הצע”ח פרטית בכנסת: הצעת חוק פרטית למניעת התחזות, אנונימיות והטעיה באינטרנט, במחשב ובטלפון הסלולרי

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-8.2.2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2594/20) של חברי הכנסת דוד ביטן, דוד אמסלם, אברהם נגוסה, חיים ילין ואלעזר שטרן.

בדברי ההסבר להצעת חוק למניעת התחזות, אנונימיות והטעיה באינטרנט, במחשב ובטלפון הסלולרי, התשע”ו – 2016 נאמר כי “הצעת החוק נועדה למנוע שימוש לרעה בפלטפורמות טכנולוגיות, כגון מחשבים, טלפונים חכמים (סמרטפונים), מערכות המבוססות על אינטרנט או כל תקשורת אלקטרונית אחרת, שיש בה אפשרות של העברת מסרים על דרך של התחזות לאדם או גורם אחר או העברת מסרים תחת חסיון האנונימיות.

“השיח האלים במרחב האינטרנטי, ברשתות החברתיות ובאפליקציות הסלולריות החריף בשנים האחרונות והפך לאלים עד כדי איום ממשי על שלום הציבור. תופעות ה’שיימינג’ [הכלמה/ביוש] בכלל ואצל ילדים ובני נוער בפרט הפכו לבעיה חברתית קשה אשר גובה קורבנות בנפש.

“בעוד כשלים בחינוך וסביבה אלימה תורמים לבעיה, לא ניתן להתעלם מהטכנולוגיה המתפתחת המאפשרת שליחת מסרונים והודעות ליחידים או למספר רב של אנשים תחת אנונימיות מוחלטת. השימוש השלילי שניתן יהיה לנצל תחת כסות טכנולוגית זו עשוי להיות הרסני. החל מ’שיימינג’, שליחת סרטונים שיש בהם לבייש אדם או שאסורים לפרסום וכלה באיומים לרצח כאשר שולח המסרונים נהנה מחסיון מוחלט.

“עלינו כמחוקקים להציב את ההגנה על ילדינו ועל שלומו וזכותו של הפרט להגנה על פרטיותו ועל שמו הטוב לפני חופש הביטוי. כמחוקקים לא נוכל לסלוח לעצמנו אם ייפגע ולו ילד אחד ואנו עמדנו מנגד, אם ייהרס שמו הטוב של אדם אחד ואנו החרשנו ואם תיהרס משפחה ולו אחת ואנו לא עשינו דבר.

“על כן, מוצע להשית עונשים כבדים על מפעיל אפליקציה או על כל כלי אחר המבטיח אנונימיות למשתמשים בו או אפשרות לבידוי זהות לשם הטעיה, כך שמפעיל ינקוט את כל האמצעים למנוע שימוש פוגעני בכלים שהוא משווק לשימוש הציבור.

“הצעת חוק זאת יכולה למנוע שימוש לרעה בהעברת מסרים על דרך של התחזות לאחר או באופן אנונימי, ועל כן קיימת חשיבות רבה בהיווספה לחקיקה הקיימת”.