הצעת חוק פרטית חדשה בכנסת: הצע”ח רישוי עסקים (תיקון – דרישת רישוי לאירועים דתיים וטקסים)

15:18 19.05.2023

קטגוריות: כללי

תגים:

בכנסת הוגשה ב- 15.5.2023 הצעת חוק פרטית: הצע”ח רישוי עסקים (תיקון – דרישת רישוי לאירועים דתיים וטקסים) [פ/3348/25] של ח”כ גלעד קריב.

בדברי ההסבר נאמר כי “חוק רישוי עסקים, התשכ”ח – 1968, הוא חוק שנועד בעיקרו להסדיר פעילות עסקית או מסחרית. לאור זאת, אירועים דתיים או טקסים שהם אירועים מרובי קהל, לא נקבעו עד היום כאירועים  הטעונים רישיון לפי חוק רישוי עסקים, זאת על אף שהסיכון שאירועים אלה יוצרים דומה מאד לסיכון הקיים  באירועים מסחריים או אירועי תרבות ופנאי שנדרש רישיון עסק לקיומם לפי החוק.

“הצעת החוק נועדה לתקן את החוק העיקרי באופן שיטיל חובה מפורשת לקבלת רישיון עסק או היתר לקיום אירועים דתיים וטקסים. זאת לשם יצירת פיקוח אפקטיבי על אופן קיומם של אירועים אלה ומניעת סיכונים לקהל המשתתף בהם, בעיקר בהיבטים של בטיחות האירוע ובטיחות קהל המשתתפים.

“מוצע לקבוע כי אירועי דת וטקסים שמשתתפים בהם מעל אלף  איש  יהיו טעונים רישיון עסק,  וכי על הליך הוצאת הרישיון יחולו הוראות סעיף 3 לחוק, העוסקות במתן רישיון עסק למקומות, מתקנים ואירועים של עינוג ציבורי ואירועים מרובי קהל.  כך ייקבע, כי רשות הרישוי של האירוע הדתי או הטקס תהיה רשאית להשתמש בסמכותה גם להצבת דרישות להתאמת המבנה או המתקן בו מתנהל האירוע או הטקס, וכן ייקבע כי בעתיד, לא יינתן רישיון עסק לאירוע מסוג זה אלא אם כן אישרה המשטרה כי לאירוע ניתן אישור לעניין קיום סידורי הבטיחות הדרושים לקיומו מאת מורשה בטיחות שהרשה לעניין זה שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (הסדר זה נקבע בחוק רישוי עסקים (תיקון מס’ 34), ס”ח התשע”ח, עמ’ 778, אולם עתיד להיכנס לתוקף ביום 1/1/2022 או במועד שבו הורשה מורשה בטיחות כאמור בסעיף החוק, לפי המאוחר).

“לנוכח העובדה שטקסי לווית המת מתקיימים מטבע הדברים ללא תכנון מוקדם, מוצע לפטור טקסים אלה באופן ספציפי מחובת הרישוי.

“כידוע מסורת ישראל מציבה את ערך ‘קדושת החיים’ ואת חובת ההקפדה בהצלת חיי אדם ובמניעת סכנה כערכים מכוננים. המושג ההלכתי ‘פיקוח נפש’ הוא עדות אחת למרכזיותם של ערכים אלו. למרות זאת, אנו עדים לתופעה מדאיגה ומצערת שבה דווקא באירועים דתיים שונים מתגלה קלות דעת ביישומם הקפדני של ערכים אלו, הן מצד רשויות המדינה והן מצד מארגני האירוע.

“האסון הכבד בהילולת ל”ג בעומר באתר מירון בשנת 2021, בו קיפחו את חייהם 45 אנשים ונפצעו עשרות רבות, האירוע של קריסת הטריבונות בחגיגת חנוכת בית הכנסת של חסידות קרלין בערב חג השבועות בשנת 2021 והתופעות הקשות והמטרידות של אי אכיפת התקנות וההוראות המחייבות בתקופת מחלת הקורונה באירועים רבים בעלי אופי דתי, מחייבים חיזוק משמעותי של מנגנוני הפיקוח, הבקרה והרישוי של אירועים דתיים וטקסים, תוך התחשבות באופיים המיוחד של אירועים טקסים אלו”.

* הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חבר הכנסת גלעד קריב וקבוצת חברי הכנסת (פ/1649/24) ועל שולחן הכנסת העשרים וחמש על ידי חברת הכנסת מרב מיכאלי  (פ/2466/25). הצעת החוק זהה לפ/2466/25 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.