הרשות להגנת הפרטיות פירסמה מסמך המלצות בנושא הגנת פרטיות המשתמשים ביישומונים ובאמצעי תשלום מתקדמים להעברת כספים ולתשלום בבתי-עסק

הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) פירסמה ב- 22 באפריל 2021 מסמך המלצות בנושא הגנת פרטיות המשתמשים ביישומונים ובאמצעי תשלום מתקדמים להעברת כספים ולתשלום בבתי-עסק.

בהודעתה אומרת הרשות כי “לשימוש ביישומונים ובאמצעים מתקדמים המשמשים להעברת כספים ולתשלום לבתי עסק יתרונות רבים. יחד עם זאת, הדבר מציב אתגר גדול בכל הנוגע להגנה על פרטיות המשתמשים בהם ויכולתם לשלוט במידע אישי ורגיש הנוגע להם.

“במסמך המלצות שמפרסמת הרשות להגנת הפרטיות, מדגישה, בין היתר, כי יש לתת את המשקל הראוי בהפעלת יישומונים מסוג זה להגנה על פרטיות המשתמשים ובמיוחד על קבלת הסכמה לרישום ולשימוש בהם”.

בהקדמה של מסמך ההמלצות נאמר כי “בשנים האחרונות נכנסו לשוק הישראלי אפליקציות (יישומונים) להעברת כספים בין יחידים ואמצעים מתקדמים לתשלום בבתי עסק. אפליקציות ואמצעים אלו מציעים אלטרנטיבה לשימוש בכסף מזומן, בצ’קים ובכרטיסי אשראי.

“ככלל, לשימוש באמצעי תשלום מתקדמים יתרונות רבים. שימוש זה עשוי להיות יעיל, נוח ולשפר את היכולת לעקוב אחר עסקאות שביצענו בעבר.

“עם זאת, אמצעים אלו אוספים מידע רגיש על אודות משתמשים, כגון מספר תעודת זהות ופרטי כרטיס אשראי, ומאפשרים ניתוח של התנהלותם )הכללית והכלכלית( באופן העשוי להעיד רבות על אישיותם של המשתמשים, העדפותיהם ואורח חייהם.

“לאור זאת, יש להבטיח כי השימוש באמצעי תשלום מתקדמים ייעשה באופן שמגן על פרטיותם של המשתמשים, ושמאפשר להם לשלוט במידע.

“הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ניתחה את מסמכי מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של אמצעי התשלום המתקדמים המרכזיים הפועלים כיום בישראל. מתוך ניתוח זה גיבשה הרשות סדרה של המלצות לניהול השימוש באמצעי תשלום מתקדמים בהיבטים של פרטיות, הסכמה ואבטחת מידע”.

בסיכום של מסמך ההמלצות נאמר כי “שימוש באמצעי תשלום מתקדמים, על אף היתרונות הגלומים בו, מציב אתגר מבחינת הגנה על פרטיות משתמשים ויכולתם לשלוט במידע הנוגע אליהם. הליכי הרישום והשימוש באמצעים אלו טומנים בחובם איסוף מידע אישי ופיננסי רב, אשר עשוי לשמש בסיס לניתוח התנהלותם של משתמשים ולהעיד רבות על אישיותם, זהותם, העדפותיהם ואורח חייהם.

לפיכך, עמדת הרשות להגנת הפרטיות הינה כי יש לשים דגש מיוחד על הליך קבלת ההסכמה לרישום ולשימוש באמצעי תשלום מתקדמים, על כל היבטיו, וזאת בכדי לאפשר למשתמשים לשלוט על פרטיותם ועל מידע הנוגע אליהם באופן מיטבי, ועל מנת להבטיח כי השימוש במידע ייעשה בידיעתם ובהתאם להסכמתם המלאה.

“במסמך זה הוצגו נקודות מרכזיות הנוגעות לסוגיות של פרטיות משתמשים אשר עלו מניתוח מסמכי מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של אמצעי התשלום המתקדמים המרכזיים הפועלים כיום בשוק הישראלי. יובהר כי אין בדברים בכדי לטעון, ולו לכאורה, כי אופן הפעלתם של אמצעים אלו אינו תקין או שאינו תואם למתחייב מהוראות הדין.

“עם זאת, עמדת הרשות להגנת הפרטיות היא כי ההמלצות שפורטו במסגרת המסמך מבטאות את הדרך האופטימלית והמיטבית ליישום הוראות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו, ולהענקת המשקל הראוי לסוגית פרטיותם של משתמשים“.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במקור].