הרשות להגנת הפרטיות: “כבר כיום, ודאי בעוד שלושה שבועות, קיימת מסה קריטית של מחוסנים ומחלימים המצדיקה את הפסקת השימוש הגורף בכלי השב”כ לאלתר”

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (1.3.2021) את חוות הדעת ה- 12 לגבי נושא איכוני השב”כ בהקשר קורונה: “מאז הדיון האחרון בצוות השרים חל גידול משמעותי בכמות המתחסנים, וזו משפיעה במישרין גם על יעילות מנגנון השב”כ, ועל הצורך להפסיק לאלתר את השימוש הגורף בו”.

לדברי הרשות להגנת הפרטיות, “בתוך פרק זמן קצר מאוד, שלושה שבועות לכל היותר, יהיו בישראל כ- 5.5 מיליון מחוסנים ומחלימים, הפטורים מבידוד על פי דין, אשר מנגנון השב”כ כלל אינו רלוונטי לגביהם.

“בהינתן שאוכלוסיית ישראל מעל גיל 17 מונה מעט יותר מ-6 מיליון איש, הרי שלמעלה מ- 80% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל תהא בתוך זמן קצר מאוד פטורה מבידוד.

“במצב דברים זה, יהיה מנגנון השב”כ רלוונטי ל- 15-20 אחוזים בלבד מהאוכלוסייה הבוגרת”.

“כבר כיום, ודאי בעוד שלושה שבועות, קיימת מסה קריטית של מחוסנים ומחלימים המצדיקה את הפסקת השימוש הגורף בכלי השב”כ לאלתר. שהרי ברור כי אין כל הצדקה לניטור רציף של תנועתם במרחב על ידי גוף ביטחוני ופגיעה דרמטית בפרטיותם של כל תושבי ישראל, במצב בו למעלה מ- 80% מהאוכלוסייה הבוגרת ממילא אינה חייבת בבידוד, ותכלית החוק המסמיך אינה מתקיימת לגביה. לא מדובר באמצעי “שאין לו עלות”.

“[…] ניתן לשקול, למשך תקופת מעבר קצובה עד לירידה בתחלואה והשלמת מבצע החיסונים, מנגנון לפיו השימוש במנגנון השב”כ יוגבל אך ורק למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה כלל בחקירתו (על פי התרשמות המתחקר בחקירה האנושית), או שלא מסר מגעים כלל.

“[…] העובדה שהחוק המסמיך לא הוארך באופן אקטיבי על ידי הכנסת בתום שישה חודשים, אלא ממשיך לחול מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, מטילה חובה מוגברת על הממשלה לבחון את עצם ההצדקה להמשיך ולעשות שימוש בכלי חריג זה, בראי החלופות הקיימות, מבלי שמליאת הכנסת אישרה את הארכת ההסמכה, כפי שכיוון המחוקק בעת חקיקת החוק המסמיך.

“לבסוף נזכיר כי סעיף 12א לחוק מחייב את משרד הבריאות להעמיד טכנולוגיה וולונטרית לאיתור מגעים, ודומה כי המאמצים בעניין זה להטמיע טכנולוגיה שתהווה חלופה בת-קיימא לכלי השב”כ, נזנחו בינתיים”.