הצע”ח פרטית חדשה של 11 ח”כים: מניעת ביצוע עבירות באמצעות פרסום באינטרנט (הסרת תוכן)

08:36 19.10.2021

קטגוריות: אינטרנט משפט

תגים:

נשיאות הכנסת אישרה (18.10.2021) הנחה על שולחת הכנסת הצעת חוק פרטית חדשה של 11 ח”כים: מניעת ביצוע עבירות באמצעות פרסום באינטרנט (הסרת תוכן).

הצעת החוק [פ/2317/24] היא של הח”כיות והח”כים הבאים: מאיר יצחק-הלוי, מירב בן ארי, טטיאנה מזרסקי, יסמין פרידמן, ולדימיר בליאק, מופיד מרעי, מיכל שיר סגמן, עלי סלאלחה, יעקב מרגי, מאזן גנאים וג’ידא רינאוי-זועבי.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר: “מטרת חוק זה לייעל את ההתמודדות של מדינת ישראל עם פרסום של תכנים ברשת האינטרנט )המרשתת), במקרה של פרסום המהווה עבירה פלילית הפוגעת בביטחונו הפיזי או הנפשי של אדם, וכן בביטחון המדינה, וזאת באמצעות הסרת הפרסום של תכנים אלה.

“ההתפתחויות הטכנולוגיות שחלו בשנים האחרונות והשימוש הגובר ברשת האינטרנט ובכלל זה ברשתות החברתיות, מאפשרים קיום שיח ציבורי באופן נגיש וזמין ובעלות מזערית .בכך למעשה מקדמת הרשת את הגשמת הזכות החוקתית לחופש הביטוי, אשר מהווה אבן יסוד בשיטת המשטר הדמוקרטית הנהוגה במדינת ישראל, ואשר זוכה למעמד איתן ורב שנים בשיטת המשפט הישראלית.

“לצד היתרונות כאמור, אנו עדים לעלייה בשיעור המצוקות הנפשיות בקרב משתמשי הרשתות החברתיות – מבוגרים ובני נוער כאחד ולפגיעה בחיים כתוצאה מכך. כמו כן, יש המנצלים את רשת האינטרנט לביצוע עבירות, כגון: פרסום דברי הסתה לאלימות, עבירות מין, פרסומים שיש בהם פגיעה שאינה מוצדקת בפרטיותו של אדם, פרסומים שיש בהם כדי לפגוע בכבודו ובנפשו של אדם ולביישו ועוד. לאחרונה נחשפנו לכך שהרשתות החברתיות בעצמן משתפות פעולה במודע עם פגיעות ונזקים הנעשים במגרש הביתי שלהן וזאת משיקולים כלכליים ותחרות עם רשתות נוספות.

“בעת האחרונה קיימת מגמה עולמית של עלייה בהיקף השימוש באינטרנט לצורך פרסום תכנים מזיקים. מגמה זו הובילה, בין השאר, לעלייה ברף האלימות במדינות שונות בעולם. המאמץ למיגור תופעות אלה הוא מאמץ חוצה גבולות המצריך שיתוף פעולה בין ממשלות ושיטות משפט שונות.

“גם מדינת ישראל מתמודדת בעת האחרונה עם תופעה זו, ועל כן נדרשת הרחבתו של ארגז הכלים המשפטיים להתמודדות עמה.

“במקרים מסוימים, שבהם מדובר בפרסומים מזיקים ברשת האינטרנט, בהינתן מאפייניה, ובכלל זה הזמינות, המהירות, הנגישות, האנונימיות, התפוצה הרחבה והגלובליות  – הדבר טומן בחובו פגיעה אפשרית בביטחונו ושלומו הנפשי של אדם או בביטחון המדינה וזאת בין שהאתר שבו פורסם התוכן מאוחסן בשרת בישראל ובין שהוא מאוחסן בשרת מחוץ לישראל.

“כיום אין אפשרות לרשויות האכיפה והמשפט לדרוש בצו מבעלי הרשתות או ממי שמנהלים או מפעילים אותן להסיר את התוכן. כך נוצר מצב אבסורד שתוכן פוגעני נשאר ברשת, מופץ ומתפשט במהירות ואין יכולת למנוע זאת. הצעה זו עניינה אם כן ביצירתו של כלי נוסף שישמש את גורמי האכיפה בהתמודדות עם התופעה .

“לשם כך, מוצע להסמיך בית-משפט מחוזי לתת, לבקשת תובע, צו להסרת תוכן פוגעני מרשת האינטרנט.

“כלי זה יאפשר התמודדות מהירה ויעילה עם תכנים פוגעניים ברשת, בין שעולים לכדי עבירה ובין שיש בהם לסכן באופן קרוב לוודאי את שלומו הנפשי של אדם”.

* הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן כנסת העשרים על ידי חברת הכנסת רויטל סויד וקבוצת חברי כנסת (פ/3110/20).