הצע”ח פרטית חדשה: הארכת תקופות הזיכיון לשידורי רדיו אזורי

15:20 29.10.2021

קטגוריות: פרסום/שיווק/מדיה

תגים:

נשיאות הכנסת אישרה (25.10.2021) הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק פרטית חדשה: הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון – הארכת תקופות הזיכיון לשידורי רדיו אזורי).

הצעת החוק החדשה [פ/2340/24] היא של חברות וחברי הכנסת: יבגני סובה, שרן מרים השכל, יעקב אשר, גילה גמליאל, יעקב מרגי, צחי הנגבי, קרן ברק, מירב בן ארי, עידית סילמן ורות וסרמן לנדה.

בדברי ההסבר נאמר: “עתידה של תעשיית הרדיו האזורי בישראל לוט בערפל. בשנים האחרונות חלו תמורות מרחיקות לכת בתחום המדיה והפרסום, כתוצאה מאופיו הדינמי של שוק התקשורת והשינויים התכופים בו, ובראשם חדירתם של תאגידי הענק הדיגיטליים, כדוגמת פייסבוק וגוגל, לכל תחומי החיים ובפרט לתחום הפרסום והמדיה. כיום תכנים דיגיטליים זמינים בכל עת ובכל מקום. ניתן להאזין למגוון בלתי מוגבל של תכנים, מוסיקה ומלל, בבית, ברכב ובעבודה, באמצעות מגוון ערוצים דיגיטליים, דרך אפליקציות רכב, טלפונים חכמים וטלביזיות חכמות.

“בעולם כולו ובישראל בפרט עומדת על הפרק שאלת עתידם של שידורי הרדיו. בנורבגיה כבר בוטלו שידורי ה FM לחלוטין. שוויץ מתעתדת לבטל את שידורי הFM  עד 2023. אין זה מן הנמנע כי מדינות נוספות ילכו בדרך זו.

“בינתיים, תחנות הרדיו האזוריות מתמודדות עם תחרות גדלה והולכת מצד תאגידי הענק הדיגיטליים, לצד המשך התחרות מול תחנות רדיו ארציות וגופים נוספים בתחום התקשורת, הנוגסים כולם נתחים גדלים והולכים בעוגת הפרסום המוגבלת.

“לכך מצטרף המשבר הכלכלי שנוצר עקב נגיף הקורונה החדש, שהביא אף הוא לפגיעה דרמטית בתחנות הרדיו האזוריות. כאשר רוב העסקים נאלצו לצמצם או להפסיק את פעילותם, תחנות הרדיו האזוריות המוגדרות כמפעל חיוני המשיכו ואף הרחיבו את פעילותן.

“בניגוד לגופים עסקיים אחרים, שפעלו כמפעלים חיוניים ועבודתם נעשתה תוך שמירת מקורות הכנסותיהם, ולעיתים אף תוך שיפור בהן (כמו, לדוגמה, רשתות מזון), תחנות הרדיו האזוריות נאלצו לפעול כאשר מקורות הכנסותיהן לא זו בלבד שלא גדלו, אלא למעשה קרסו, שכן הפרסום היה מרכיב ההוצאה העסקית הראשון שקוצץ.

“נגיף הקורונה עדיין משתולל, ואין לדעת כיצד ישפיע המצב על עתידו של שוק הפרסום אך אין זה מן הנמנע כי ייקח חודשים רבים, אולי אפילו שנים, עד שהיקף הפרסום יחזור למציאות שטרום הנגיף. במציאות זו של משבר כספי וחוסר וודאות עתידי כלכלי וללא תמיכה מהמדינה, מתקשות תחנות הרדיו האזוריות להמשיך לתפקד.

“על מנת להבטיח את המשך קיומה של תעשיית שידורי הרדיו האזוריים במדינת ישראל,  לאפשר לרגולטור לגבש את המתווה הנכון להמשך פעילותן, ולתת לתחנות הרדיו האזוריות פרק זמן מינימלי להסתגל ולהתמודד בתנאים הוגנים וסבירים במציאות החדשה, ראוי לתת בידי הגורם המקצועי הרלבנטי – הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו, את האפשרות להאריך את זיכיונותיהן של תחנות הרדיו האזוריות אשר עתידים להסתיים בקרוב, בתקופה נוספת בת 4 שנים שבמהלכה, יש לקוות, יתפזר הערפל סביב עתיד התעשייה ויתגבש מתווה נכון שיבטיח את המשך קיומה.

“תקופת תוקפם המקורית של זיכיונות לשידורי רדיו אזורי הינה 4 שנים. למועצת הרשות השנייה סמכות להאריך תקופה זו בשלוש תקופות נוספות. לנוכח כל האמור לעיל מוצע להסמיך את מועצת הרשות השנייה להאריך תקופה זו בתקופה אחת נוספת בת 4 שנים”.