניצבים בפני שחקנים שונים המעוניינים לספק שירותי סלולר כשר ואת חסמי המעבר ללקוחות המעוניינים לעבור לרכוש שירותי סלולר כשר מנותן כשרות אחר או שברצונם להפסיק לקבל שירותים כאמור, בנוסף, תניות המכשירים עשויות להקטין את המגוון במקטע מכשירי הקצה ולפגוע בתחרות שיכולה להתפתח בין משווקי מכשירי קצה על אספקת מכשירי הקצה לבעלי מנוי סלולר כשר.

“נוכח האמור, בנוגע לתניות הניידות, הרשות סבורה כי מומלץ לבטל את איסור הניוד מחוץ לקומה הכשרה ולאפשר ניוד חופשי בהתאם לדרישת הלקוח. על מנת לאפשר לוועדת הרבנים להמשיך ולזהות את לקוחות השירות באופן ספציפי (ככל שיש בזה צורך), ניתן להשתמש בפתרון טכנולוגי חלופי שישיג את אותה מטרה ושאינו פוגע בתחרות.

“באשר לתניות המכשירים, אישור פרטני של רשימת היבואנים ומכשירי הקצה על ידי ועדת הרבנים מצמצם את המגוון ועלול לגרום להעלאת מחיר המכשירים. לעומת זאת, פרסום רשימת קריטריונים ברורים שבהתקיימם תתאפשר התממשקות עם מנוי סלולרי כשר עשויים לאפשר ליותר יבואנים ומשווקים למכור מכשירי קצה כשרים, כך שמגוון האפשרויות בעומדות בפני הצרכן יגדל וכך גם רמת התחרות”.

= = = = = = = = =

תזכורת: בבית-המשפט המחוזי בירושלים עדיין תלוייה ועומדת בקשה לגבי וועדת הרבנים לענייני תקשורת: בחודש אוגוסט 2020 הגיש רשם העמותות במשרד המשפטים בקשה לפירוק העמותה, כפי שפירסמתי כאן.

= = = = = = = = =