הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל הודיעה על כוונה להתקשר בפטור ממכרז לקבלת שירותי ייעוץ בנושא הפרדת חנ”מ וחח”י ופיתוח רשת החשמל

הגוף המפרסם: הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל

תקנה: 3 (29)

שם הספק: רשף ברק

מהות ההתקשרות: לקבלת שירותי ייעוץ בנושא הפרדת חנ”מ וחח”י ופיתוח רשת החשמל

התחלת ההתקשרות: 1 ביוני 2021; סיום ההתקשרות: 31 במאי 2022

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: רבקה לויפר סמנכ”ל החטיבה הכלכלית פיננסית ברשות כותבת בבקשת ההתקשרות כי “בשנה האחרונה ניתן הרישיון לחברת מנהל המערכת כספק שירות חיוני, כך בהתאם ל’רפורמה במשק החשמל’.

“כעת, קיימות שתי חברות ממשלתיות אשר באחריות רשות החשמל לקבוע את הרגולציה הרלוונטית לשתיהן – חברת החשמל וחברת ניהול המערכת. לשתי החברות משימות ברורות ומוגדרות, וביניהן יחסי גומלין מורכבים ורבים.

“בהמשך לכך, אחת המשימות המרכזיות העומדות לפתחה של רשות החשמל בכלל, והחטיבה הכלכלית בפרט היא התאמת אמות המידה למצב של שתי חברות ובכלל זה, קביעת הליכי העבודה, מימשקים, תעריפים ומוטת השליטה והאחריות שיש על כל אחת מהחברות, כאשר הנושא נמצא בתחילת הדרך, וסוגיות חדשות עולות זה כל הזמן.

“בהתאם ליישום הרפורמה בשוק החשמל, בתקופה זו מונחות אבני היסוד הרגולטוריות להפרדת מנהל המערכת מחברת החשמל לישראל (חח”י) ופיתוח היכולת לתכנון המשק באופן עצמאי, לצד הפרדה בתכנון רשתות ההולכה והחלוקה וההשפעות ההדדיות ביניהן.

“לשינויים אלו מצטרפים שינויים טכנולוגיים ובהם חדירה גוברת של אנרגיות מתחדשות, ייצור חשמל מבוזר ושילוב טכנולוגיות אגירה.

“השינויים המבניים והטכנולוגיים משפיעים גם על פיתוח רשת החשמל, הרגולציה וההסדרים שבסמכות הרשות לקבוע. שינויים אלו מצריכים עדכון והתאמה של הרגולציה הקיימת וקביעת רגולציה חדשה עבור שתי חברות – חברת חשמל לישראל וחברת ניהול המערכת, שתעצב את המשק לטווח הקצר והארוך”.

“במסגרת ההתקשרות מבקשת החטיבה לקבל ייעוץ מקצועי בנושאים הבאים:

+ הפרדת נושאי הליבה והממשקים שבין חברת ניהול המערכת לחברת חשמל – בהתאם למימוש הרפורמה בחברת החשמל, פועלת הרשות למתן רישיונות מחודשים לחברת חשמל ולעדכון אמות המידה לחברת מנהל המערכת וחברת החשמל. עדכונים אלה, מגיעים בהמשך להסכמים רבים שנחתמים בין שתי החברות, כאשר הרשות נדרשת להכריע בנושאים רבים קשורים. החטיבה מבקשת להתייעץ עם בעל ידע מקצועי שידע לנתח את ההסכמים ומתוך ראיית האינטרסים השונים של שתי החברות ולסייע לרשות לקבוע את אמות המידה באופן המיטבי למשק החשמל;

+ חלוקת הסמכויות שבין שתי החברות בכל הקשור לתכניות פיתוח להולכה והחלוקה – בהתאם לסעיף 19  בחוק משק החשמל על שר האנרגיה להתייעץ עם הרשות טרם אישור תכנית הפיתוח. תכנית פיתוח ההולכה מתוכננת על ידי מנהל המערכת ומבוצעת על ידי חברת החשמל ותכנית פיתוח החלוקה מתוכננת ומבוצעת על ידי חברת החשמל. קידום תכניות הפיתוח והמלצתן לשר האנרגיה על ידי הרשות, צריכים להיעשות מתוך הכרות עם השינויים הטכנולוגיים וההשפעות ההדדיות בין מקטעי ההולכה והחלוקה, זאת מתוך היכרות והבנה עמוקה  של המציאות חדשה של הפרדה בין שתי החברות האמונות על התכנון והביצוע של תוכניות אלה.

+ נושאים “הנופלים בין הכיסאות” – בהינתן ההפרדה בין מנהל המערכת לחברת החשמל הרשות מבקשת לחזק את אפשרות הבחינה המקצועית בנושא, על מנת לוודא שגבולות האחריות מוגדרים היטב גם “בפרטים הקטנים” ושנקודות הממשק מקבלות מענה הולם, לצד “מסע” לקוח של צרכנים ויצרנים בהתנהלות מול שני סש”חים ולא סש”ח אחד”.