הצע”ח פרטית בכנסת: הצעת חוק – תיקון לחוק השידור השידור הציבורי

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 15 בפברואר 2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2608/20) של חברות וחברי הכנסת נחמן שי, קסניה סבטלובה, יוסי יונה, מיכל בירן, איתן כבל, חיים ילין, איתן ברושי, עפר שלח, איציק שמולי, מרב מיכאלי, איל בן ראובן, יעל כהן-פארן, דב חנין, באסל גטאס,  יוסף ג’בארין, יחיאל חיליק בר, אראל מרגלית, מיקי לוי, מנואל טרכטנברג, איילת נחמיאס ורבין, רויטל סויד, עיסאווי פריג’ ועאידה תומא סלימאן.

בדברי ההסבר להצעת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון – סעיף 92), התשע”ו – 2016 נאמר כי “תאגיד השידור הישראלי, במצבו הנוכחי, אינו יכול לקיים את המשימות הסטטוטוריות שהוטלו עליו מכוח החוק, ובוודאי שאינו יכול לבוא בעת הזו במקום רשות השידור, אשר נמצאת בהליכי פירוק.

“למרות שלפי חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד – 2014, תאגיד השידור הישראלי אמור להתחיל לפעול ביום כ”א באדר ב’ התשע”ו (31 במרס 2016), עד היום לא קמה מערכת שלמה ומתפקדת שעונה לחלוטין על כל ציוויי החוק לגבי מערכת שידורים רחבה של 3 ערוצי טלוויזיה ושידורי רדיו ואינטרנט.

“לפיכך, כדי להשלים באופן מלא את הליכי הקמת תאגיד השידור הישראלי, מוצע לתקן את סעיף 92(א) לחוק ולדחות את יום התחילה בשישה חודשים נוספים – עד יום כ”ז באלול התשע”ו (30 בספטמבר 2016)”.

הערות עורך Read IT Now: הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת קיימה ביום שני 15 בפברואר 2016 דיון בנושא “בדיקת מינויים בתאגיד השידור הציבורי החדש” – הצעה שהגיש ח”כ אילן גילאון לדיון מהיר. במהלך הדיון, בזמן אמת, Read IT Now פירסם בחלון המבזקים עדכונים מהישיבה.

בפנייתו אל יו”ר הכנסת כתב ח”כ גילאון כי “ב- 31.3.2016 תאגיד השידור הציבורי החדש אמור להתחיל את שידוריו. בימים אלו ממש יוצאים לדרך מכרזים רבים שיאיישו את המישרות של מנהלי ועובדי התאגיד ויקבעו את איכות השידור הציבורי. לפי המכרזים היום אין שום עדיפות לקליטת עובדי רשות השידור [בתאגיד השידור הציבורי החדש] ולכן לא ברור כיצד יאויישו 25% מהמישרות ע”י עובדי רשות השידור, כקבוע בחוק. כמו כן, במכרזים שונים לתפקידים בכירים בתאגיד תנאי הסף נראים מינימליים …”.

קארין אלהרר יו”ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה אמרה בדיון: “השידור הציבורי הישראלי אמור להיפתח ב- 1.4.2016. היום אנו ב- 15.2. אני לא מצליחה להבין איך זה עומד לקרות”. ח”כ  אלהרר אמרה עוד כי “אשקול להזמין לדיון הבא את שר התקשורת שיסביר מה יחסו באמת לשידור הציבורי. שר התקשורת, ראש הממשלה הנוכחי, לקח את חוק השידור הציבורי למקומות אחרים לגמרי ממה שהתכוון המחוקק”.

אלדד קובלנץ מנכ”ל התאגיד הזמני אמר כי ב- 1.4.2016 לא יתקיימו שידורים מלאים בכל הפלטפורמות. יש דיונים בין משרדי האוצר והתקשורת לגבי המתווה (רוח החוק) וההתייחסות לעובדי רשות השידור; בשבועיים הקרובים תהיה החלטה של המשרדים בנושא.