“התנשמת החליפה את יונת השלום במזרח התיכון”: משרד החקלאות מתכוון להרחיב את פרוייקט “שימוש בתנשמות ובזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות” [כיום: שת”פ ישראל/ירדן/רש”פ] למדינות נוספות ובהן מרוקו, יוון וקפריסין ואיחוד האמירויות הערביות

משרד החקלאות (בשיתוף עם החברה להגנת הטבע) מתכוון להרחיב את פרוייקט “שימוש בתנשמות ובזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות” [כיום: שת”פ של ישראל עם ירדן והרשות הפלסטינית (רש”פ] למדינות נוספות ובהן מרוקו, יוון וקפריסין וכן איחוד האמירויות הערביות.

בכוונת ההתקשרות נאמר בין היתר כי “השימוש בתנשמות ובבזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות ככלי להפחתת השימוש בחומרי הדברה להדברת מכרסמים מזיקים ולצמצם אבדן תוצרת, מבוצע בהצלחה בישראל כבר ארבעה עשורים. השותפים לפעילות מבורכת זו, הינם משרד החקלאות ופיתוח הכפר/השירותים להגנת הצומח ולביקורת, והחברה להגנת הטבע.

“שימור אוכלוסיית התנשמות והבזים הינו אינטרס של ענף החקלאות הישראלי לקידום מימשקים לשימוש מושכל ומדוייק. בנוסף לערך הכלכלי של שיטת הדברה זו לחקלאי, יש ערך מוסף לכלל האוכלוסייה בישראל, תוצרת חקלאית בריאה יותר, שימור המערכת האקולוגית (קרקע, מים), שמירת אוכלוסיית חיות הבר והציפורים הנפגעים מהרעלות וזיהום ישיר או עקיף כתוצאה משימוש לא מושכל בחומרי הדברה.

“הפרויקט מודד בכלים אמפיריים את הפחתת השימוש בחומרי הדברה באזורי פעילות הפרויקט ומציג ירידה של כ- 50 אחוז בממוצע בשימוש הארצי בחומרי הדברה כנגד מכרסמים – ואף יותר מכך באזורים בהם השימוש בתנשמות אינטנסיבי.

“תנשמות ובזים עפים במרחב האזורי ללא קשר לגבולות בין המדינות. על מנת לשמר את האוכלוסייה החשובה הזו ישנה חשיבות עליונה בניטור ותיאום אזורי בשיתוף עם המדינות והמרחבים הגובלים עם ישראל. כמו כן הפרויקט מהווה כלי להידוק שת”פ ויחסי החוץ של ישראל עם מדינות האזור.

“בשנים 2021-2020 נתמך הפרויקט על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי על מנת לכלול בו גם את שיתוף הפעולה עם הרש”פ  וממלכת ירדן.

“בפרויקט הוצבו 392 תיבות קינון בירדן ו- 120 תיבות קינון ברשות הפלסטינית ונעשו פעולות להכשרה והדרכה של חקלאים ואנשי מקצוע ממדינות האזור. לפרויקט תועלות נלוות גם בתחומי החינוך וההסברה.

“לפרויקט פוטנציאל אזורי ובינלאומי והוא מעורר עניין במדינות נוספות כגון יוון, קפריסין ומרוקו.

“[…] גורמי המקצוע גיבשו תכנית מקצועית להרחבת הפרויקט ומיצוי יכולותיו כדי הגשמת יעדי פעילות קשרי החוץ ושיתופי הפעולה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר בתאום עם הגורמים המקצועיים במשרד לפרויקט זה, השירותים להגנת הצומח וביקורת, סחר חוץ ושיתוף פעולה בינלאומי והמשרד לשיתוף פעולה איזורי”.

בין היתר מדובר עתה ב”סיוע בבניית תשתית המיזם במרוקו על כל מרכיביו בשילוב ד”ר דוד גוברין שגריר ישראל במרוקו” ו”בניית תשתית לשימוש בתנשמות במטעי התמרים באיחוד האמירויות הערביות כנגד חולדות”.

צפוי להיערך כנס בינלאומי בישראל בנושא זה וכן יופק סרט תיעודי על המיזם ועל “התנשמת שהחליפה את יונת השלום במזרח התיכון”.

במקביל, יפעל אתר אינטרנט בנושא מורחב גם בשפה הערבית הן לבתי-ספר ערביים והן ליהודיים בישראל ויקודמו אתרים בנושא זה רשות הפלסטינית, בירדן ובמרוקו.