התבטאות ראשונה של סנודן מאז היוודע תוצאות הבחירות לנשיאות: אל תחששו מטראמפ, תחששו מהמדינה בעלת כוחות המעקב והציתות

09:23 11.11.2016

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר

מי שהיה עובד בשירות הממשלתי והפך למדליף האמריקני אדוארד סנודן התבטא פעם כי אמריקה דיסטופית [דיסטופיה = הניגוד של אוטופיה] היא רק במרחק של מערכת בחירות אחת.

בהתבטאות ראשונה של סנודן מאז היוודע תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית ובחירתו של דונלד ג’ טראמפ כנשיא המיועד ה- 45 אמר סנודן כי “האמריקנים צריכים להיות זהירים שלא להאמין או לחשוש יותר מידי מפוליטיקאי נבחר (…) אל תחששו מטראמפ, תחששו מהמדינה בעלת כוחות המעקב והציתות”.

סנודן דיבר בשידור חוזי חי עם קהל בתיאטרון Pathé Tuschinski באמסטרדם הולנד ביום חמישי (10.11.2016). הוא ענה על שאלות מהקהל שנגעו בעיקר לתוצאות הבחירות ולנושאי אבטחה ושמירה על פרטיות.

הוא הזכיר לשומעיו כי קודם להיבחרו לנשיאות בקדנציה הראשונה הבטיח ברק אובמה כי יסגור את מחנה המעצר גואנטנמו בקובה והאו מסיים אם כהונתו בת שמונה השנים עם תקיפות מכלי טייס בלתי מאויישים והרג אנשים, לדברי סנודן. “לכולנו  הייתה תקווה רבה [באובמה בשל כך] אולם מרגע שנכנס לבית הלבן הוא לא ממש מילא את הבטחותיו השונות. פוליטיקאים עושים את מה שהם חושבים יביא להם תמיכה. אם אנו רוצים עולם טוב יותר, איננו יכולים לבטוח באובמה או לחשוש מטראמפ. אנו צריכים ליצור עולם כזה בעצמנו”. “העוצמות של ממשלה אחת עוברות בירושה לזו שבאה אחריה”, אמר סנודן.

במלים אחרות, האזרחים צריכים לחשוב על האבטחה והפרטיות שלהם בעצמם מאשר להסתמך על פוליטיקאי שיעשה שינוי. לדבריו האמריקנים צריכים לחשוב כיצד “להגן על הזכויות של כל אחד בכל מקום” ללא קשר לגבולות ולסמכויות שיפוט ולא להתגונן מפני טראמפ כשהוא מתחיל את כהונתו כנשיא. “בסופו של דבר, אם אנו רוצים שינוי אזי אנו צריכים לכפות אותו בעצמנו”. אדוארד סנודן הדגיש כי יש להשתמש בטכנולוגיה כדי להבטיח זכויות בכל מקום ובכל מימשל שהוא. אם לפרש את דבריו, הרי שכוונתו היא שלא צריך לשנוא אלא לחדש.

בתשובה לשאלה אחרת אמר סנודן כי עלינו לחפש אחר חברות הרואות בנו כלקוח העיקרי והראשי שלהן ולא החברות הענקיות הידועות. הוא ציין כי כל מה שאדם מקיש ב- Google נשמר בחברה לעד. לעומת זאת יש גורמים דוגמת יישומון המסרים המוצפן Signal שנאבק בצו ממשלתי למסירת פרטי משתמשים וזכה וגם אם היה רוצה למסור פרטים, הרי משום שהוא מוצפן מקצה-לקצה היה יכול למסור רק מספר טלפון של המשתמש שאותו ממילא יש למימשל.