הצע”ח פרטית חדשה: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – איסור פרסום כפוי במענה טלפוני)

נשיאות הכנסת אישרה השבוע הנחה על שולחן הכנסת של הצע”ח פרטית חדשה [פ/1384/24] של חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – איסור פרסום כפוי במענה טלפוני).

עפ”י הצעת החוק החדשה יתווסף הטקסט: “עוסק שמספק שירות טלפוני לא ישמיע לצרכן תוכן שיווקי בעת ההמתנה לשיחה עם נציג מטעמו או במהלך שיחה עם נציג כאמור, אלא לאחר קבלת הסכמה מפורשת של הצרכן; לעניין זה, “תוכן שיווקי” – הצעה או מידע בדבר רכישת נכס או שירות, שינוי תנאים בחוזה קיים או מתן הטבות לצרכן”.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “בעקבות התפתחות הטכנולוגיה ותרבות הצריכה גדל מגוון השירותים העומדים בפני הציבור ומגוון הדרכים שבאמצעותן ניתן לספק את אותם שירותים. כתוצאה מכך, נאלץ הצרכן לנהל תקשורת טלפונית עם חברות המספקות שירותים לעיתים קרובות. ההמתנה למענה של נציג בשירות הטלפוני והשיחה עמו מתמשכים לעיתים דקות ארוכות, שבהן הצרכן הוא בבחינת קהל שבוי בידי בית העסק.

“לפיכך, מוצע לאסור על עוסק שנותן שירות או מספק מידע באמצעות מענה טלפוני להשמיע לצרכן שהתקשר למענה טלפוני כאמור, הצעה או מידע בדבר רכישת מוצר או שירות, שינוי תנאים בחוזה קיים או מתן הטבות לצרכן, בין אם בעת ההמתנה לשיחה עם נציג שירות ובין אם במהלך השיחה עם הנציג.

“כמו כן, מוצע לקבוע כי הפרת הוראה זו תהיה עבירה פלילית”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חבר הכנסת עופר כסיף וקבוצת חברי הכנסת (פ/23/2047). הצעת החוק זהה לפ/2047/23 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.