הצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית: חברות הסלולר יהיו אחראיות לכך שספקי תוכן לא יגבו כסף עבור שירותים שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית ב- 19 בפברואר 2014 את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – עסקה לרכישת שירות של צד שלישי ומסירת פרטי זיהוי למנוי), התשע”ד – 2013 של חבר הכנסת איתן כבל וקבוצת חברי הכנסת.

הצעת החוק קובעת כי בעל רישיון רדיו טלפון נייד (רט”ן) לא יספק למנוי שירות של צד שלישי שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו. בנוסף מוצע כי בעת התקשרות בהסכם למתן שירות למנוי או בעת שינוי בתנאי ההסכם, נציג של בעל הרישיון שנתן את השירות למנוי ימסור לו, אף ללא בקשה ממנו, את שמו המלא, הצוות והמחלקה אליהם הוא משתייך ואת מספר הסימוכין של הפנייה.

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי “מטרת הצעת החוק היא לשים קץ לתופעה של נותני שירותים (שירות תוכן ואחרים) הגובים תשלום באמצעות חשבון הטלפון החודשי של מנויי חברות הסלולר, לאחר שהמנוי הביע את הסכמתו למתן השירות בדרך של מסירת מספר הטלפון שלו בלבד, אך בלי שמסר לנותן השירות כל אמצעי תשלום. כאשר מתן השירות מתבסס על מסירת מספר הטלפון בלבד, אין לחברת הסלולר דרך לוודא כי מי שנרשם לשירות הוא בגיר, כי הוא ידע את תנאי השירות ומהותו ואת העובדה שהשירות כרוך בתשלום”.

שר התקשורת ח”כ גלעד ארדן אמר על הצעת החוק כי בין אם מדובר בהונאה פלילית ובין אם מדובר בניצול לרעה של תמימותם של קטינים באמצעות מכשיר הסלולר, ראוי שהכנסת תטפל בתופעה ברמת החקיקה. על ידי לחיצה מאוד פשוטה על כפתור ילדים תמימים גרמו להוריהם חיובים גבוהים. כדאי שחברות הסלולאר יבינו שיש כאן תופעה מגונה שהכנסת רואה אותה החומרה רבה.

62 ח”כים תמכו ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה ראשונה.