הצע”ח פרטית של 13 ח”כים הונחה על שולחן הכנסת: הצע”ח לתיקון פקודת התעבורה (חובת התקנת מצלמות באוטובוס): התקנת מצלמות תביא למניעת תאונות הדרכים הקטלניות באוטובוסים

09:17 22.03.2016

קטגוריות: תעופה/תחבורה/תיירות

תגים:

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-21.3.2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2817/20) של חברי הכנסת חמד עמאר, אביגדור ליברמן, רוברט אילטוב, סופה לנדבר, אורלי לוי אבקסיס, עודד פורר, ישראל אייכלר, יואב בן צור, אמיר אוחנה, קארין אלהרר, מרדכי יוגב, אורי מקלב ואלי אלאלוף.

בדברי ההסבר להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת התקנת מצלמות באוטובוס), התשע”ו – 2016 נאמר כי “כיום אחוז תאונות הדרכים שבהן מעורבים אוטובוסים ומשאיות עומד על כ- 30%. אנו עדים לתופעה נרחבת ומדאיגה שבה נהגי אוטובוסים מפירים בצורה בוטה את נהלי הבטיחות וחוקי התנועה. נהגי אוטובוס מרשים לעצמם לא אחת לקרוא, לסמס ולהתעסק בנייד, בה בשעה שהם מופקדים על הסעת מאות אנשים ביום, ובכך מפקירים את היקר לנו מכל, את חיינו. זוהי זילות בחיי אדם.

“לתאונה הקשה בכביש 1 שאירעה בחודש פברואר 2016, בה היו מעורבים אוטובוס ומשאית, היו תוצאות קטלניות. התברר כי נהג האוטובוס הוציא את הטכוגרף ממקומו מיד לאחר קרות התאונה. בכך הוא ניסה לשבש את הממצאים. מראיונות שהתקיימו עם נהגי אוטובוס, התברר כי לא אחת, בצורה קלה ופשוטה, יכול הנהג לשלוף את דיסק הטכוגרף ממקומו ולשבש את אפשרות החקירה במקרה של תאונה.

“יש לזכור שבתאונות רבות בהן מעורב אוטובוס, התוצאות הן קטלניות והתאונה גובה חיי אדם.

“הצעת חוק זו, שבה מוצע לקבוע חובת התקנת מצלמות וידאו המקליטות את הנעשה בתוך האוטובוס וגם מצלמת וידאו המתעדת את נתיב נסיעתו של הנהג ואת שני צידי האוטובוס, תאפשר, בזמן תאונה, להתחקות אחר אופן נסיעתו של נהג האוטובוס קודם לתאונה, וכך לסייע לחוקרי תאונות הדרכים בהבנת הגורמים שהובילו לתאונה.

“מודל זה של התקנת מצלמות וידאו בתוך האוטובוס ומחוצה לו הוכיח את עצמו במועצה אזורית לב השרון, בה הותקנו מצלמות מסוג זה כבר בשנת 2007 באוטובוסים של הסעות התלמידים לבתי הספר. תוצאות השימוש במצלמות אלה הוכיחו ירידה של 60% בנזקי וונדליזם בתוך האוטובוס, ומדיווחי “כיצד אני נוהג”, שהועברו לרכז התחבורה במועצה אזורית לב השרון, עולה שבמקום 80 דיווחים בשנה שהתקבלו לפני התקנת המצלמות האמורות, היום מתקבלים כשמונה עד עשרה דיווחים בלבד.

“כמו כן, במחקר שהתבצע בעניין יעילותן של מצלמות באוטובוסים להסעות תלמידים, העיד רכז התחבורה, שמאז התקנת המצלמות באוטובוסים נצפה שיפור בנהיגה של נהגי הסעות התלמידים. בנוסף, המחקר הראה שלאחר התקנת המצלמות באוטובוסים, דווחו פחות מקרים שבהם נהגי האוטובוסים להסעות ילדים, לא צייתו לחוקי התעבורה.

“הממצא המשמעותי והראוי מכל לציון הוא שמאז לא היו תאונות קטלניות במועצה האזורית לב השרון.

“יצוין כי מספטמבר 2009 קיימים כ- 200 אוטובוסים, אשר שייכים למועצות אזוריות, שמותקנות בהם מצלמות.

“לדעת מציעי הצעת חוק זו, התקנת מצלמות כאמור תביא למניעת תאונות הדרכים הקטלניות באוטובוסים”.