הרשות להגנת הפרטיות פירסמה מסמך חדש: הגנת פרטיות תלמידים בלמידה מרחוק — דגשים והמלצות להתנהלות בתקופת התמודדות עם נגיף קורונה

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פירסמה בסוף חודש אוגוסט 2020 מסמך חדש: הגנת פרטיות תלמידים בלמידה מרחוק — דגשים והמלצות להתנהלות בתקופת התמודדות עם נגיף קורונה: “לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ”א, הרשות מפרסמת מסמך עדכני בנושא הגנת פרטיות תלמידים בלמידה מרחוק: דגשים והמלצות להתנהלות בתקופת התמודדות עם נגיף קורונה”.

בפתח המסמך נאמר  כי “הניסיון למנוע ולצמצם את התפשטות נגיף הקורונה בישראל וההנחיות למניעת התקהלויות מרובות משתתפים יצרו מציאות חדשה בה תלמידים (מכלל הגילאים ושלבי החינוך)  נדרשים להעביר חלק ניכר מזירת הפעילות הלימודית שלהם מספסלי הלימודים לביתם הפרטי. אם בתחילת  עביר חלק ניכר מזירת הפעילות הלימודית שלהם מספסלי הלימודים לביתם הפרטי.

“אם בתחילת המשבר המחשבה הייתה שהוא יחלוף תוך מספר חודשים, ההבנה כיום היא שאנו צפויים לחיות ב”שגרת קורונה” לתקופה ממושכת.

“לפיכך, עם פתיחת שנת הלימודים יתחילו עשרות אלפי תלמידים לקיים תהליכי למידה מרחוק באמצעות יישומים דיגיטליים מקוונים.  תהליך זה יתקיים במסגרת פלטפורמות ללמידה מרחוק ובמסגרת שימוש תלמידים בסביבות תוכן מתוקשבות. למידה מרחוק (או, למידה מקוונת) היא מסגרת של העברת שיעורים באופן מקוון, על- פי רוב בזמן אמת ובשידור “חי” לתלמידים, שעה שאלו נמצאים מחוץ לכותלי מוסדות החינוך.

“[…] ככלל, יש יתרונות רבים במודל הלמידה מרחוק. עם זאת, המודל מהווה אתגר מבחינת ההגנה על פרטיות תלמידים. בנסיבות הקיימות, המעבר למודל כזה או אחר של למידה מרחוק הוא מתבקש אך יש להקפיד כי יישום תהליכי הלמידה במסגרת מודל זה יהלום את עקרונות הגנת הפרטיות.

“השימוש הנרחב של מוסדות חינוך ביישומים ללמידה מרחוק עשוי להשליך על פרטיותם של תלמידים רבים, לרבות בהיבטים של ההגנה על מידע אישי הנוגע אליהם. יישומים דיגיטליים.

“[…] ככלל, יישומים דיגיטליים ללמידה מרחוק, כמרבית המערכות המקוונות, אינם חסינים מפני חדירה ומפני מצבים של דלף מידע. מצב זה עשוי להביא לכך שמידע רגיש רב על אודות תלמידים עשוי להיחשף, לדלוף ולהגיע לידי גורמים שמידע זה אינו אמור להיות בחזקתם. כך לדוגמה, בחודשים אפריל-מאי 2020 דיווחה חברת צ’ק פוינט על מציאת חולשות אבטחת מידע ביישומים שונים ללמידה-מרחוק, לרבות במערכת ‘אופק’ בה משתמשים מוסדות חינוך ישראלים רבים.

“[…] עוד יש לזכור כי ילדים, ובמקרים רבים גם הורים האמונים על ההגנה עליהם, אינם מודעים לסוגיות הנוגעות לשימוש גורמים שונים (מסחריים ואחרים)  במידע אישי הנוגע לילדים, ולהשלכות שימוש זה על חייהם ועתידם. לפיכך, ילדים נחשבים מטרה נוחה לגורמים מסחריים, שאיסוף מידע מהווה רכיב מרכזי בפעילותם”.

בסיכום המסמך נאמר: “שנת הלימודים הנפתחת בקרוב צפויה להיות מורכבת וזאת, בין היתר, בשל הצורך של מוסדות חינוך לשלב בין מודל של למידה “מסורתית” בכיתות הלימוד למודל של למידה מרחוק, בהתאם להנחיות משרד החינוך בנושא.

“במציאות המורכבת בה אנו נמצאים, ההחלטה על מעבר תלמידים בשלבי חינוך שונים ללמידה במודל של למידה מרחוק היא מתבקשת. עם זאת יש להכיר בכך שלהחלטה זו עשויה להיות השלכה על פרטיותם של תלמידים רבים, לרבות מבחינת ההגנה על מידע הנוגע אליהם.

“לפיכך, על כל הגורמים הרלוונטיים לפעול בעניין באחריות ותוך הקפדה על עקרונות הגנת הפרטיות וההגנה על המידע”.