“הרשויות המקומיות חשופות למתקפות סייבר בצורה שוטפת”; “השהיית השירותים עד לבחירת זוכה במכרז חדש למתן השירותים או מתן זמן התארגנות לחלופה אחרת עלולה לגרום לפער במוכנות הרשויות המקומיות בכל הנוגע לאבטחת מידע והגנת הסייבר”

החשב הכללי במשרד האוצר אישר הארכת התקשרות של משרד הפנים עם שתי חברות לייעוץ בתחום הסייבר לתקופה של שנה [או עד לסיום ההליך המכרזי, המוקדם מביניהם] בהיקף כולל של 2,489,434 ₪. שתי החברות הן אייסיטיביט פתרונות בע”מ ו- דור טכנולוגיות מידע בע”מ.

האישור שניתן ע”י החשכ”ל הוא בעקבות המלצה של וועדת הפטור המרכזית. ההתקשרות הינה עפ”י תקנה 3(4)(ב)(3) “בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חסכון ויעילות”.

בנימוקי וועדת הפטור נאמר בין השאר כי “משרד הפנים מבקש הארכת התקשרות עם חברת אייסטיביט ועם חברת דור טכנולוגיות לטובת קבלת שירותים מ- 4 יועצי מחשוב בתחום ההגנה מפני איומי הסייבר לשמירה על הרציפות התפקודית של הרשויות המקומיות.

“החלטת ממשלה מספר 2443 מיום 15.2.2015 בנושא “אסדרה לאומית והובלה ממשלתית בהגנת הסייבר” הטילה על מנכ”לי משרדי הממשלה שתחת אחריותם גופים החשופים לאיומי סייבר לקדם את הטיפול להיערכות לאיומי סייבר. משרד הפנים, האחראי על הרשויות המקומיות, סווג כ”משרד אחראי” כאמור, ובחמש השנים האחרונות הפעיל 4 יועצי סייבר, במסגרת שני מכרזים, שפעלו לקידום תחום ההגנה על הסייבר ברשויות המקומיות”.

לדברי וועדת הפטור המרכזית, “היועצים מספקים שירותים גם לאגף מינהל החירום במשרד הפנים בדבר הנחיות מתאימות והתנהלות רוחבית מול איומי הסייבר וכן יעוץ פרטני לרשויות המקומיות בדבר ההתנהלות הנכונה מבחינת הליכי בטחון מידע ואבטחת סייבר.

“פרסום המכרז החדש התעכב מכיוון שבהנהלת המשרד לא התקבלה החלטה בעניין המשך מתן שירותי הייעוץ ע”י המשרד דווקא או ע”י רשות הסייבר וממשאביו של מי מהם. לדברי המשרד, בחודש יוני 2022 יתקיים דיון סופי בנוכחות מנכ”ל המשרד ורשות הסייבר בדבר האופן שבו יסופקו השירותים בעתיד.

“לו תתקבל החלטה ליציאה למכרז חדש, על ידי משרד הפנים להלן הלו”ז להליך המכרזי כפי שהעביר המשרד: פרסום מכרז – עד ספטמבר 2022 ; בדיקת המסמכים ומענה לשאלות – עד דצמבר 2022; אישור ועדת המכרזים ופתיחת ההזמנות – עד פברואר 2023.

“משיחות של הרפרנטורה מול המשרד עולה כי הרשויות המקומיות חשופות למתקפות סייבר בצורה שוטפת ועל מנת שהתמיכה שמספק המשרד לא תופסק בלי מתן זמן התארגנות לרשויות מבוקשת הארכת ההתקשרות עם הספקים. השהיית השירותים עד לבחירת זוכה במכרז חדש למתן השירותים או מתן זמן התארגנות לחלופה אחרת עלולה לגרום לפער במוכנות הרשויות המקומיות בכל הנוגע לאבטחת מידע והגנת הסייבר”.