הרשות להגנת הפרטיות הגישה את חוות הדעת ה- 11 לקראת דיון צוות השרים לגבי איכוני השב”כ [ידיעה מעודכנת]

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים הגישה את חוות הדעת ה- 11 לקראת דיון צוות השרים בנוגע להארכת ההכרזה על הסמכת שירות הביטחון הכללי לבצע פעולות סיוע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה על פי החוק.

עמדת של הרשות כפי שבאה לידי ביטוי בחוות הדעת הנוכחית שהגישה לצוות השרים, היא שבכל עת שמספר החולים היומי נמוך מכמות החקירות האפידמיולוגיות היומיות שבכוחו של מערך החקירות האפידמיולוגיות לבצע (המונה כ- 3,000 מתחקרים), אזי יש להפסיק את השימוש הגורף במנגנון השב”כ. כמו כן, היא סבורה כי יש לפעול להמשך הגדלת מערך החקירות האפידמיולוגיות.

לאור נתוני התחלואה נכון ליום הגשת חוות הדעת, ולמשך תקופת מעבר קצובה עד לירידה בתחלואה והתקדמות מבצע החיסונים, מציינת הרשות כי ניתן לשקול מנגנון לפיו השימוש במנגנון השב”כ יוגבל אך ורק למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה כלל בחקירתו, או שלא מסר מגעים כלל.

כמו כן, מציינת הרשות כי לאור גודלו ויעילותו של מערך החקירות והיקפו של מערך הבדיקות (שבכוחו לבצע מעל 100,000 בדיקות ביום), ולנוכח תרומתו היחסית הנמוכה של מנגנון השב”כ, מחובתה של הממשלה לבחון האם עדיין קיימת הצדקה להפעלתו הגורפת, תוך פגיעה דרסטית ומתמשכת בפרטיותם כל תושבי ישראל, באמצעות מעקב גורף על ידי גוף ביטחוני שאין זה ייעודו. יש לזכור כי אין המדובר באמצעי “שאין לו עלות”.

בחוות הדעת אף מתייחסת הרשות לעובדה שהחוק המסמיך לא הוארך באופן אקטיבי על ידי הכנסת בתום שישה חודשים, אלא ממשיך לחול מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, ומשכך מוטלת על הממשלה חובה מוגברת לבחון את עצם ההצדקה להמשיך ולעשות שימוש בכלי חריג זה, בראי החלופות הקיימות, מבלי שמליאת הכנסת אישרה את הארכת ההסמכה, כפי שכיוון המחוקק בעת חקיקת החוק המסמיך.

עוד אומרת הרשות בחוות הדעת כי משרד הבריאות מחוייב “להעמיד טכנולוגיה וולונטרית לאיתור מגעים, ודומה כי המאמצים בעניין זה להטמיע טכנולוגיה שתהווה חלופה בת-קיימא לכלי השב”כ,  נזנחו בינתיים”.

* דבר חוות הדעת ה- 11 של הרשות להגנת הפרטיות פורסם לראשונה היום (9.2.2021) בשעה 11:05 באתר זה. הידיעה התעדכנה בצהריים.