הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון – מחיקה ממאגרי מידע) עברה בקריאה טרומית בכנסת וצפוייה להידון באחת מוועדות הכנסת

08:59 24.06.2022

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון – מחיקה ממאגרי מידע) עברה בקריאה טרומית בכנסת [52 חברי כנסת בעד, 48 חברי כנסת מתנגדים] וצפוייה להידון באחת מוועדות הכנסת. הצעת החוק [פ/3165/24] היא של ח”כ מיכל שיר סגמן.

בדיון בכנסת ביום רביעי (22.6.2022) אמרה מגישת ההצעה כי “כשאזרח מכניס את הפרטים שלו למועדון לקוחות, אתרי אינטרנט כאלה ואחרים, אפילו אחרי שנגמרת לו החברות באותו המועדון והוא מפסיק לשלם, לצורך העניין, הפרטים שלו עדיין נשמרים בחברות של מאגרי מידע. אותו אזרח לא יודע לכמה זמן ואיפה בכלל הפרטים האישיים שלו שמורים.

“החוק הזה מדבר על הזכות להישכח. היום, בגלל שאין חובה חוקית לבעלי מאגרי המידע למחוק בכלל את הפרטים האישיים, וכל יומיים יש פריצת סייבר, ואתה אפילו לא יודע אם פרצו למאגר שבו יש את הפרטים שלך, כן או לא – אז היום אין חובה. לכן, ראשית החוק מדבר על להוסיף לחובות מבקש המידע גם את החובה לציין מתי יבוקש אישור מחודש להחזיק במידע, תוך ציון של הזכות למחוק את המידע. הדבר השני – מוצע לעגן את זכותו של אדם לדרוש מחיקת מידע על אודותיו, אם בפנייתו לבעל המאגר ואם באופן אוטומטי, אם חלפו חמש שנים מקבלת הודעה לפי סעיף 11, ולא התקבל אישור מחודש להחזיק במידע.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי השיבה בשם שר המשפטים ואמרה כי “ללא ספק זו הצעת חוק ראויה. אדוני היושב-ראש, אנחנו חיות וחיים בעידן שבו הטכנולוגיה מתפתחת הרבה יותר מאשר תהליכי החקיקה שצריכים להסדיר אותה. ההתפתחויות הטכנולוגיות הן באמת מהירות בסדרי גודל יותר מהאופן שבו מתנהלים תהליכי חקיקה ואסדרה – רגולציה. לכן מתפתחות מציאויות שלמות שהחוק לא התייחס אליהן בשלב ראשון, ובוודאי לא נתן את התשובות הנדרשות.

“בעניין זה החוק הזה בא לעשות תיקון חשוב. ההצעה מבקשת לתקן את חוק הגנת הפרטיות כך שתיקבע בו חובת מחיקת מידע אישי ממאגרי מידע. הצעת החוק מבקשת לטפל בסוגיה חשובה שמקדמת את ההגנה על הזכות החוקתית לפרטיות.

“הצעת החוק מבקשת לטפל בסוגיה חשובה שמקדמת את ההגנה על הזכות החוקתית לפרטיות ואת יכולתו של אדם לשלוט במידע האישי המצוי על אודותיו ועל אודותיה במאגר מידע. זכות מחיקת מידע היא היום חלק מאמת מידה מקובלת בעולם, והיא הוכרה אף בסעיף 17 לתקנות הגנת המידע האירופיות. התקנות האירופיות מעגנות את זכות נושא או נושאת המידע לדרוש את מחיקת המידע על אודותיו בהתקיים אחד מהמקרים המנויים בתקנות.

“על מנת שהצעת החוק תהיה מאוזנת, נדרש לאמץ שינויים מבניים בדיני הגנת הפרטיות, לרבות התייחסות לבסיסי העיבוד המותרים, מעבר לאלו שקיימים היום בדין הישראלי. משרד המשפטים נמצא בימים אלו בעיצומה של עבודת מטה לתיקון מבני כולל לחוק הגנת הפרטיות, ובמסגרתה נבחנת האפשרות לעבות ולעדכן את רשימת הזכויות המוקנות לנושאי המידע, ובכלל זה, כאמור, זכות המחיקה. עם זאת, עיצוב הזכויות, ובכלל זה זכות המחיקה, היא מלאכה מורכבת שדורשת עריכת איזונים עדינים בין ההגנה על זכותו של נושא או נושאת המידע לבין זכויות ואינטרסים אחרים, ובכלל זה הצורך להבטיח המשך חיי מסחר תקינים, וכן לאפשר לרשויות המדינה להמשיך ולמלא את תפקידם.

“התיקון האמור שעליו משרד המשפטים שוקד בימים אלה צפוי לכלול לצד עיבוי ועדכון זכויות נושאי המידע אף הרחבה של הבסיסים המשפטיים המותרים לעיבוד מידע, מעבר לבסיסי העיבוד הקיימים היום בדין הישראלי.

“לפיכך, לאור האמור, ועדת השרים החליטה לתמוך בהצעה בקריאה טרומית בכפוף לכך שהיא תוכפף להצעה שתובא בנושא על ידי שר המשפטים”.