הצעת חוק פרטית חדשה: מתן פטור מאגרת רישוי לרכב חשמלי

נשיאות הכנסת בראשות היו”ר והסגנים אישרה לאחרונה הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק פרטית חדשה (פ/1455/23). מדובר בהצעה של חבר הכנסת בועז טופורובסקי.

בדברי ההסבר של הצעת החוק, נאמר כי “מטרתה של הצעת חוק זו היא להקל ולעודד את השימוש בכלי רכב חשמליים, החוסכים באנרגיה כתוצאה מהפחתת התלות בנפט, תורמים לתמ”ג בזכות השימוש במאגרי הגז הטבעי להפקת החשמל ומפחיתים הן את העלות לצרכן והן את זיהום האוויר בהשוואה לכלי רכב אחרים.

“במסגרת הסכם פריז התחייבו רוב המדינות, ובהן ישראל, להגבלת התחממות כדור הארץ, בין השאר על ידי צמצום פליטת גזי החממה ובראשם הפחמן הדו חמצני. מכיוון שמגזר התחבורה אחראי לכ- -25% מפליטות גזי החממה, הרי שמגזר זה צריך להיות חלק משמעותי מתוכניות להפחתת הפליטות. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי מעבר לתחבורה המונעת בחשמל, ואינה פולטת גזי חממה.

“על אף שישראל ממצבת עצמה כמדינה המקדמת טכנולוגיה וחדשנות, בתחום הרכב החשמלי, קיים פער משמעותי לעומת מדינות אחרות ב-   Organisation for Economic Co-Operation and Development, OECD, נכון לאמצע פברואר 2018 , היו בישראל רק 700 כלי רכב חשמליים פרטיים.

“לפיכך, וכדי לתמרץ את השימוש ברכב מונע חשמל, מוצע לתקן את פקודת התעבורה ולקבוע כי בעליו של רכב בעל מנוע חשמלי יהיו פטורים מתשלום אגרת רישוי”.

* יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חבר הכנסת יזהר שי (פ/14/23) ועל ידי חבר הכנסת מיקי לוי (פ/573/23).